صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و هفت - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

بازیگر خلاق متن را بازآفرینی می‌کند

من برای نقش‌آفرینی‌ها رجوع می‌کنم به انگیزه‌ها و نگاه‌های خودم و حس علاقه و آفرینندگی که یک بازیگر باید داشته باشد؛ زیرا بازیگر خودش یک نویسنده نمایش و فیلم و فیلمنامه است. به قول رابرت چولی، همان‌طور که کارگردان با کارگردانی خود متن را می‌نویسد، بازیگر هم می‌نویسد زیرا بازیگر یک [عامل] خلاق است و تنها یک عامل و اسباب دست کارگردان نیست. درست است که باید به کارگردان توجه داشته باشد و حرف‌های او را به اجرا درآورد، بفهمد، گوش کند و گفت‌و‌گو کند اما به نظر من آفریننده متن بازیگر است. من فکر می‌کنم هم در تئاتر و هم در سینما استعدادهای بسیار خوبی داریم؛ در تئاتر بازیگرها و گروه‌های درجه یک پیدا شده و به همان مقدار سینمای ما هم بسیار رشد کرده است. وضعیت تئاتر و سینمای امروز، بهتر از زمان ما است زیرا زمانه عوض شده است. امروز همه چی وجود دارد درحالی‌که ما با دست خالی کار می‌کردیم اما امروز بازیگرها از نظر اطلاعات با دست پر کار می‌کنند.
بخشی از گفته‌های علی نصیریان
هنرمند پیشکسوت کشورمان با موزه سینما

جستجو
آرشیو تاریخی