اسماعیل هنیه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «ایران»:

کشورهای اسلامی باید با اسرائیل قطع رابطه کنند

رئیس دفتر سیاسی حماس: هدف ما پایان دادن به تجاوزات، خروج ارتش اشغالگر صهیونیستی از نوار غزه و رسیدن به یک روند جدی در تبادل اسراست

مختار حداد
روزنامه‌نگار

 
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در مصاحبه‌ای اختصاصی با «ایران» خواستار قطع روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی در همه سطوح شد. «هنیه» در این گفت‌و‌گوی اختصاصی به چند پرسش «ایران» پیرامون قطع شریان‌های حیاتی دشمن صهیونیستی، موضوع توقف تجاوز به غزه و روابط با جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد. این گفت‌و‌گوی کوتاه از نظر می‌گذرد؛

یکی از راهکارهای جدی مقاومت برای افزودن بر فشار به رژیم صهیونیستی، قطع شریان‌های حیاتی صهیونیست‌ها از طریق قطع روابط اقتصادی برخی کشورهای اسلامی با دشمن است، با توجه به ادامه حملات به غزه اهمیت این موضوع را چگونه می‌بینید؟
حماس و مقاومت هیچ وجهی از رابطه‌ را از سوی کشورهای مسلمان منطقه با رژیم صهیونیستی اعم از سیاسی، اقتصادی و امنیتی تأیید نمی‌کنند؛ ما معتقدیم که موجودیت این رژیم نامشروع است و نباید به آن مشروعیت داد تا حیات آن در سرزمین فلسطین و حتی در منطقه ادامه پیدا کند. بنابراین، ما از همه می‌خواهیم که روابط خود را با این رژیم اشغالگر قطع کنند، بویژه با توجه به اینکه جنایات آنها به مرحله نسل‌کشی رسیده است.
 
صهیونیست‌ها مرحله جدیدی از تجاوزات را این بار در رفح آغاز کرده‌اند و در عین حال شاهد تحرکات سیاسی و مطرح شدن موضوع آتش‌بس هستیم، این تحولات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما و مردم فلسطین در بیش از یک جبهه می‌جنگیم؛ یک جبهه‌ میدانی و نظامی است و گردان‌های قسام، سرایا القدس (گردان‌های قدس) و همه گروه‌های مقاومت در آنجا با قدرت حضور دارند. جبهه دیگر جبهه مردمی است که شرایط بسیار سختی بر آن حاکم است و شاهد شرایط انسانی فاجعه‌باری در آن هستیم؛ زیرا رژیم اشغالگر صهیونیستی در بالاترین سطح به کشتارهای فجیع علیه مردم و مقاومت ما ادامه می‌دهد، بدون اینکه با مانع جدی از سوی همپیمانان غربی‌اش بویژه ایالات متحده امریکا روبه‌رو باشد. جبهه دیگر، جبهه سیاسی است که در خصوص مذاکرات غیرمستقیم است، جنبش حماس با هماهنگی گروه‌های مقاومت درباره موضع مشخصی به توافق رسیدند و خطوط مشخصی در رابطه با این موضع وجود دارد که ما آن را به اطلاع برادران میانجی رساندیم. حماس همچنان در جریان این مذاکرات قرار دارد و هدف آن پایان دادن به تجاوز همه‌جانبه علیه مردم و خروج ارتش اشغالگر صهیونیستی از نوار غزه و رسیدن به یک روند جدی در تبادل اسرا است.
 
در این مدت شاهد بودیم که جلسات متعددی با وزیر امور خارجه ایران داشتید.
بله؛ رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران ممتاز است و ایران کشوری است که از آرمان فلسطین، مردم ما و مقاومت ما حمایت می‌کند و این موضوعی است که در جهان اسلام آشکار است و پنهان نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی