فردا؛ نشست شورای امنیت درباره جنگ غزه

امریکا: رأی آتش بس را وتو می‌کنیم

عدم بازدهی شورای امنیت به دلیل ساختار معیوب و وجود حق وتو بارها مورد نقد بسیاری از کشورها واقع شده و آنها خواستار تحول در شیوه و ترکیب‌بندی این شورا شدند

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


در حالی که شورای امنیت فردا شب بنا به درخواست الجزایر نشستی را برای پایان جنگ غزه برگزار می‌کند، امریکا تهدید کرد، پیش نویس قطعنامه الجزایر را در این نهاد بین‌المللی وتو خواهد کرد. این در حالی است که پیش‌نویس قطعنامه الجزایر برای درخواست آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ اسرائیل و حماس به رأی گذاشته خواهد شد.
به گزارش رسانه‌های عربی، پیش نویس اولیه این قطعنامه بیش از دو هفته پیش ارائه شده و کشورهای عرب چهارشنبه گذشته بر حمایت خود از این پیش نویس که خواستار آتش‌ بس فوری و ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه است، تأکید کردند. برای تصویب این قطعنامه به حداقل 9 رأی موافق اعضای شورای امنیت و عدم وتوی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین یا روسیه نیاز است.
از مفاد مهم این قطعنامه، آتش بس فوری بشردوستانه، وصول کمک‌های بشردوستانه بدون مانع به کل نوار غزه، غیرقابل قبول بودن کوچاندن غیرنظامیان فلسطینی، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسیران و یکپارچگی حاکمیت تشکیلات خودگردان بر نوار غزه و کرانه باختری است.
 
رسوایی سیاست دوگانه امریکا
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد هشدار داد، اگر قطعنامه پیشنهادی الجزایر مبنی بر آتش ‌بس بشردوستانه در غزه در شورای امنیت این سازمان به رأی گذاشته شود، واشنگتن آن را وتو خواهد کرد. یک دیپلمات غربی مستقر در سازمان ملل دلیل مخالفت‌های امریکا با این پیش نویس را عدم محکومیت حماس دانست.
توماس گرینفیلد در ادامه به منظور کاستن از وضعیت انتقادی، راه‌حل جایگزین مدنظر کاخ سفید را مطرح کرد و در این رابطه گفت که امریکا با هدف آزادی گروگان‌ها و توقف درگیری‌‌ها روی یک توافق حداقل شش هفته‌ای میان اسرائیل و حماس کار می‌کند. وی مدعی شد که پیش نویس ارائه شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد به نتایج این توافق دست نخواهد یافت و حتی ممکن است در تضاد با آنها باشد.
توماس گرینفیلد همچنین از شورای امنیت خواست تا اطمینان حاصل کند هر اقدامی که در روزهای آینده انجام می‌دهد فشار را بر حماس برای پذیرش پیشنهاد جاری افزایش دهد.
واشنگتن به طور سنتی از رژیم صهیونیستی، شریک استراتژیک خود در برابر اقدامات سازمان ملل محافظت می‌کند و از 7 اکتبر تاکنون دو بار با استفاده از حق وتو مانع برقراری آتش بس شده است.
امریکا در حالی با لفاظی پیرامون لزوم ارسال کمک‌های بشر دوستانه به مردم غزه تلاش می‌کند که هم ژست طرفداری از حقوق انسانی به خود بگیرد و هم از نفرت جهانی علیه خود بکاهد که این کشور از حق وتوی خود برای پیشبرد منافع و پیگیری اهداف سیاسی صهیونیست‌ها بهره‌برداری کرده و به استمرار جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق مردم غزه یاری رسانده است.
به همین سبب بود که روز گذشته یکی از اعضای ارشد جنبش حماس با اشاره به همدستی امریکا در کشتار خونبار مردم گفت دولت امریکا از یک طرف سخنان شیرین می‌گوید و از طرف دیگر با ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی عملاً اجازه کشتارهای هولناک در این منطقه را می‌دهد.
 
ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی
عدم بازدهی شورای امنیت به دلیل ساختار معیوب و وجود حق وتو بارها مورد نقد بسیاری از کشورها واقع شده و آنها خواستار تحول در شیوه و ترکیب‌بندی این شورا شدند. در همین رابطه مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به استفاده مکرر امریکا از حق وتو برای ممانعت از برقراری آتش بس در نوار غزه و لزوم فشار برای تغییر در ساختار این شورا گفت که این حق وتو باید برداشته شود، زیرا چنین رویکردی در قرن ۲۱ جایگاهی ندارد.
این ناکارامدی برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی به حدی است که حتی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آن را یک بن‌بست هولناک در روابط جهانی نامید. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در تفسیر این اظهارات گوترش گفت که او با سخنان خود به فقدان وحدت در شورای امنیت اشاره می‌کند و اینکه چگونه این امر توانایی سازمان ملل را برای بهبود اوضاع در سراسر جهان مختل کرده است.
 رأی احتمالی شورا در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی قصد دارد به رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، یورش ببرد. همین امر نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته و درخواست‌ها برای ایجاد توافق آتش بس پایدار را افزایش داده، چرا که چنین اقدامی فاجعه انسانی را در غزه رقم خواهد زد و شرایط را بحرانی‌تر می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی