گفت‌و‌گوی «ایران» با ماندانا غفاری سرپرست گروه موسیقی «ماهنی»

عرصــه‌ای برای هنرنمایــی بانوان هنرمند

گروه‌های موسیقی بانوان می‌توانند تولیدات تازه داشته باشند چرا که ما بانوان آهنگساز بسیار خوبی داریم که شناخته نشده‌اند.

ندا سیجانی
خبرنگار


گروه موسیقی «ماهنی» امروز 25 بهمن ماه و در سومین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ساعت 14:30 در بخش موسیقی بانوان در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. این گروه نخستین تجربه خود را در این جشنواره به اجرا می‌گذارد.
ماندانا غفاری، نوازنده پیانو وسرپرست گروه موسیقی «ماهنی» در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان داشت: «پیش از این با گروه‌های موسیقی دیگر تجربه شرکت در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را داشته ام. گروه موسیقی ما سال 1393 راه‌اندازی شد ومحوریت آن تنها بر فعالیت بانوان نبود و آقایان هم حضور داشتند، حالا امروز نخستین اجرای خود را در جشنواره به روی صحنه می‌بریم.»

عرصه‌ای برای حمایت از موسیقی بانوان
این نوازنده و مدرس پیانو درباره حضور جدی بانوان در این دوره از جشنواره اظهار داشت: «این توجه و نگاه جدی در این دوره از جشنواره اتفاق بسیارخوبی است؛ چرا که فرصت ارزشمندی به‌وجود آمده تا بانوان هنرمند کشورمان در صحنه رسمی موسیقی ایران و درکناردیگر گروه‌های موسیقی اجرای برنامه داشته باشند و توانمندی‌هایشان دیده شود که جای بسی خوشحالی است.»
او درادامه درباره اثرگذاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر درمعرفی موسیقی ایرانی افزود: «جشنواره موسیقی فجرتنها صحنه رسمی معرفی و رقابت و اجرای گونه‌های مختلف موسیقی کشورمان است تا هنرمندان دریک فرصت کوتاه چند روزه، کارها و آثارخود را به عرضه و عرصه رقابت بگذارند. به عقیده من جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر می‌تواند نقطه ارزشمندی برای اجرا و رقابت مثبت باشد تا گروه‌های شرکت کننده براساس توانمندی‌های خود با انگیزه بیشتری در عرصه موسیقی و چنین جشنواره‌هایی حضوریابند. ناگفته نماند این انتظار وجود دارد درسال‌های بعد هم همچنان این حمایت از موسیقی بانوان بیشتر و بیشتر شود و در دوره‌های بعدی با زمانبندی بهتر، با تعداد گروه‌های بیشتری در جشنواره شرکت داشته باشند.»

ساعت نامناسب اجرای بانوان
سرپرست گروه موسیقی «ماهنی» درباره زمان تعیین شده اجرای موسیقی بانوان گفت: «ساعت اجرای کنسرت بانوان نامناسب است به این دلیل که بیشتر مخاطبان ما اغلب شاغل هستند و این زمانبندی محدودیت ایجاد کرده و موجب می‌شود مدعوین و مخاطبان ما نتوانند در برنامه حضور حداکثری داشته باشند. بنابراین اگر زمان مناسب‌تری برای اجرای بانوان درنظر گرفته شود، بی‌تردید می‌توانیم فعال ترباشیم و با اجراهای بهتر در جذب مخاطب تلاش کنیم. امیدوارم برگزار کنندگان جشنواره به این موضوع نگاه جدی‌تری داشته باشند.»
مانداناغفاری درباره اثرگذاری جشنواره‌هایی چون موسیقی فجر در بهتر دیده شدن بانوان هنرمند موسیقی ایران در عرصه بین‌الملل پاسخ داد: «بی شک با حمایت مجموعه‌های برگزارکننده این جشنواره‌ها، بانوان هنرمند موسیقی می‌توانند در عرصه بین‌المللی حضور موفق‌تری داشته باشند. درکشور ما دربخش نوازندگی، بانوان توانمندی فعالیت می‌کنند که اگر مورد حمایت قرار گیرند و چنین بسترهایی برای آنها فراهم شود، مسلماً درعرصه آهنگسازی، تنظیم و اجرا نمود بیشتری خواهند داشت و در عرصه بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن هم خواهند داشت.»

ایجاد یک ارکستر‌ سازی برای بانوان
او درباره شرایط امروز موسیقی بانوان اظهار داشت: «من براین نظرم که درحال حاضر موسیقی بانوان رشد بسیار خوبی داشته است. نکته دیگر اینکه سال‌های بسیاری است بانوان هنرمند و توانمند ما در عرصه نوازندگی و خوانندگی فعالیت می‌کنند و برای اینکه در عرصه هنر باقی بمانند کارهای کیفی و ارزشمند بسیاری ارائه کرده‌اند. براین اساس با وجود مشکلات و سختی‌ها و محدودیت‌هایی که برای آنها وجود دارد، پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند. ما به عنوان یکی از نمایندگان موسیقی بانوان، این امیدواری و انتظار را داریم که یک ارکستر‌سازی مخصوص بانوان داشته باشیم تا مخاطبان بیشتری جذب اجراهای ما شوند و فکر می‌کنم این اتفاق نقطه قوتی برای بانوان هنرمند موسیقیدان ایرانی باشد.»
او در پایان درباره قطعات اجرایی این کنسرت گفت: «فعالیت ما درحوزه موسیقی ایرانی است و قطعات اجرایی این برنامه از اساتید بزرگ موسیقی ایران است؛ قطعاتی از استادانی چون همایون خرم، انوشیروان روحانی، جواد معروفی و... در کنار بداهه نوازی ای که خواهیم داشت به اجرا خواهیم گذاشت و امیدواریم مورد توجه نسل جدید قرار بگیرد تا با آهنگسازان پیشکسوت و گنجینه موسیقی ایران آشنایی بیشتری پیدا کنند.»

بانوان آهنگساز ناشناخته
سرپرست گروه موسیقی «ماهنی» درباره آهنگسازی موسیقی بانوان گفت: «گروه‌های موسیقی بانوان می‌توانند تولیدات تازه داشته باشند چرا که ما بانوان آهنگساز بسیار خوبی داریم که شناخته نشده‌اند و اگر بودجه و امکانات حمایتی در اختیار آنها قرار گیرد این اتفاق حتماً رخ خواهد داد و موسیقی ایران از مرد سالارانه بودن اندکی دوری خواهد جست. کما اینکه درحال حاضر هم برخی از بانوان آهنگساز به‌صورت تک نوازی آلبوم‌هایی منتشر کرده‌اند.»

 

نیم
نگاه

ماندانا غفاری، فارغ التحصیل کارشناسی موسیقی از دانشگاه سوره است و نزد استادانی از جمله وارطان ساهاکیان، عباس خوشدل، علیرضا مشایخی و شهداد روحانی موسیقی آموخته است. او در سال ١٣٩٤ رتبه دوم در فستیوال بین‌المللی ارمنستان را با داوری علیرضا شفقی‌نژاد از ایران و داوران بین‌المللی در جشنواره حیات سبز بخش ساخت کلیپ از آن خود کرد. از دیگر فعالیت‌های اجرایی او پیانو نوازی در بزرگداشت استاد سمندریان بوده است.‎

جستجو
آرشیو تاریخی