صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اخبار

افزایش ارائه انواع تسهیلات بانکی
 به هنرمندان
 مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌اندازهای جدی صندوق اعتباری هنر برای پرداختن به نیازهای هنرمندان پیشکسوت و جوان با هدف تقویت اقتصاد هنر، از رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام گرفته برای تنوع در انواع تسهیلات بانکی به اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور خبر داد و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بشدت نسبت به مسائل معیشتی و حمایتی از هنرمندان تعصب و نگاه ویژه‌ای دارند؛ از این رو مهمترین بخش‌هایی از کار خودشان را معطوف این مهم کرده‌اند.
سیدمجید ‌پوراحمدی در دو نشست مشترک چندین ساعته با رؤسای صنوف، انجمن‌های تخصصی، کارشناسان و اصحاب فرهنگ و هنر که در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، به وظیفه ذاتی و رسالت خطیر صندوق اعتباری هنر در قبال اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترات سراسر کشور اشاره و ضمن تشریح برخی از عملکردهای شاخص این مجموعه گفت: «درصدد هستیم باتوجه به اعلام آمادگی بانک‌های مرتبط با صندوق هنر در آینده‌ای نه‌چندان دور با تمهیداتی که صورت می‌گیرد، ارائه تسهیلات و وام‌ها، سرعت و تنوع بیشتری بگیرد.»
/ روابط عمومی

آوانگاری سرودهای باستانی
 حیدر کاکی پژوهشگر، مدرس و از نوازندگان عرصه تنبورنوازی تازه‌ترین کتاب پژوهشی خود به نام «موسیقی یارسان» را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. به گفته کاکی مجوز انتشار این کتاب توسط انتشارات سرانه اخذ شده و تا ۲ هفته آینده در اختیار علاقه‌مندان موسیقی تنبور قرار خواهد گرفت. کتاب «موسیقی یارسان» آوانگاری سرودها و ته‌رزهای باستانی تنبور به عنوان یک فرهنگ موسیقایی است که تاکنون به‌صورت سینه به سینه آموزش داده شده است، و هم‌اکنون برای نخستین بار مکتوب و از مضراب‌ها و نشانه‌هایی که ویژه نوازندگی این ساز است، استفاده شده است. این نشانه‌ها هنگام فراگیری کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز شده و متناسب با فرهنگ خاص موسیقایی آن هستند. در کتاب «موسیقی یارسان-سرودها و ته‌رزهای باستانی تنبور» همه مقام‌های کلام و مجلسی و گوشه‌های مختلف آن با روش تقریری و دقیق و نه به صورت توصیفی، نت‌نویسی شده‌اند. ضمن اینکه این کتاب برابر اثر صوتی علی‌اکبر مرادی است که در قالب چهار لوح فشرده ابتدا توسط خانه فرهنگ‌های جهان در پاریس و سپس توسط انتشارات ماهور با عنوان «مقامات یاری» منتشر شده و به نگارش درآمده است./ مهر

راهپیمایی در حمایت از فلسطین در ساندنس
تظاهراتی با عنوان «بگذارید غزه زنده بماند» در محکوم کردن جنگ اسرائیل و حماس و در حمایت از فلسطینی‌ها امروز یکشنبه در خیابان اصلی پارک‌سیتی در یوتا برگزار می‌شود.
در حالی که حامیان فلسطین از مرکز جشنواره ساندنس راهپیمایی خود را شروع خواهند کرد، نامه‌ای جدید به امضای چهره‌های سینما خواستار پایان اشغالگری و کمک‌های نظامی امریکا به اسرائیل شده است.
در بخشی از این نامه، گروهی از چهره‌های صاحبنام صنعت فیلم تأکید کرده‌اند: «ما می‌دانیم روزی جامعه ما فیلم‌هایی را برای مستندسازی این نسل‌کشی وحشتناک خواهد ساخت و از آن حمایت خواهد کرد، با این حال بسیاری اکنون سکوت می‌کنند، در حالی که ما هنوز فرصت نجات جان‌ها را داریم.
 صنعت ما نمی‌تواند مانند همیشه به تجارت ادامه دهد.» این نامه توسط بسیاری از نام‌های شناخته‌شده ازجمله سوزان ساراندون، میرا نیر، مایک لی، کن لوچ، جان کیوزاک، آکی کوریسماکی، رابرت گرین، محمد الکرد، عالیا شوکت و ملیسا باررا بازیگر اخراج‌شده فیلم «جیغ» امضا
شده است./ مهر

جستجو
آرشیو تاریخی