«ایران» از جزئیات حمله موشک‌های سپاه به مراکز توطئه علیه ملت ایران گزارش می‌دهد

نزول عذاب بر سر موساد و تکفیری‌ها

دوربردترین عملیات موشکی تاریخ ایران از سوی سپاه پاسداران در نزدیکی سواحل مدیترانه بازتاب جهانی پیدا کرد

ساعت 24 دوشنبه شب به وقت تهران، ساعت صفر آمران، پشتیبانان و عاملان حوادث اخیر تروریستی علیه ملت ایران فرارسید. در این ساعت 24 فروند موشک میان برد سپاه پاسداران به سمت مقرهای تروریست‌ها در عراق و سوریه شلیک شد و دقایقی بعد، موشک‌ها با دقتی بی‌نظیر به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کردند. این حمله ترکیبی، دو هدف مجزا داشت؛ هدف نزدیک‌تر، مقر عملیات تروریستی موساد در اربیل عراق بود. هدف دورتر، مقر تجمع و آموزش گروهک تروریستی داعش در ادلب سوریه؛ جایی بسیار نزدیک به ساحل شرقی مدیترانه.
گزارش‌های رسانه‌های غیرایرانی تأیید می‌کنند که هم انتخاب اهداف و هم دقت اصابت موشک‌ها، کم نظیر بوده است. موشک‌های بالستیک سپاه، از نقاط مختلف شلیک شدند. آنها که به ادلب سوریه رسیدند، از خوزستان پرتاب شدند و بقیه از آذربایجان شرقی و کرمانشاه. به هر رو، صدای غرش 24 موشک سپاه که نیمه شب دوشنبه آسمان غرب آسیا را در نوردید، بسیار فراتر از منطقه پیچید، موشک‌هایی که باید آنها را پاسخی به تروریسم کور در جنایت راسک و کرمان و تروریسم صهیونیستی در شهادت سردار سیدرضی در دمشق دانست.
 جزئیات حمله در 4 اطلاعیه سپاه
دقایقی پس از اصابت نخستین موشک‌ها به اهداف در اربیل عراق و درحالی که بازار گمانه زنی‌های رسانه‌های منطقه‌ای درباره ماهیت و هدف حمله آغاز شده بود، سپاه پاسداران در نخستین اطلاعیه، کشور عمل کننده و اهداف را تشریح کرد. در نخستین اطلاعیه که خطاب به «ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی» صادر شد، آمد: «در پاسخ به جنایات اخیر تروریستی دشمنان ایران اسلامی، مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در بخش‌هایی از منطقه با موشک‌های بالستیک سپاه مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد.» در اطلاعیه دوم صرفاً به هدف قرارگرفتن مقرهای داعش در ادلب سوریه اشاره شد: «در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی، در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک؛ محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر؛ بویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آنها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم نمود.» سپاه پاسداران در این اطلاعیه به ملت بزرگ ایران اطمینان داد «گروهک‌های تروریستی بدخواه ملت ایران را هرکجا که باشند خواهد یافت و آنها را به سزای اعمال ننگینشان خواهد رساند.» اطلاعیه سوم سپاه، تلویحاً به شهادت سردار سیدرضی در سوریه اشاره داشت و آشکارکرد که چرا مکانی در اربیل عراق هدف قرار گرفت. سپاه پاسداران در این اطلاعیه نوشت: «سپاه پاسداران در پاسخ به شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت، با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقرها و تحرکات این رژیم در منطقه، با شلیک موشک‌های بالستیک، یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار داده و آن را منهدم کرد.» این اطلاعیه تأکید کرد که «این مقر مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصاً کشور عزیزمان بوده است.» در اطلاعیه چهارم و آخرین آنها، جزئیات موشک‌های مورد استفاده و محل‌های شلیک اعلام شد. در این اطلاعیه با اشاره به اینکه عملیات موشکی علیه مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق و محل تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با اقدامات تروریستی در کشور بویژه گروهک تروریستی داعش با موفقیت کامل انجام شد، آمد: «طی این عملیات اهداف مورد نظر با ۲۴ فروند انواع موشک بالستیک مورد اصابت دقیق و انهدام قرار گرفتند، تعداد ۴ فروند موشک خیبرشکن از خوزستان به مقر گروهک تکفیری داعش در منطقه ادلب سوریه، تعداد ۴ فروند موشک از غرب و نیز تعداد ۷ فروند موشک دیگر از شمال غرب کشور به مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق، و تعداد ۹ فروند انواع موشک به محل‌های استقرار سایر گروهک‌های تروریستی در دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی سوریه» شلیک شد.
 
حمله به داعش از فاصله 1300 کیلومتری
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، به عنوان یگان عمل کننده، با اعلام جزئیات دیگری از ابعاد و پیچیدگی دیگری از این حمله، گفت: رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات ترکیبی در پاسخ به جنایات گروه‌های داعشی تکفیری که عده کثیری از هموطنان ما را در کرمان به خاک و خون کشیدند، توانستند از جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی از فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری یکی از مقرهای مهم گروهک‌های تکفیری را در منطقه تحت اشغال آنها در ادلب سوریه مورد اصابت قرار بدهند. وی با اشاره به اینکه رزمندگان سپاه پاسداران به صورت همزمان توانستند گروه دیگری را در منطقه شرق فرات که مرکز داعش است مورد اصابت قرار داده و تعدادی از داعشی‌ها را به درک واصل کنند، افزود: همچنین به‌صورت همزمان در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در سوریه موفق شدیم با موشک های بالستیک مقر آنان را منهدم کنیم.
 
ویژگی‌های موشک استفاده شده
دقایقی پس از شلیک موشک‌ها، سردار حاجی‌زاده به‌صورت تلفنی گزارش عملیات را به سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد. بنابر اظهارات فرمانده هوافضای سپاه که فیلم آن منتشر شده است، در حمله به مقر تروریست‌ها در ادلب سوریه، از موشک‌های خیبرشکن استفاده شده است. همچنین باتوجه به محل شلیک این موشک‌ها، یعنی خرمشهر، می‌توان گفت خیبرشکن‌ها فاصله‌ای 1300 کیلومتری را تا رسیدن به هدف طی کردند. موشک خیبرشکن در سال 1400 رونمایی شد. این موشک دوربرد و نقطه‌زن از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران و دارای سوخت جامد است که در فاز فرود دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی است. برد نهایی این موشک 1450 کیلومتر اعلام شده است.

هلاکت فرماندهان داعش و عوامل موساد
در حمله به سه هدف، شرق فرات و ادلب در سوریه و اربیل در عراق، همزمان سران و فرماندهان داعش و موساد به هلاکت رسیدند. «فارس» گزارش داد که آنچه در اربیل عراق منهدم شد، مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) بوده است.  مقر موساد در اربیل، یک ویلای پوششی در ۱۵ کیلومتری خارج از شهر بود. این مقر، از نظر ساخت، سومین مقر مستحکم موساد در منطقه بوده است که از ۲ لایه بتنی ساخته شده و دارای رادار و دستگاه‌های شنود بوده است. بنابر این گزارش، در حمله موشکی سپاه به این مقر موساد، ۴ نفر از مسئولان ارشد موساد که کاملاً تحت اشراف اطلاعاتی بودند به هلاکت رسیدند. علاوه بر این، تصاویر منتشر شده از اربیل نشان می‌دهد موشک‌ها با دقت بسیار بالایی به اهداف اصابت کردند و به‌جز نابودی هدف اصلی، حتی به تأسیسات جانبی نیز خسارت چندانی وارد نشده است. یکی از اهداف، ویلای فردی به نام پیشرو دیزایی بوده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری المطلع عراق، رسانه‌های کردی اعلام کردند «پیشرو دیزایی»، تاجر بزرگ کرد که در حملات موشکی سپاه پاسداران کشته شده، رئیس شرکت حفاظت و امنیت «فالکون» بوده است. دیزایی در واقع پوشش موساد و مسئول محافظت از عناصر موساد در اربیل و همچنین مسئول حمایت‌های لجستیکی از آنان بوده است. به نوشته المطلع، منابع خبری اعلام کردند که مقر رسمی شرکت فالکون در مصر است و این شرکت، شریک شرکت‌های دیگر برای مشخص کردن اهداف و محل‌ها از طریق شماره‌های خودرو و فناوری‌های دیگر بوده است. درباره پیامدهای حمله در سوریه نیز، المیادین گزارش داد که در حمله موشکی ایران به تروریست‌ها در ادلب سوریه نیز چند فرمانده ارشد داعش به هلاکت رسیدند. این رسانه به ‌نقل از منابع محلی در ادلب گزارش داد که در این حملات ایران، مقر اصلی گروه تروریستی «حزب ترکستان» شامل اردوگاه‌های آموزشی، ستاد پشتیبانی لجستیکی و یک تأسیسات درمانی متعلق به این گروهک منهدم شده است.

بخشی از پاسخ ایران به اقدام‌کنندگان علیه امنیت ملی
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان هم درباره اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران علیه مرکز وابسته به موساد در اربیل و مقر وابسته به تروریست‌ها در ادلب گفت: اقدام صورت گرفته، در راستای دفاع مقتدرانه از حاکمیت و امنیت کشور، مقابله با تروریسم و بخشی از مجازات عادلانه جمهوری اسلامی علیه متجاوزان به امنیت کشور بود. آنچه وی گفت، پاسخی دیپلماتیک به تحرکات تروریست‌ها در ماه‌های اخیر در راسک و کرمان بوده است، اما پاسخ عملیاتی آن، چیز دیگری بود. این پاسخ در بدنه موشک‌های شلیک شده هم نمود داشت؛ آنجا که با رنگی سرخ عبارت «کاپشن صورتی» و «حریفت منم» روی خیبرشکن‌ها نقش بسته بود. در گفت‌و‌گوی سردار حاجی‌زاده با رسانه‌ها نیز تصویر دختر کاپشن صورتی در پشت سر او وجود داشت؛ تصویری که نشان می‌داد نیمه‌شب سه‌شنبه  چرا دست انتقام سپاه بیرون آمد.

 

بــــرش

بازتاب بین المللی حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست ها
حمله تلافی جویانه ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه با واکنش گسترده‌ای  روبه‌رو شد. درحالی که اربیل عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین مقرهای جاسوسی ضد ایرانی هدف قرار گرفت، بغداد سفیر خود در تهران را به نشانه اعتراض برای مشورت فراخواند. وزارت خارجه عراق کاردار ایران در شهر بغداد را نیز احضار و یادداشت اعتراضی را در ارتباط با این عملیات تسلیم وی کرد. نخست‌وزیر اقلیم کردستان هم از بغداد خواست موضع سختگیرانه‌ای در قبال این حمله اتخاذ کند.  وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای به نقل از سخنگوی این وزارتخانه «متیو میلر» حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کرد و  مدعی شد حملات ضد تروریستی ایران ثبات عراق را تضعیف می‌کند.
وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای ادعایی، عملیات ضد تروریستی ایران را حمله به ثبات و امنیت عراق و کردستان عراق خواند و با این ادعا که به تشدید تنش‌های منطقه‌ای کمک می‌کند، خواستار توقف آنها شد. همچنین «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس در موضعی ادعایی حملات موشکی ایران علیه مواضع موساد در اربیل را محکوم کرد و آن را بی‌دلیل و غیرموجه خواند.  «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در حاشیه نشست مجمع اقتصادی «داووس»، رویدادهای منطقه را با یکدیگر مرتبط دانست و گفت: «نمی‌توان رویدادهای منطقه را از یکدیگر جدا کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی