صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و پنج - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

روی خط خبر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر

از پرونده‌ای جنایی تا روایتی ملتهب از زلزله بم

چهارشنبه هفته آینده (11 بهمن‌ماه) با برگزاری مراسم افتتاحیه، چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند. اهالی رسانه در حالی در کنار اهالی سینما خود را برای مسابقه پر سر‌و‌صدای سینمای ایران آماده می‌کنند که هنوز وضعیت مکان برگزاری جشنواره برای آنها نامعلوم است و اخبار ضد‌ و نقیضی در این باره شنیده می‌شود. در عین حال که چرخه اخبار مرتبط با آثار حاضر در این دوره از جشنواره شتاب بیشتری گرفته است، اطلاعات مرتبط با آیین‌های اجرایی مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان با ریتمی آرام رسانه‌ای می‌شود.

بی‌خانمانی اهالی رسانه
یافتن مکان مناسب برای خانه جشنواره (مرکز اصلی جشنواره) و سینمای اهل رسانه، معضل هر ساله جشنواره فیلم فجر است؛ صورت مسأله همیشگی که هر سال و در هر دوره تکرار می‌شود. عادت کرده‌ایم که با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره بحث‌ بر سر این موضوع بالا بگیرد و ساخت خانه جشنواره برای رویدادی با قدمتی 40 ساله همچنان در حد ایده باقی بماند. با وجود اینکه پیش از این مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگویی رادیویی از احتمال بازگشت جشنواره به برج میلاد خبر داده بود اما در روزهای اخیر انتشار اخبار نادرست و شتابزده در این باره، به چالش‌های هر ساله دامن زد تا جایی که سرنوشت مکان اصلی برگزاری جشنواره در فاصله کمتر از 12 روز به آغاز آن در وضعیتی پیچیده و مبهم قرار گرفته است. آن‌طور که ایسنا خبر داده، رایزنی‌های جدی ای در این زمینه با شهرداری تهران شده بود اما آن‌طور که شنیده می‌شود، اختلافات مربوط به راه ندادن یک فیلم به بخش مسابقه سودای سیمرغ، باعث شده است که تفاهم درباره برج میلاد فعلاً در کشاکش این اختلاف بماند. ماجرای خانه جشنواره‌ها در این سال‌ها آنقدر پیچیده شده است که چند روز قبل هم داریوش ارجمند در حضور سید ابراهیم رئیسی با اشاره به دستور او برای احداث یک ورزشگاه فوتبال در تهران، تأکید کرد که «تالار وحدت هم دیگر جوابگوی هنر ما نیست» و وزیر ارشاد نیز در حضور رئیس‌جمهور از آماده بودن زمین و نقشه‌های خانه جشنواره‌های هنری کشور خبر داد که می‌تواند این مشکل را برای همیشه حل کند. همزمان با گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره رایزنی‌ها در مورد کلاف پیچیده تصمیم‌گیری درخصوص خانه جشنواره، خبر امیدوارکننده‌ای هم روی خروجی سایت جشنواره قرار گرفت. در راستای سیاست بهره‌مندی آحاد جامعه از آثار جشنواره فیلم فجر، سالن سینمایی به ناشنوایان، معلولان و نابینایان اختصاص پیدا کرده است. طبق این خبر، جشنواره فیلم فجر در همکاری با سوینا، مؤسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) و سینما اشاره طی 10 روز برپایی جشنواره، میزبان نابینایان، معلولان و ناشنوایان در پردیس سینمایی مگامال خواهد بود.
 
مورد کنجکاوی‌برانگیز پرونده‌های جنایی واقعی
فیلمسازان نوظهور امسال در بخش مختص خودشان یعنی «نگاه نو» به رقابت می‌پردازند، اینکه فیلمسازان این بخش تا چه میزان نگاه نو و تازه را ‌وارد سینمای ایران خواهند کرد، باید در پایان جشنواره قضاوت کرد و فعلاً با استناد به صحبت‌های هیأت انتخاب جشنواره و با اخبار کنجکاوی‌برانگیزی که درباره برخی از این آثار منتشر می‌شود، می‌توان خوشبینانه در انتظار رونمایی آنها ماند. از جمله اخبار ترغیب‌کننده این فهرست، همکاری کاظم دانشی با «بی بدن» در مقام فیلمنامه‌نویس است. پیش‌بینی می‌شود که مضمون این فیلم همچون اولین تجربه این کارگردان «علفزار»، اقتباسی از پرونده‌های جنایی واقعی باشد. «بی‌بدن» را مرتضی علیزاده کارگردانی کرده و الناز شاکردوست و نوید پورفرج در نقش‌های اصلی اش حضور دارند. روز گذشته نخستین تصاویر از گلاره عباسی و سروش صحت در این فیلم منتشر و پایان فیلمبرداری آن اعلام شد.
 
حضور تئاتری‌های باسابقه در فیلم شهید احمد کاظمی
به همان میزان که حضور چهره‌های شناخته‌شده در آثار سینمایی برای مخاطبان کلی سینما اشتیاق‌برانگیز است، دیدن تجربه همکاری چهره‌های آزمون‌پس‌داده حوزه تئاتر برای مخاطبان جدی‌تر سینما کنجکاوی‌برانگیز است. پس از انتشار خبر حضور تینو صالحی از بازیگران با‌سابقه عرصه تئاتر در نقش شهید احمد کاظمی، نام توماج دانش‌بهزادی نیز به فهرست بازیگران تئاتری این فیلم اضافه شد. دانش‌بهزادی که تندیس بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در کارنامه دارد، در این فیلم در نقش پژوهشگر علمی و دانشگاهی حضور دارد. سومین تجربه کارگردانی‌ امیرعباس ربیعی بعد از «لباس شخصی» و «ضد» روایتی ملتهب از ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم است که شهید احمد کاظمی فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه، در آن نقش ویژه‌ای داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی