صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اخبــار

تشدید رویارویی اروپا
با روسیه
سه کشور اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از امضای توافقی سه گانه با هدف کاهش تشریفات اداری به منظور ارسال سریع نیروهای نظامی و تسلیحات به سمت جبهه‌های شرقی در صورت بروز جنگ با روسیه خبر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، با توافق حاصل شده بین آلمان، هلند و لهستان، انتظار می‌رود امریکا و سایر متحدان ناتو، نیروهای نظامی بسیاری را از طریق بنادر دریای شمال در سراسر آلمان و لهستان به سمت جبهه شرقی بفرستند.
این در حالی است که دیروز ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به تحرکات اخیر اروپا علیه روسیه و ادعاهای آنها مبنی بر اینکه روسیه قصد آغاز جنگی دیگر در اروپا را دارد، تأکید کرد: «روسیه از کشورهای غربی می‌خواهد که قصد آغاز جنگ در اروپا را به مسکو نسبت ندهند و این دیدگاه را به مسکو تحمیل نکنند.» وی همچین درباره اتهامات رسانه‌های غربی در زمینه استفاده از تسلیحات سایر کشورها در عملیات نظامی در اوکراین پاسخ داد: «روابط با ایران و کره‌شمالی بر مبنای دو جانبه و بر اساس احترام متقابل است و این مناسبات با هدف تأمین منافع متقابل انجام می‌شود.» وی همچنین اعلام کرد: «روسیه هیچ تعهد بین‌المللی را زیر پا نمی‌گذارد. کاری که ما انجام می‌دهیم، چگونه انجام می‌دهیم، چرا آن را انجام می‌دهیم، به طور کلی یک موضوع کاملاً شخصی ما در روابط با کشورهای دیگر است.»

 

شکایت تونس از دادگاه کیفری بین‌المللی
گروهی از نمایندگان انجمن‌های تونس و شخصیت‌های بر جسته این کشور علیه دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی به دلیل ممانعت از رسیدگی به پرونده تحقیق درباره جنایت نسل کشی رژیم صهیونیستی، در دادگاه‌های تونس، اقامه دعوی کردند. به گزارش القدس العربی، عدنان الامام، وکیل تونسی تأکید کرد که کریم احمد خان خود از منطقه بازدید داشته و به چشم خود شاهد شرایط فاجعه بار غزه و نبود دارو، آب، غذا، برق و تمام ملزومات زندگی بوده و از صحبتهای مقامات صهیونیستی کاملاً مشخص است که کمر به نسل کشی فلسطینیان بسته‌اند و قتل ده‌ها هزار غیرنظامی که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند و تخریب بیش از ۳۲۰ هزار خانه، شاهدی بر این مدعا است.

 

نیمی از اروپایی‌ها
زیر خط فقر
نماینده ایرلندی پارلمان اروپا اعلام کرد، با افزایش تورم ناشی از ادامه جنگ اوکراین، اکثر شهروندان اروپایی بویژه زنان به زیر خط فقر رفته‌اند. والاس با انتشار پیامی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس، خطاب به سیاستمداران اروپایی، نسبت به بحران تورم کشورهای اروپایی هشدار داد و مسئول اصلی این تورم را لابی‌های نفت و گاز در این کشورها اعلام کرد. والاس افزود: قیمت سوخت و تورم همینطور افزایش پیدا می‌کند و لابی‌های نفت و گاز دست در دست سیاستمداران اروپایی به این وضعیت بی‌توجه هستند و حتی از آن لذت می‌برند.

جستجو
آرشیو تاریخی