انقلابی در توسعه حمل و نقل عمومی در راه است

تاکسی‌های برقی پایتخت رونمایی شد

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

شهردار تهران با بیان اینکه عزم و همت دولت در حوزه حمل و نقل عمومی بسیار جدی، ستودنی و قابل تقدیر است، گفت: در دو سال اخیر اگر همت دولت نبود، نمی‌توانستیم اقدامات جدی و اساسی در این بخش انجام دهیم.
به گزارش خبرنگار «ایران»، علیرضا زاکانی، دیروز در آیین رونمایی از 198 دستگاه تاکسی‌ برقی اظهار داشت: 66 درصد سفرهای شهروندان تهرانی از طریق خودروهای شخصی صورت می‌گیرد؛ این آمار برای پایتخت
نگران کننده است. باید در زمینه توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام دهیم و انقلابی در این بخش صورت پذیرد.
وی افزود: علاوه بر خودروهایی که امروز رونمایی شد، یکی از تصمیمات وزیر صنعت، معدن و تجارت، این است که حدود ۴۹ هزار تاکسی برقی را هم به تدریج در یک سال آینده به شرکت‌های خصوصی واگذار کند تا در چرخه تاکسیرانی استفاده شود. این شرکت‌ها هم با به کارگیری رانندگان باید برای ایشان حقوق ماهانه و مزایا در نظر بگیرند و رانندگان در واقع سهامدار آن شرکت‌ها هم باشند. این، روالی دقیق و منطقی است و می‌توان گفت از این طریق حوزه تاکسیرانی متحول شده و به سمت پیشرفت خواهد رفت.
شهردار تهران درخصوص دیگر بخش‌های حمل و نقل عمومی پایتخت توضیح داد: تکمیل خطوط ۶ و 7 مترو در حال انجام است و خطوط جدید 8، 9 و 10 نیز در حال برنامه‌ریزی و اجراست. بدنه سه رام جدید نیز در حال آماده شدن است و در کل رقم واگن‌ها به 21 می‌رسد. در موضوع واردات واگن، 8 رام واگن کامل، 10 رام قطعات و یک هزار و 171 واگن نیز داخلی‌سازی 55 درصدی می‌شود.
زاکانی با اشاره به این نکته که تهران حدود 10 هزار اتوبوس نیاز دارد، افزود: 2 هزار و 880 دستگاه اتوبوس فعال داریم و بزودی 400 دستگاه نیز اضافه می‌شود. برای واردات 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس جدید هم قرارداد بستیم. برای ساخت 2 هزار و 194 دستگاه نیز قرارداد داخلی داریم که از مجموع این تعداد 2 هزار و 694 دستگاه برقی است. همچنین پیگیری می‌کنیم که یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس دوکابین موجود، از طریق شرکت‌های دانش بنیان به اتوبوس برقی تبدیل شود. علاوه بر این موارد، واردات 10 هزار دستگاه ون برقی و 25 هزار دستگاه تاکسی و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی نیز در دستور کار قرار دارد.
شهردار تهران با اشاره به افزایش بودجه حمل و نقل در سال آینده توضیح داد: شورای شهر در سال‌جاری تقریباً نیمی از بودجه را برای حمل و نقل گذاشت و برای سال آینده هم 69 هزار میلیارد تومان اختصاص داده و این رقم با واردات خارجی چند برابر خواهد شد.

 وزیر صمت: 8 خودرو جدید برقی بزودی رونمایی می‌شود
عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این مراسم، با اشاره به اینکه هشت خودرو جدید برقی را بزودی رونمایی می‌کنیم، گفت: تعرفه خودرو برقی را به یک درصد رساندیم تا ثابت شود، دولت به فکر کمک به مردم است.
علی آبادی افزود: استفاده از خودرو برقی پشتوانه‌های علمی قوی در دنیا دارد. برقی‌سازی از اهداف دولت سیزدهم به شمار می‌رود و ما جزو کشورهای درجه اول و صاحبنام در این زمینه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: درخصوص آلودگی محیط زیست می‌توان گفت خودروهای گازسوز نسبت به خودروهای بنزینی مزایایی دارند اما در حقیقت آنها هم در آلودگی هوا سهیم هستند. در مقابل خودروهای برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نمی‌کنند. البته مسائل خاص خود را خواهند داشت به عنوان نمونه شهرداری باید به فکر چگونگی بازیابی باتری خودروهای برقی باشد. در زمینه موضوع باتری، تکنولوژی‌های دنیا البته به نتایج خوبی رسیده‌اند تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری شود. اگر همه ما به موضوع محیط زیست اهتمام نکنیم زندگی تلخی‌ در آینده خواهیم داشت. خودروهایی که امروز رونمایی می‌شوند تا حدودی در این حوزه مؤثر هستند.
علی آبادی با بیان اینکه هشت خودرو جدید برقی را بزودی رونمایی خواهیم کرد، گفت: بسیاری از کارخانه‌های ماشین‌سازی دنیا تولید خودروهای بنزینی را تعطیل کرده‌اند. در حال حاضر تعرفه واردات خودرو برقی هم به یک درصد رسیده است و خودروسازها مسئولیت پشتیبانی از این خودرو‌ها را بر عهده می‌گیرند تا آرام آرام به فرهنگ تاکسیرانی ما اضافه بشود.

آلودگی هوا مهمترین دغدغه تهران
شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در آیین رونمایی از تاکسی‌های برقی پایتخت گفت: از سال گذشته تاکنون 4هزار دستگاه تاکسی فرسوده پایتخت نوسازی شده است.
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه پایتخت نشینان به موضوع آلودگی هوا مربوط است، افزود: استفاده از فناوری‌های نوین مورد تأکید مدیریت شهری پایتخت است و تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی و برقی‌سازی به تاکسیرانی اختصاص خواهد داد به این صورت که با تسهیلات 60 ماهه با سود 8 درصدی و با زمان تنفس سه ساله، نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی