نیروی دریایی سپاه برای اولین بار اقدام به شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی کرد

بازدارندگی 1700 کیلومتری از دریا

سرلشکر سلامی: اگر کشتی‌های ما را بزنند به همان تعداد از کشتی‌هایشان را می‌زنیم

اسفند ماه سال 1401 بود که ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی به همراه تعدادی شناورهای موشک‌انداز، به نیروی دریایی سپاه الحاق شد. در کنار نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که وظیفه تأمین منافع کشورمان در آب‌های آزاد و دور دست را دارد، نیروی دریایی سپاه نیز با ناو شهید مهدوی می‌تواند با قدرت بالایی در آب‌های آزاد حاضر شود. ناو شهید مهدوی با قابلیت حمل بالگرد و پهپاد، موشک و قایق تندرو مانند یک پایگاه متحرک دریایی عمل می‌کند که می‌تواند با هر تهدیدی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران مقابله کند. در چنین شرایطی، نیروی دریایی سپاه روز گذشته همزمان با میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار، از شلیک موشک بالستیک از ناو اقیانوس پیمای شهید نادر مهدوی، رونمایی کرد تا قابلیت‌های رزمی این ناو را در مقابل دیدگان دوستان و دشمنان ملت ایران قرار دهد. قابلیت‌هایی که بدون شک توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان خلیج فارس را بیش از پیش افزایش خواهد داد.
 
بازدارندگی 1700 کیلومتری
در روزهای اخیر، نیروی دریایی سپاه پاسداران توانست برای نخستین‌بار شناور شهید مهدوی را به موشک‌های بالستیک دوربرد خانواده فاتح با برد حداقل 1700 کیلومتری تجهیز کند.
شلیک موشک‌های بالستیک خانواده فاتح از روی شناور شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران از دریای عمان انجام شد و هدف این شلیک نقطه‌ای در کویر مرکزی ایران بوده است که این موشک‌ها با ضلع 2 متری اهدافشان را مورد اصابت قرار دادند. این موشک‌ها داخل پرتابگرهای کانتینری روی عرشه شناور شهید مهدوی قرار داشتند؛ چرا که بزرگترین مزیت این نوع پرتابگرها اختفای کامل تا لحظه شلیک است.
به طور خلاصه و به عبارت ساده باید گفت که با دستیابی نیروی دریایی سپاه به چنین دستاوردی، قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، از مبدأ ناو شهید مهدوی، حداقل شعاع 1700 کیلومتری از محل پرتاب خواهد بود. این موضوع به منزله این است که پایگاه‌ها و مقرهای دشمنان تا این شعاع، اهداف قابل دسترس و آسانی برای نیروهای مسلح کشورمان خواهد بود. چنانکه سرلشکر حسین سلامی نیز در نشست روز گذشته خود با فرماندهان و مسئولان عالی سپاه به این موضوع اشاره کرد.

هیچ نقطه امنی برای دشمنان وجود ندارد
بنابر اظهارات فرمانده کل سپاه، با تجهیز ناو شهید مهدوی به موشک‌های بالستیک، برد نفوذ و قدرت دریایی ایران تا هر نقطه دلخواهی افزایش پیدا می‌کند. سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی و سایر توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه تأکید کرد: ناوهای اقیانوس‌پیمای ما می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس‌ها ظاهر شوند و طبیعتاً وقتی می‌توانیم از آنها موشک شلیک کنیم، هیچ نقطه امنی برای قدرتی که بخواهد برای ما ناامنی ایجاد کند، وجود ندارد.
فرمانده کل سپاه همچنین روز گذشته در سخنان خود تأکید کرد: امروز به سپاهی رسیدیم که اگر در میدان جنگ نظامی باشد، با اعتماد به خداوند متعال، مطمئن هستیم، پیروز خواهیم شد. اگر جنگ سایبری باشد در آن دشمن را شکست می‌دهیم چرا که تجربه آن را داریم. اگر جنگ کشتی‌ها باشد و کشتی‌های ما را بزنند، حتماً به همان تعداد و حتی بیشتر از آنها می‌زنیم. اگر جنگ به میدان‌های بیرونی کشیده شود، سپاه قدرت ساخت قدرت در بیرون را دارد. اگر دشمن به فتنه جهانی برای ما مانند سال 1401 بیندیشد ما در میانه آن فتنه، بر او غلبه می‌کنیم.

یک رونمایی خاص دیگر
همزمان با شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی، شلیک موشک‌هایی با برد کوتاه نیز از روی قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه با موفقیت انجام شد. موشک شلیک شده در کلاس موشک قائم-۱۱۴ (هلفایر ایرانی) بوده و به نظر می‌رسد در نقش ضدسطحی (علیه شناورها) تا ۲۰ کیلومتر برد داشته باشد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این موشک، از فناوری سوخت بدون دود برخوردار است که در اختفا و عدم‌شناسایی شناور پرتاب‌کننده، نقش به‌سزایی دارد.
 
اهمیت و قدرت ناوگان دریایی سپاه
ناو شهید مهدوی اولیــــــــــن ناو اقیانوس پیمای نیروی دریایی سپاه نیست. پیش از این ناو، نیروی دریایی سپاه از ناو شهید سلیمانی رونمایی کرده بود و بنابر اظهارات سردار علیرضاتنگسیری، مراحل ساخت یک ناو رزمی مشابه ناو شهید مهدوی نیز در حال انجام است. ناو شهید باقری با تفاوت‌هایی در مأموریت، در حال تکمیل برای استفاده در نیروی دریایی سپاه است. این ناو دارای باند پرواز برای نشست و برخاست پهپاد‌ها بوده و به گفته فرماندهان تا ۶۰ فروند پهپاد روی آن قابل استفاده است. در همین رابطه باید به این نکته اشاره کرد که ایران پس از امریکا دومین کشور با قابلیت استفاده عملیاتی از پهپاد‌ها روی باند پرواز کشتی‌پایه است.
از نظر ابعاد و تناژ ناو شهید باقری مشابه ناو شهید مهدوی است، اما به جای کاربرد در پشتیبانی عملیاتی در نقش یک ناو پهپادبر با انواع پهپاد‌های شناسایی و رزمی و انتحاری عمل خواهد کرد. البته ناو شهید مهدوی هم پهپاد‌های شناسایی با مداومت هشت ساعت و پهپاد‌های انتحاری با برد 1300‌ کیلومتر را در حال حاضر به تعداد محدود در اختیار دارد، اما در ناو شهید باقری تمام فضا‌ها برای کاربری پهپادی بازطراحی شده است.
با به کار‌گیری ناو شهید مهدوی در کنار ناوهای شهید سلیمانی و شهید ابومهدی و البته الحاق ناو شهید باقری، نیروی دریایی سپاه نیز می‌تواند در کنار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کیلومترها دورتر از مرزهای کشورمان، امنیت ایران را تأمین کند.

جستجو
آرشیو تاریخی