وزیر دفاع با اشاره به حمله موشکی به مقر تروریست‌ها:

برای دفاع از منافع ملی هیچ محدودیتی قائل نیستیم

به دنبال تحولات داخلی و خارجی روزهای اخیر، روز گذشته حیاط دولت روز پر خبری را تجربه کرد. اعضای هیأت وزیران به فراخور مسئولیت‌های خود، آخرین تحولات را با مردم درمیان گذاشتند. گزارش این رویداد را می‌خوانید.

 آشتیانی: دفاع بدون محدودیت از مردم و منافع ملی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره عملیات موشکی سپاه علیه تروریست‌ها، گفت: ما در دفاع از منافع ملی و مردم هیچ محدودیتی قائل نیستیم و حتماً این کار را با اقتدار انجام می‌دهیم. برای ما فرقی نمی‌کند از هر ناحیه‌ای که جمهوری اسلامی را تهدید کنند عکس‌العمل نشان خواهیم داد و این عکس‌العمل حتماً متناسب، قاطعانه و سخت خواهد بود. امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی با اشاره به اینکه ما تروریسم را در سراسر جهان محکوم می‌کنیم، اضافه کرد: بنابراین اگر هر نوع اقدامی در ارتباط با نقض حقوق مردم و اقدامات تروریستی علیه مردم ما انجام شود حتماً عکس‌العمل نشان می‌دهیم و دیدید که بشدت هم این کار را می‌کنیم و هیچ محدودیتی قائل نیستیم. وزیر دفاع با بیان اینکه به حق حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها خصوصاً همسایگانمان احترام می‌گذاریم، اضافه کرد: اما به هیچ عنوان نمی‌پذیریم کسی در مرزهای ما شیطنت کند و حتماً برخورد می‌کنیم. امیر آشتیانی، جمهوری اسلامی ایران را یک قدرت موشکی نامید و تأکید کرد: انواع و اقسام موشک‌ها را در اختیار داریم و هر زمان لازم بدانیم از آنها استفاده می‌کنیم.

 اسلامی: فروش آب سنگین به امریکا
رئیس سازمان انرژی اتمی هم از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس عضویت ایران خبرداد و گفت: سر و صدایی که هر سه ماه، سه کشور اروپایی به پا می‌کنند، با گزارش‌های مربوط به سند برجام مرتبط است، درحالی که ایران به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می‌کند.
محمد اسلامی با بیان اینکه آژانس در گزارش‌های خود، از عدم انطباق با برخی بندهای برجام گزارش می‌دهد، گفت: وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف‌های برجام را گزارش کند.
اسلامی، محدودیت‌ها و ضوابط پیاده شده در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را با هدف لغو تحریم‌ها عنوان و تصریح کرد: وقتی تحریم‌ها را لغو نمی‌کنید و به تعهداتتان پایبند نیستید، ما نیز در همان ظرفیت برجام و مطابق پادمان عمل می‌کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه آب سنگین ایران مشتری‌های زیادی دارد، اضافه کرد: همه کشورهای پیشرفته و دارای فناوری‌های بالا به آب سنگین نیاز دارند، در این زمینه هم صادرات داریم و امریکا هم یک‌بار آب سنگین خریداری کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: یارانه نقدی حذف نمی‌شود
صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از طراحی سیاست‌های کمک معیشتی و تشویقی برای مردم از سوی دولت، با هدف متعادل کردن قیمت‌ها خبرداد و گفت: در بودجه سال آینده یارانه نقدی تا میزانی که مصوب شده حتماً ادامه دارد و تحت هیچ شرایطی یارانه نقدی حذف نخواهد شد، اما دولت سیاست‌های تشویقی و کمک معیشتی برای مردم دارد و بنا داریم که بتوانیم به شکلی قیمت‌های کالاهای اساسی را متعادل و این موضوع را عملیاتی کنیم.
 
دهقان: ورود ایران به شکایت از اسرائیل به لاهه
همچنین معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، به دلیل به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی از این رژیم در دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت نکرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا از کشورهایی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسند، خواسته شکایت خود را علیه این رژیم ثبت کنند و پس از آن ایران هم می‌تواند به عنوان کشور ثالث اعلام ورود کند. محمد دهقان اضافه کرد: به محض ثبت شکایت آفریقای جنوبی، ایران هم متن خود را برای ورود ثالث آماده کرد. وی درباره فعالیت‌های علی کریمی علیه منافع ملی هم اظهارکرد: هر فردی، چه تبعه ایران باشد یا کشوری دیگر و علیه امنیت ملی کشور اقدامی انجام دهد، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.
 
زارع پور: ماهانه 80میلیون مراجعه به پنجره ملی هوشمند
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اعلام کرد: تا کنون بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده‌اند که برای ارائه خدمات خود از آن استفاده کرده‌اند، این رکورد بزرگی است زیرا اوایل فروردین امسال این عدد ۱۳ میلیون کاربر بوده که با رشد تقریباً ۲۷۰ درصدی مواجه شده است. عیسی زارع‌پور درباره تعداد مراجعات ماهانه به پنجره ملی هم گفت: تعداد مراجعات ماهانه به
۸۰میلیون رسیده است یعنی تقریباً هر کدام از کاربران تقریباً سه بار در ماه به این سامانه مراجعه و از خدمات آن استفاده کردند. وی همچنین با اشاره به فعالیت مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور، اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال شش و نیم میلیارد بار این سرویس مورد استفاده قرار گرفته که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به ۹ میلیارد استعلام برسد.
 
 خاندوزی: سرمایه 270هزار میلیارد تومانی بانک‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با اشاره به اینکه سال گذشته افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها ۹۸ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰، افزایش سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید، اظهارکرد: تا پایان اسفندماه این میزان به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مجموع بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت خواهد بود. سیداحسان خاندوزی افزود: این در حالی است که در پایان سال ۹۹ مجموع سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت در همه دولت‌های گذشته در مجموع ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. وی افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر را ناشی از اتفاقات از جمله حمله به مردم یمن و تحولات دیگر دانست که با ورود بانک مرکزی طی روزهای آینده شاهد ثبات در نرخ ارز خواهیم بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تسهیلات ازدواج و فرزندآوری هم گفت: بانک مرکزی ۱۲۰ هزار مورد افزایش سهمیه پرداخت وام ازدواج را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است.
 
بذرپاش: سامانه رایگان خودنویس برای تنظیم اجاره
همچنین وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی سامانه خودنویس در این وزارتخانه خبرداد که به صورت رایگان، موجر و مستأجر می‌توانند قراردادهایی بین یکدیگر تنظیم و شاهدان هم امضا کنند. مهرداد بذرپاش با اشاره به اینکه این سامانه پیش از این به نام سامانه قراردادهای اجاره بود، اضافه کرد: این سامانه بدون دریافت هیچ وجهی از طرفین فعالیت لازم را انجام می‌دهد، قراردادها هم در شورای حل اختلاف معتبر و قابل استناد است. به گفته بذرپاش، تاکنون ۶۰ هزار قرارداد با دریافت کد رهگیری در این سامانه ثبت شده است. وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن‌های مهر به اتمام رسیده نیز گفت: ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام نرسیده از دولت‌های گذشته به این دولت به ارث رسیده بود که ۱۱۳ هزار مسکن  تحویل متقاضیان شد.
 
لطیفی: سنجش رضایت مردم از کارکنان دولت
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی نیز با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد سامانه رضایت سنجی دولت، اظهارکرد: تاکنون برای ۸۷۷هزار و ۶۸۲ نفر از کارکنان دولت کد یا نمایه دوبعدی صادر شده و شهروندان پس از دریافت خدمات از دستگاه‌های اجرایی می‌توانند نظر خود را نسبت به عملکرد کارکنان اعلام کنند. به گفته میثم لطیفی تاکنون ۳۶۱هزار و ۸۵۵ نظر درباره عملکرد کارکنان دولت از مردم در سامانه رضایت سنجی ثبت شده است.

اسماعیلی: ثبت نام کنندگان عمره مفرده می‌توانند پول خود را پس بگیرند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازگشت وجه حجاج عمره مفرده گفت: دیروز سازمان حج اعلام کرده کسانی که بخواهند، پول به آنها برمی‌گردد و هیچ مشکلی وجود ندارد. هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده است. وی درباره تکلیف عمره مفرده نیز توضیح داد: باید بزودی این مشکل برطرف و یا تعیین تکلیف شود. از  وزارت خارجه خواسته‌ایم سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی