صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

 نجات کشاورزی گلستان با احیای خلیج گرگان
گرگان- استاندار گلستان با تأکید بر اینکه خشکی خلیج گرگان، کشاورزی این استان را نابود و ۶۰ هزار کانون ریزگرد نمکی ایجاد می‌کرد، گفت: دولت با رویکرد جهادی مبتنی بر قانون برای احیای این پهنه آبی گام برداشت.
به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه شامگاه پنجشنبه در دیدار با مردم نوکنده در غرب گلستان اظهار کرد: این استان بیش از هر زمان دیگر در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته که گواه آن رشد قابل‌توجه در شاخص‌های مختلف اقتصادی است.
وی با بیان اینکه گلستان از رشد اقتصادی منفی ۵.۸ به رشد مثبت ۳.۳ رسیده و رشد هشت درصدی استان محقق شده، افزود: گلستان در شاخص فقر و درآمد سرانه خانوار جزو چهار استان آخر کشور بود که در هر ۲ شاخص ارتقا پیدا کرد.
زنگانه با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی گلستان در دولت سیزدهم به میانگین کشوری نزدیک شده است، تصریح کرد: گلستان در کنار سمنان و قم، رشد مثبت را در بخش‌های مختلف خدمات، صنعت، معدن و کشاورزی تجربه کرده است.
وی با بیان اینکه اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای گلستان در ۲ سال اخیر نسبت به مدت مشابه قبل چهار برابر شد، اظهار کرد: شتاب پروژه‌های عمرانی در استان تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام را از هزار و ۲۰۰ به ۸۰۰ پروژه رساند.

اقامه «نماز باران» در اصفهان
اصفهان - به دنبال استمرار معضل خشکسالی و کمبود بارش‌ها از ابتدای امسال و بویژه فصل پاییز، مردم کلانشهر اصفهان صبح جمعه با اقامه نماز استسقاء(نماز باران) در گلستان شهدای این شهر از درگاه پروردگار طلب باران کردند.
 این نماز به امامت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت اصفهان در گلستان شهدای این شهر اقامه شد. این چندمین بار است که در استان اصفهان به طلبِ بارش باران، مردم این دیار به خواندن نماز باران فراخوانده می‌شوند، پیش از این نیز در آذر سال ۱۴۰۰ اقامه شده بود.
براساس این گزارش به سبب استمرار شرایط خشکسالی در سال‌های اخیر، استان اصفهان در شرایط خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی اجتماعی- اقتصادی قرار گرفته که یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین انواع خشکسالی است و خارج شدن از این نوع خشکسالی بسیار زمانبر بوده و به سال‌های ترسالی مستمر نیازمند است. در حال حاضر پیش‌بینی‌های هواشناسی استان مبنی بر بارش‌های خوب در پاییز و زمستان تاکنون محقق نشده است و مردم این دیار همچنان چشم انتظار سخاوت آسمان هستند.
 
 هشداربارش برف و باران در ۵ استان
سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش برف و باران در ۵ استان از ورود سامانه بارشی به کشور طی روز دوشنبه آینده و افزایش دما در نوار شمالی خبر داد.
طبق گفته سازمان هواشناسی، با ورود سامانه بارشی به کشور از شمال غرب در مناطق شمال غرب، غرب و سواحل دریای خزر بارش‌ها آغاز خواهد شد. طبق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، روز جمعه رگبار باران، رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات بارش برف در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان و شرق فارس پیش بینی می شود.  همچنین از امروز( شنبه) بارش باران درسیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و نیمه شرقی هرمزگان پیش‌بینی شده و همزمان با تقویت سامانه بارشی علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از ارتفاعات و دامنه‌های البرز غرب و مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، بارش‌ها ادامه خواهد داشت.  در این شرایط جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال آسیب به محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی و احتمال شکستن درختان جوان وجود دارد. بنابراین اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از اتراق در کنار مسیل‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی ارگان‌های امدادی برای پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، عدم دپوی محصولات باغی و زراعی در فضای باز، انتقال ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف و استفاده از بادگیر و قیم برای باغات و نهال‌ها توصیه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی