صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

روی ناخوش بازار به کشاورزان چهار محال و بختیاری

انبارنشینی سیب‌زمینی

شهرکرد –فروش نرفتن بخشی از محصول سیب‌زمینی و جمع شدن زحمت چند ماهه کشاورزان در انبارها و سردخانه‌‎ها از جمله مشکلات سیب‌زمینی‌کاران چهارمحال و بختیاری در این روزهای سرد زمستانی است.
 چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب با سطح زیرکشت، حدود 5 هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید میانگین سالانه ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و میانگین کشت ۵۰ تن در هکتار، در رده پنجم تولید این محصول کشور قرار دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به ایرنا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمان حاضر به علت قیمت پایین محصول سیب‌زمینی، بیش از ۱۷۰ هزار تن از این محصول تولیدی استان در انبارها و سردخانه‌های استان نگهداری می‌شود.
 سیروس بیک‌بکان افزود: از این میزان سیب‌زمینی تولیدی ۱۲۰ هزار تن در سردخانه‌ها، ۳۰ هزار تن در انبارهای سرد و بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تن نیز در انبارهای سنتی نگهداری می‌شود و مابقی نیز به صورت روزانه به فروش می‌رسد. 
او در خصوص صادر نشدن محصول سیب‌زمینی می‌گوید: در زمان حاضر تمام مرزهای کشور برای صادرات باز است و مسئولان وزارت جهادکشاورزی و انجمن سیب‌زمینی‌کاران برای کمک به بهبود قیمت این محصول در حال انجام رایزنی برای صادرات هستند.
 بیک‌بکان در خصوص ضرورت رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان نیز معتقد است: هر چند برای پیشگیری از افزایش کشت و رعایت الگوی کشت خدمات ارائه شده به سیب‌زمینی‌کاران کاهش یافته اما به دلیل نبود قوانین پیشگیرانه باز هم با افزایش کشت در برخی محصولات از جمله سیب‌زمینی روبه‌رو هستیم که همین مشکلاتی را برای فعالان این بخش به دنبال داشته است.
 او نبود صنایع تبدیلی در بخش سیب‌زمینی را از مهم‌ترین مشکلات استان عنوان کرد که با توجه به میزان تولید این محصول باید در این خصوص راهکارهایی اندیشیده شود.
جستجو
آرشیو تاریخی