همزمان با اوجگیری اختلافات بین قاهره و تل‌آویو، تیراندازی‌هایی در مرز طرفین رخ داد

تبادل آتش میان مصر و اسرائیل

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

 
در حالی که جنبش مقاومت فلسطین (حماس) طبق دستور کار اعلامی خود با موشکباران گسترده در سرزمین‌های اشغالی، ضربات بیشتری را به رژیم صهیونیستی وارد می‌کند، رژیم صهیونیستی با التهاب دیگری در مرزهای جنوبی با مصر مواجه شده است. روز گذشته منابع عبری از تبادل آتش میان گروهی متشکل از 20 فرد مسلح با ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای اراضی اشغالی فلسطین با مصر نزدیک گذرگاه نیتسانا و تیراندازی نظامیان اشغالگر به سوی آنها و زخمی شدن برخی از آنان خبر دادند.
پایگاه خبری العهد عراق به نقل از کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، سربازان ارتش مصر از مرز اسرائیل عبور کرده و به سمت نیروهای گارد مرزی اسرائیل تیراندازی کردند. در خبری مرتبط، کانال ۱۴ عبری ادعا کرد، یک راکت در مرز با مصر به سمت اراضی اشغالی شلیک شده و هم‌اکنون جزئیات این حادثه در حال بررسی است.
ارتش صهیونیستی در همین رابطه اعلام کرد، تعدادی از مظنونان و یک نظامی صهیونیست مجروح شده‌اند، اما از ارائه جزئیات و دلیل درگیری خودداری کرد. سی‌ان‌ان به نقل از رسانه‌های مصری گزارش داد، مقامات این کشور یک عملیات قاچاق مواد مخدر را در همان محل خنثی و 6 نفر را دستگیر کردند، ولی این خبرگزاری در ادامه گفت، مشخص نیست آیا این دو حادثه به هم مرتبط هستند یا خیر.
پیش‌تر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه می‌خواهد ترتیبات مرزی مصر و غزه را تغییر دهد، موضوع مرز بین اسرائیل و مصر را دوباره مورد توجه قرار داد. وی اعلام کرده بود که پس از جنگ، اسرائیل تمامی ورودی‌های غزه را برای جلوگیری از قاچاق اسلحه و سایر اقلام کنترل خواهد کرد.
 
ریشه‌های اختلافات بین مصر
و رژیم صهیونیستی
التهاب در مرزهای جنوبی سرزمین‌های اشغالی، دوشنبه‌شب در حالی رخ داد که طی روزهای گذشته، نشانه‌هایی از اختلاف نظر بین قاهره و تل‌آویو بر سر چندین پرونده آشکار شد که مهم‌ترین آنها تلاش اسرائیل برای جابه‌جایی ساکنان غزه به سینا و تمایل آن برای کنترل محور فیلادلفیا بود. رسانه‌های عبری روز گذشته فاش کردند، رژیم صهیونیستی در صدد است بزودی طرح خود را برای جابه‌جایی ساکنان نوار غزه به خارج از نوار و اشغال محور فیلادلفیا که حدود 14 کیلومتر طول دارد و مرز مصر و غزه را تشکیل می‌دهد، اجرا کند. آرتی عربی نوشت، ارتش مصر نیز در واکنش به این اقدام، اعزام نیروهای زرهی و پیاده‌نظام به منطقه رفح مصر را تشدید می‌کند و این در شرایطی است که ارتش صهیونیستی برای یورش به رفح آماده می‌شود.
با وجود این، یک منبع مصری اعلام کرده که تماس‌های مشترکی بین مقامات قاهره و تل‌آویو برای ایجاد سازکارهایی برای اطمینان از تکرار نشدن چنین رویدادهایی و افزایش هماهنگی بین دو طرف، انجام گرفته که در نهایت منجر به توافق برای دیدار در یک نشست امنیتی بین دو طرف و بازدید هیأت شد.
 
اعلام میانجیگری مصر
برای تبادل اسرا
منابع فلسطینی روز گذشته خبر دادند که مصر با چراغ سبز صهیونیست‌ها تحرکات جدیدی را با هدف حل پرونده‌های پرتنش فلسطین و پیشبرد مذاکرات جهت توافق برای تبادل اسرا با حماس آغاز خواهد کرد. این در حالی است که حماس بارها اعلام کرده تا زمانی که تجاوز علیه نوار غزه متوقف نشود به طرح جدید تبادل اسرا توجهی ندارد. آنها همچنین گزارش دادند، قاهره از جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین دعوت خواهد کرد تا در روز‌های آینده برای بررسی توقف موقت درگیری‌ها در غزه به عنوان راهبردی جهت ایجاد فرصت برای تبادل اسرا با اسرائیل‏، به قاهره سفر کنند.

 

خبر پلاس

رفتار متناقض امریکا در غرب آسیا

در حالی امریکا مدعی عدم گسترش نبرد در غرب آسیا و لزوم توقف سطوح تنش در منطقه است که خود بارها با بهانه‌های مختلف از عاملان اصلی جنگ در منطقه بوده و بعد از طوفان‌الاقصی نیز با ارسال تسلیحات پیشرفته و اعزام نیروهای ویژه به سرزمین‌های اشغالی، منطقه را به انبار باروت مبدل کرده است.
روز گذشته نیز کاخ سفید در ادامه سیاست‌های جنگ‌افروزانه خود، از اعزام ۱۵۰۰ سرباز به سوریه و عراق خبر داد. شبکه خبری سی‌بی‌اس امریکا ادعا کرده که اعزام این سربازان ارتش امریکا به منطقه به عنوان بخشی از عملیات نظامی برای شکست داعش انجام می‌شود.
به نظر می‌آید با اینکه امریکا تلاش می‌کند در ملأ‌عام رویکرد محتاطانه‌ای را در قبال گسترش نبرد اتخاذ کند، اما در پستوی تصمیم‌گیری‌های خود، زمینه گسترش نبرد را فراهم می‌کند. و‌اشنگتن از سوی دیگر، متناسب با شرایط تحمیلی از سوی گروه‌های مقاومت، توان بازدارندگی خود را از دست داده و این امر الزام به بازیابی قوا را در ارتش این کشور به وجود آورده است. بهانه‌سازی نخ‌نما شده و کهنه پیرامون نبرد با تروریست‌های داعش نیز به‌روشنی نیات کاخ سفید را نمایان کرده است.
با وجود این امریکا اکنون به دلیل شرایط پیش‌بینی نشده نمی‌تواند رفتاری منطبق بر محاسبات میدانی و سیاسی داشته باشد، چرا که گروه‌های مقاومت ابتکار عمل را در دست داشته و هدایتگر جریان منازعات علیه مواضع امریکایی و صهیونیستی هستند. مضاف بر آن، به رغم تلاش‌های کاخ سفید، کشورهای منطقه نشان داده‌اند، به مواضع این کشور تمایل ندارند که نمونه بارز آن، عدم مشارکت کشورهای مطرح منطقه در طرح ائتلاف امریکایی علیه دولت یمن است.
از طرفی این رفتار امریکا، مصداق دهن‌کجی به دولت و پارلمان عراق مبنی بر ترک خاک این کشور و تلاش برای تثبیت جایگاه متزلزل شده خود در منطقه است. به هر روی، برآیند این تحرکات نشان می‌دهد که محور امریکا-صهیونیست متأثر از شرایط منطقه تحت فشار قرار گرفته و آنها را به تکاپو انداخته است.

جستجو
آرشیو تاریخی