آمارها از برتری ایران مقابل قطر حکایت دارد

یوزها در پی شکار میزبان

حامد جیرودی
خبرنگار


 تیم ملی فوتبال کشورمان با پیروزی خوبی که با نتیجه 1-2 برابر ژاپن به دست آورد، به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا راه یافت و حالا باید برای حضور در فینال این تورنمنت به مصاف قطر برود. ایران و قطر در حالی باید از ساعت 18:30 چهارشنبه برابر هم قرار بگیرند که تاکنون ۲۴ بار به مصاف هم رفته‌اند و حاصل این بازی‌ها ۱۶ برد برای ایران، سه برد برای قطر و پنج مساوی بوده است. در این بازی‌ها جمعاً ۵۷ گل به ثمر رسیده که سهم ایران ۴۱ گل و سهم قطر ۱۶ گل بوده است.

پیروزی ایران در اولین بازی
نخستین بازی بین ایران و قطر یازدهم آذر ۱۳۶۷ از سری مسابقات جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ برگزار شد که قطر برای اولین‌بار میزبان این رقابت‌ها بود و بازی با نتیجه ۲-۰ به سود ایران به پایان رسید و زنده‌یاد کریم باوی و فرشاد پیوس زننده گل‌های تیم ملی در آن مسابقه بودند.

بهترین برد
بهترین برد ایران در برابر قطر با نتیجه ۶-۱ در بازی‌های فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۸ به دست آمده است و بهترین برد قطر در برابر ایران پیروزی ۲-۰ در سال ۱۳۷۶ در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ است که مانع از صعود مستقیم ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ شد اما در نهایت ایران توانست در بازی با استرالیا جواز حضور در جام جهانی را کسب کند.

پیروزی پرگل در آخرین بازی
آخرین بازی ایران و قطر، 25 مهر ماه سال‌جاری در تورنمنت اردن برگزار شد که در آن شاگردان امیر قلعه‌نویی موفق شدند قطر را که از کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی بهره می‌برد با نتیجه پرگل 4-0 از پیش‌رو بردارند و به قهرمانی این تورنمنت چهارجانبه برسند. محمدحسین کنعانی‌زادگان (2 گل)، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش برای یوزها در آن بازی گلزنی کردند.

آزمون در تعقیب دایی
۲۴ بازیکن ایرانی با پیراهن ایران موفق به زدن گل به قطر شده‌اند که علی دایی با زدن چهار گل، بهترین گلزن ایران در بازی‌های برابر قطر بوده است. علیرضا واحدی نیکبخت و سردار آزمون هم بازیکنانی هستند که سه بار دروازه قطر را باز کرده‌اند. در این میان، آزمون که حالا هم یکی از ستارگان اصلی تیم ملی است و در بازی با ژاپن نیز بازی درخشانی را از خود به نمایش گذاشت، این شانس را دارد که چهارمین گلش را به قطر بزند و با دایی برابر شود یا حتی از او عبور کند.
ستاره‌های دو گله
بین بازیکنانی که دو بار دروازه قطر را باز کرده‌اند، نام نفراتی مانند رضا قوچان‌نژاد، اشکان دژاگه، سید هادی عقیلی، میلاد میداوودی، وحید هاشمیان و کریم باقری به چشم می‌خورد. از بین بازیکنان فعلی تیم ملی هم علیرضا جهانبخش، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مهدی طارمی و احسان حاج‌‌صفی دوبار دروازه عنابی‌ها را باز کرده‌اند و دوباره این شانس را دارند که به قطر گل بزنند.

ملی‌پوشان یک گله
غلامرضا رضایی، سید جلال رافخایی، احمد آل‌نعمه، آرش برهانی، مهدی مهدوی‌کیا، ابراهیم تهامی، ادموند اختر، علیرضا حکیم‌زاده، فرشاد پیوس و زنده‌یاد کریم باوی هم ملی‌پوشانی بودند که در دوران بازیگری‌شان یک‌بار دروازه قطر را باز  
کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی