صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

پرونده جنایات جنگی اسرائیل قطورتر شد

کشف پیکر 30 شهید فلسطینی با دست های بسته

امیر فرشباف
خبرنگار


یکصدوهفدهمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه درحالی سپری شد که از یک‌سو درگیری‌های شدیدی در دو جبهه شمالی و جنوبی جریان داشت و از سوی دیگر، روند عقب‌نشینی‌های ارتش اشغالگر از هر دو جبهه سیر افزایشی داشت. این در حالی است که اخبار میدانی دیروز زیر سایه خبری قرار داشت که حاکی از پیدا شدن بیش از 30 پیکر از شهدای غزه با دست‌های بسته بود.
به گزارش شبکه الجزیره، صبح روز گذشته در جبهه جنوبی، درگیری‌ها عمدتاً در خان‌یونس حاکم بود. براساس این گزارش، نیروهای اشغالگر یک مجتمع مسکونی در مرکز خان‌یونس را بمباران کردند. همچنین حملات توپخانه‌ای ارتش صهیونیست به بیمارستان‌های غزه از موارد قابل ذکر این گزارش است؛ سه بیمارستان الامل، الناصر و العوده از جمله مراکز درمانی‌ای بودند که هدف قرار گرفتند. گفتنی است، ارتش اسرائیل برای دهمین روز متوالی دو بیمارستان الامل و الناصر در نوار غزه را محاصره کرده است.
الجزیره همچنین گزارش داد که توپخانه ارتش اسرائیل محله‌های الزیتون در شرق غزه و المناره در جنوب خان‌یونس را گلوله‌باران کرد.
بر اثر بمباران گسترده مناطق مسکونی و محاصره و گلوله‌باران مراکز درمانی غزه توسط صهیونیست‌ها، ده‌ها غیرنظامی شهید و صدها شهروند فلسطینی مجروح شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر به 26 هزار و 900 نفر و مجروحان به 65 هزار و 949 نفر رسیده است.
شایان ذکر است، در حالی که زمان زیادی از جنایت گروه «مستعربین» در یکی از بیمارستان‌های فلسطین نگذشته، جنایت هولناک جدیدی توسط نظامیان صهیونیست رخ داد. شبکه الجزیره تصاویری از عملیات تفحص پیکرهای شهدایی منتشر کرد که در مدرسه‌ای در بیت لاهیا در شمال نوار غزه با دستان بسته توسط صهیونیست‌ها «زنده به گور» شده اند. باشگاه اسرای فلسطین کشف اجساد دست‌کم 30 اسیر دفن شده را تأیید کرد و آن را گواه روشنی بر جنایت جنگی جدید رژیم اسرائیل دانست. جنبش حماس در واکنش به این جنایت اعلام کرد: ما از نهادهای حقوق بشری می‌خواهیم که جنایت بیت لاهیا را برای محاکمه این ارتش جنایتکار و رهبران نازی آن مستند کنند.
 
ضربات مقاومت غزه
به‌رغم بمباران گسترده مناطق مسکونی توسط جنگنده‌های اسرائیلی، تحولات در میدان نبرد، عقب‌نشینی نیروهای صهیونیست از بخش‌هایی از غزه را در پی داشت. ارتش اشغالگر، هلاکت 3 نظامی صهیونیست در نوار غزه و مجروح شدن حداقل 10 نظامی خود را تأیید کرد.
گردان‌های القسام اعلام کردند، یک تانک مرکاوا را در غرب خان‌یونس و یک تانک دیگر را در تل الهوی با گلوله ضدزره «آل یاسین 105» هدف قرار دادند. نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین همچنین از درگیری شدید با نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف از جمله در جنوب‌غرب غزه خبر دادند.
سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرد، طی چند عملیات، گروهی از سربازان دشمن را با موشک هدایت‌شونده و یک تانک اسرائیلی را با بمب بشکه‌ای و تجمع نظامیان صهیونیست و چند خودروی دشمن را با خمپاره هدف قرار دادند.
خروج متوالی چند تیپ رزمی ارتش اشغالگر از غزه، رخداد مهمی است که در روز گذشته هم تکرار شد. براساس اعلام رسانه‌های عبری، از جمله «رادیو ارتش اسرائیل» تیپ پنجم ارتش صهیونیستی نیز از نوار غزه خارج شد. با این حال، ارتش سعی داشت با تمرکز رسانه‌ای روی موضوع پمپاژ آب به داخل تونل‌ها، برای خود یک دستاورد نظامی بسازد که با اذعان کارشناسان صهیونیست به بی‌نتیجه بودن این اقدام، راهبرد جنگ روانی دولت نظامی نیز ناکام ماند. در همین زمینه، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌های حماس در نوار غزه بی‌فایده است و نتایج مورد نظر را محقق نخواهد کرد.
کرانه باختری، قربانی شکست میدانی اسرائیل در غزه
کرانه باختری نیز از حملات شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست در امان نبود. به گزارش الجزیره، نیروهای اشغالگر تعدادی از جوانان فلسطینی را در جریان یورش به اردوگاه قلندیه در شمال قدس اشغالی دستگیر کردند. صهیونیست‌ها در دور دیگر عملیات، به اردوگاه الدهیشه یورش برده و یک زن و 3 جوان فلسطینی را بازداشت کردند.
گروهی از شهرک‌نشینان صهیونیست نیز به روستای سنجیل در شمال شهر رام‌الله یورش بردند. اشغالگران همچنین به شهرک بیت فجار در جنوب شهر بیت لحم حمله و چندین نفر را بازداشت کردند. نابلس، دیگر منطقه‌ای بود که مورد هجوم نیروهای اشغالگر قرار گرفت؛ صهیونیست‌ها با پشتیبانی بولدوزر نظامی به منطقه شرقی شهر نابلس در کرانه باختری یورش بردند و مناطقی را تخریب کردند. خبرنگار الجزیره گزارش داد، ارتش اشغالگر همچنین به روستای «کفر نعمه» در غرب شهر رام‌الله در کرانه باختری یورش برد.
نیروهای امنیتی صهیونیست چندین نفر را در کرانه باختری بازداشت کردند. باشگاه اسرای فلسطینی بعد از این حملات اعلام کرد: اشغالگران 28 نفر را در کرانه باختری دستگیر کردند که با این یورش‌ها، تعداد بازداشت‌شدگان این منطقه از 7 اکتبر تا کنون به حدود 6420 نفر رسید.

صهیونیست‌ها از جبهه شمالی هم عقب‌نشینی کردند
درگیری‌ها در جبهه شمالی در نزدیکی مرز لبنان و فلسطین اشغالی در یک صد و هفدهمین روز جنگ درحالی جریان دارد که ارتش اسرائیل در این جبهه نیز مجبور به عقب‌نشینی شد. در همین زمینه، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت در گزارشی از تصمیم ارتش اسرائیل مبنی بر کاهش نیروهای مستقر در مناطق مجاور مرز لبنان خبر داد.
با این حال، روز گذشته ارتش صهیونیست مناطقی در جنوب لبنان را بمباران کرد و مقاومت اسلامی لبنان نیز در پاسخ، طی چند عملیات، چند تجمع نظامیان صهیونیست را در تپه «الطیحات» و پادگان «میتات» هدف قرار داد. حزب‌الله همچنین تجهیزات جاسوسی پایگاه «حنیتا» و برای نخستین بار یک تانک مرکاوا را در موقعیت «بیاض بلیدا» هدف قرار داد.

جستجو
آرشیو تاریخی