وزیر بهداشت از استقرار رایزن سلامت در سفارتخانه‌های ایران خبر داد

ساماندهی گردشگران سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اینکه ۳۰۰ مرکز درمانی کشور مجوز گردشگری سلامت دارند، از استقرار رایزن سلامت در سفارتخانه‌هایی که گردشگر بیشتری دارند خبر داد و گفت: رایزن سلامت می‌تواند از مبدأ گردشگران سلامت را راهنمایی کند تا در بیمارستان‌های کشورمان درمان شوند و پیگیری‌های مرتبط با بیماری‌ها را نیز انجام دهد.
به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در حاشیه آیین افتتاح «بیست‌وهشتمین اجلاس کشورهای گروه پنج -G5» با موضوع سلامت زنان و خانواده عنوان کرد: امسال هشتمین اجلاس G5 در کشور برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های بسیاری را در حوزه سلامت داشته و تبادل تجربیات بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، تاجیکستان و سازمان بهداشت جهانی موجب ایجاد گروه G5 شده است.
وی افزود: موضوعات مختلف مربوط به سلامت در این نشست مطرح می‌شود که مورد نیاز کشورهای منطقه است. ما بیماری‌های مشترک و اشتراکات بسیار زیادی از نظر فرهنگی، اقلیمی و اجتماعی با کشورهای منطقه داریم. امروزه اگر که یک بیماری در یک کشور ایجاد شود می‌تواند کشورهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. همان‌طور که ویروس کرونا توانست جهانی شود و تمام جهان را درگیر کند.وی افزود: موضوع این نشست، سلامت زنان است که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. سلامت آنان بسیار در سلامت جامعه مؤثر است. ما طرحی به اسم «سلامت خانواده» را از ابتدای سال‌جاری در کشور آغاز کردیم و معتقدیم اگر جامعه‌ای نیاز به اصلاح داشته باشد، با اصلاح خانواده به سطح مناسب و ایده‌آل خواهد رسید.عین‌اللهی با تأکید بر نقش مادر بر سلامت خانواده اظهار کرد: مادر خانواده می‌تواند در زمینه برخورداری اعضای خانواده از سبک زندگی سالم، تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین در این نشست، با توجه به اهمیت جایگاه زنان در خانواده و در زندگی اجتماعی، ابعاد مختلفی که در موضوع سلامت وجود دارد، بویژه سلامت معنوی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

موفقیت دیپلماسی سلامت
وی درباره صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به کشورهای دیگر اظهار کرد: یکی از اقدامات بزرگ دولت، دیپلماسی سلامت و ارتباطی است که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف در حوزه سلامت دارد؛ سفرهایی که رئیس‌جمهور داشتند، معاهده شانگهای و سفرهای مختلف در امریکای‌جنوبی، آفریقا و کشورهای حوزه مقاومت همچون سوریه، عراق و لبنان از جمله این اقدامات است.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: من با ۲۰ وزیر بهداشت جلسه داشتم و همه این کشورها علاقه‌مند هستند که با جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلامت همکاری داشته باشند. در حوزه‌های مختلفی این همکاری‌ها آغاز شده است. به‌طور مثال هم صادرات دارو به ونزوئلا انجام و هم نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی برگزار می‌شود. در سوریه داروهای ایرانی به رسمیت شناخته شده‌اند و براساس مذاکراتی که با عراق داشتیم، صادرات دارو به این کشور نیز انجام می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور:
 ۹۹ خدمت رایگان به مادران باردار ارائه‌ می‌شود
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در آیین افتتاح بیست‌وهشتمین اجلاس کشورهای گروه پنج، ضمن اشاره به گسترش چتر بیمه در کشور عنوان کرد: مسأله بیمه در سال‌های اخیر فراگیری بیشتری داشته و به صورت خاص شامل مادران و بویژه مادران باردار تا پایان دوره شیردهی و فرزندان آنها تا پایان ۵ سال اول زندگی و همچنین بیمه درمان ناباروری شده است.انسیه خزعلی اظهار کرد: سلامت زنان در خانواده موجب نشاط و شادابی می‌شود. مادر انتقال‌دهنده سلامت و آموزش‌دهنده سلامت در خانواده است و ضرورت دارد که این مسأله به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: مادران باردار از ۹۹ خدمت رایگان برخوردارند و ارائه مشاوره‌های تلفنی به زنان و مادران موجب حفظ سلامت مادران و نوزادان شده است. همچنین فعالیت‌های متعددی برای کودکان، نوزادان و مادران باردار در نظر گرفته شده است و پایش‌هایی نیز برای زنان در میانسالی به‌صورت پایش‌های میان‌دوره، سنجش سلامت افسردگی، بیماری‌های روانی و جسمی انجام می‌شود. توانستیم برای زنان باردار و کودکان، سبدهای غذایی رایگان داشته باشیم و هر ماه وضعیت جسمی و رشد آنها تحت کنترل قرار می‌گیرد.خزعلی افزود: یکی از کارهای دولت سیزدهم در استان‌های مختلف ایجاد و احداث پارک بانوان برای نشاط و تحرک و تفریح بانوان است.

جستجو
آرشیو تاریخی