صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

روایت «ام‌جهاد» از مبارزه علیه طاعون قرن

مصطفی
وثوق‌کیا
خبرنگار


 جنگ در غزه این قدر طولانی شد که شاید کم کم برایمان عادی می‌شود اما هر چه نداشت یک حسن داشت و آن آگاه شدن وجدان‌های خفته جهان بود. در هیاهوی بعد از عملیات هفت اکتبر و با شدت گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی برخی شبهه کردند که در ازای این عملیات شمار زیادی از مردم کشته شدند و عملیات طوفان‌الاقصی عملاً نتیجه‌ای نداشت.
پاسخ به این شبهه یک جواب بیشتر نداشت و آن اینکه طوفان‌الاقصی نتیجه هفتادسال ظلم و اشغالگری علیه مردم مظلوم فلسطین بوده است و خب تاریخ این گزاره را تأیید می‌کند. دم‌دست‌ترین گزینه برای پی بردن به این موضوع خواندن تاریخ و کتاب‌هایی است که روایت این ظلم و نکبت را بیان می‌کند. آن موقع که حماس و جهاد اسلامی در کار نبود مردم فلسطین از شروع اشغالگری این رژیم مبارزه را آغاز کردند و نمونه آن کتاب «خاطرات ام‌جهاد» از خانم «انتصار وزیر» ملقب به ام‌جهاد است.
وی همسر شهید خلیل ابراهیم الوزیر است که بعد از سال‌ها مبارزه توسط ایادی رژیم اشغالگر به شهادت رسید با این حال خاطرات یک زن از مبارزه زوایای دیگری از این نبرد نابرابر را نشان می‌دهد. کتاب «خاطرات ام‌جهاد» از آن روی مهم است که وی صرفاً همسر یک مبارز سیاسی نبوده است بلکه خود شخصاً در دل مبارزه قرار داشته و در بزنگاه‌های مختلف نقش آفرینی کرده است. «انتصار وزیر» ملقب به ام‌جهاد از اهالی غزه است که با پسرعمویش ازدواج می‌کند. روایت وی از مبارزه با اسرائیل از هنگامی شروع می‌شود که غزه زیر نظر مصر بوده است و هنوز توسط اسرائیل اشغال نشده بود اما بعد از ازدواجش این اتفاق می‌افتد با این حال شهید خلیل ابراهیم الوزیر از دوران نوجوانی و آغاز نکبت مبارزه را شروع کرده است و این را ما از لابلای خاطرات ام‌جهاد می‌بینیم «در اکثر مواقع خلیل را در حال رهبری یک ستون از جوانان می‌دیدم که در خیابان پشت سر او می‌دویدند. او به آنها انضباط و راهپیمایی نظامی را آموزش می‌داد. (ص 29) ما یکی از ارکان اصلی مبارزه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی را از چشم ام‌جهاد می‌بینیم و اوست که برای ما روند شکل‌گیری مبارزه را روایت می‌کند.
روایتی که هم باورپذیر هم صادقانه است. او در خاطراتش صادقانه عمل کرده است و هیچ موضوعی را از مخاطب خودش مخفی نکرده است. او حتی اختلاف‌ها میان گروه‌های فلسطینی را با چشم دیده و با جزئیات بیان می‌کند. حتی جنگ‌های خونین داخلی را که منجر به کشته شدن جوانان مبارز شده است نیز بیان کرده است. از سال‌های سختی در سوریه و اردن و نگاه حاکمان این کشورها به مبارزه گروه‌های حاضر در میدان می‌گوید.
روایت ام‌جهاد فقط از مبارزه نیست بلکه او زندگی را هم روایت می‌کند و این خاطراتش را خواندنی می‌کند. کتاب «خاطرات ام‌جهاد» را انتشارات ایران در304 صفحه روانه بازار نشر کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی