صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشتاد و چهار - ۳۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

فضای سبز همدان با وضعیت کم‌بارشی منطبق می‌شود

کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر در «شهر سبز پایدار»

همدان- حدود ۱۰ سال پیش دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای اسلامی، همدان را به عنوان نخستین شهر سبز پایدار در میان کشورهای اسلامی انتخاب کرد تا دیار هگمتانه هفتادمین شهر سبز پایدار جهان لقب بگیرد.
برخورداری از طبیعت بکر، باغ‌ها و فضاهای سرسبز و توجه به توسعه پارک‌ها و بوستان‌ها در جمعیت شهری، از دلایل این انتخاب مهم بود که البته با گذشت این سال‌ها، کاهش چشمگیر بارش‌ها و کم‌توجهی به داشته‌ها موجب نگرانی‌ها در از بین رفتن این ویژگی‌های طبیعی شده است.
بارش‌های ضعیف در سردترین فصل سال در حالی همدانی‌ها را نگران بحران آبی کرده است که اکنون بر اساس آمارها به ازای هر شهروند همدانی ۱۱ مترمربع سرانه فضای سبز وجود دارد که نسبت به استاندارد سرانه جهانی که تا ۱۲ مترمربع است جایگاه مناسبی محسوب می‌شود اما باید این گستره از فضای سبز ایجاد شده نیز به خوبی حفظ و تقویت شود.
معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان گفت: کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر طی سال‌های گذشته همواره در اولویت مدیریت شهری در راستای توسعه فضای سبز این شهر بوده است.
مجتبی توتونی اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی ناشی از کم ‌آبی از مهم‌ترین اهداف حوزه فضای سبز شهرداری به شمار می‌رود و به همین دلیل نسبت به کاشت گونه‌هایی اقدام شده است که نیاز چندانی به آب ندارند.
وی بیان کرد: براین اساس کاشت درختچه‌های زینتی همه ساله در دستور کار قرار گرفته است و در کنار گل‌های فصلی نسبت به کاشت آن اقدام می‌کنیم.
توتونی خاطرنشان کرد: انواع رز و شمشاد، زرشک، ژونی پروس، پرطاوسی و یاس زرد جزو گیاهانی هستند که نیاز چندانی به آب ندارند و در توسعه فضای سبز همدان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
توتونی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در شهر همدان ۱۱.۲ مترمربع است، افزود: ارتقای کیفی سیستم توسعه و ارتقای فضای سبز شهر همدان از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری است و گونه‌های کاشت ما بر اساس سیستم اکولوژی (بوم‌شناسی) انجام می‌شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز در این‌باره گفت: باید کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر در اولویت مدیریت شهری و در راستای توسعه فضای سبز این شهر قرار گیرد.
علی‌اکبر نظری اظهار کرد: با توجه به تنش آبی و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب، اصلاح الگوی کشت و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی ناشی از کم‌‌آبی از مهم‌ترین اهداف حوزه فضای سبز شهرداری همدان است.
 وی با اشاره به احداث پارک‌های فرامنطقه‌ای اکباتان و ولایت در همدان اضافه کرد: این ۲ پارک ظرفیت خوبی در راستای توسعه فضای سبز و نیز تقویت حوزه گردشگری و تفریحی است و می‌طلبد طرح و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای آن تدوین شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی