صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

سامانه بارشی پرقدرت روز دوشنبه از کشور خارج می‌شود

بارش برف و باران در 19 استان کشور

هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به شهروندان در برف و کولاک آماده است

بیتا  میرعظیمی 
خبرنگار

 
با ورود سامانه جدید و پرقدرت بارشی به کشور، ابرهای باران‌زا آسمان بیش از 19 استان کشور را فرا گرفته و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و ارتفاعات رشته کوه البرز واقع در استان گیلان و البرز را سفیدپوش کرد. طبق گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به «ایران»، امروز (شنبه) بارش برف در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و ارتفاعات رشته کوه البرز واقع در استان گیلان و البرز ادامه داشته و همزمان با قطع برخی محورهای مواصلاتی و روستایی، مشکلاتی در تردد وسائل نقلیه و شهروندان ایجاد خواهد شد.
«صادق ضیائیان»، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به «ایران» می‌گوید: «با ورود سامانه بارشی پرقدرت از شامگاه سه‌شنبه به کشور، شاهد بارش‌هایی در جنوب استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمر، خوزستان، همدان ،مرکزی، قم و... بودیم. این سامانه بارشی پس از گذر از آسمان برخی از استان‌های کشور، روز دوشنبه هفته جاری از کشور خارج خواهد شد.»
بارش شدید برف و باران
طبق گفته«صادق ضیائیان»، «امروز (شنبه) بارش شدید برف در جنوب استان آذربایجان غربی و استان کردستان پیش‌بینی می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بارش شدید برف در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان راه‌های ارتباطی روستایی بخشی‌هایی از مناطق کردستان، جنوب آذربایجان غربی، بخش‌هایی از استان آذربایجان شرقی و اردبیل را قطع کند.»
وی ادامه می‌دهد: «انتظار می‌رود که بارش شدید برف و وقوع لغزندگی، بخش‌هایی از راه‌های مواصلاتی میان استان اردبیل و گیلان را با مخاطراتی مواجه کرده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کند. همچنین روی رشته کوه البرز مرکزی یعنی راه‌های مواصلاتی میان استان‌های قزوین تا گیلان و همچنین استان البرز و مازندران نیز شاهد بارش سنگینی خواهیم بود. در همین راستا، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌ها، کاهش دید، احتمال بهمن، کولاک، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و... در نواحی روستایی مناطق سردسیر، پیش‌بینی می‌شود. به علت بارش برف و باران و وزش باد شدید احتمال تگرگ و مه‌آلودگی همچنین خطر سرمازدگی شدید در این مناطق پیش‌بینی می‌شود. در همین راستا از شهروندان و ورزشکاران تقاضا داریم تا از صعود به ارتفاعات و سفرهای غیرضروری بپرهیزند.»
قطع راه‌های روستایی و مواصلاتی
طبق پیش‌بینی رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به «ایران»، امروز (شنبه) بارش‌ها نه بشدت استان‌های فوق‌الذکر در ایلام و کرمانشاه نیز ادامه خواهد داشت. همچنین در استان مازندران و ارتفاعات غربی استان تهران، شاهد بارش‌هایی خواهیم بود.»
وی ادامه می‌دهد: «فردا (یکشنبه) بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، شمال استان قزوین و بخش‌هایی از استان‌های زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، شمال خوزستان و تا حدودی در ایلام ادامه خواهد داشت. همچنین در محورهای مواصلاتی گیلان به اردبیل، بارش سنگین و همچنین بارش برف شدید در استان اردبیل و جنوب استان آذربایجان غربی پیش‌بینی می‌شود.»
طبق گفته ضیائیان، «همزمان با بارش شدید برف در مناطق ذکر شده، مشکلاتی در راه‌های روستایی و مواصلاتی رخ داده و تردد وسایط نقلیه و شهروندان را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که بارش برف، محورهای مواصلاتی اردبیل تا گیلان و بخش‌هایی از جنوب آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را قطع کرده و مشکلاتی را برای رفت و آمد وسایل نقلیه ایجاد کند.»
اجتناب از سفرهای غیرضروری
بر این اساس رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، «از شهروندان تقاضا می‌کند تا از سفرهای غیر ضروری در گردنه‌های برف گیر اجتناب کرده و وسائل نقلیه خود را به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر تجهیز کنند. همچنین از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها اجتناب کرده و در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط کنند. خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و... نیز از دیگر توصیه‌های پراهمیت ضیائیان است.»
طبق گفته این مقام مسئول، «امروز (شنبه) و فردا یکشنبه سامانه بارشی در نواحی شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و ارتفاعات زاگرس مرکزی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. دوشنبه در نواحی ذکر شده و بخش‌هایی از جنوب غرب کشور، انتظار بارش‌های پراکنده می‌رود. با خروج این سامانه بارشی از دوشنبه هفته جاری، شاهد جوی پایدار در بسیاری از مناطق کشور خواهیم بود.»
آماده باش مأموران پلیس راه
مطابق گفته سرهنگ احمد شیرانی، «رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا، بارش برف و باران و مه گرفتگی در برخی از محور‌های استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، اصفهان، تهران، زنجان، قزوین، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و کردستان و بارش باران در برخی از محور‌های استان‌های قم، گلستان، خوزستان و گیلان گزارش شده است. در همین راستا از رانندگان تقاضا می‌شود که برای تردد از محور‌های برف‌گیر، خوردوهای خود را به زنجیرچرخ تجهیز کنند. همچنین در جاده‌های برفی و باران دقت کافی به مسیر مقابل داشته باشند و ضمن رانندگی با سرعت مطمئنه، فاصله طولی مناسب را نیز رعایت کنند. همچنین قبل از حرکت باید از پر بودن باک خودرو نیز اطمینان حاصل شود». شیرانی بر ضرورت سالم بودن سیستم‌های گرمایشی خودرو و همچنین برف‌پاک‌کن‌ها تأکید کرد و گفت: «با توجه به آغاز طرح زمستانه پلیس راهور در جاده‌های سراسر کشور، مأموران پلیس راه در آماده‌باش قرار دارند. پرهیز از سفر‌های غیرضروری در شرایط برفی و بارانی جاده‌ها توصیه دیگر پلیس به رانندگان و مسافران است. وی با بیان اینکه هیچ یک از محور‌های مواصلاتی اصلی در کشور به دلیل بارش‌ها مسدود نیست، درباره وضعیت ترافیکی جاده‌ها نیز گفت: تردد در تمامی جاده‌ها به شکل روان درحال انجام است».
خدمت‌رسانی به شهروندان
همزمان با تشدید بارش باران و برف در اغلب استانهای کشور، خدمت‌رسانی به شهروندان در برف و کولاک نیز آغاز شده است. طبق گفته «بابک محمودی» رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، نیروهای جمعیت هلال احمر با پشتیبانی لجستیک و پایگاه‌های امداد و نجات آماده خدمت‌رسانی در برف و کولاک پیش رو هستند. بر این اساس، از شهروندان تقاضا داریم تا از ترددهای غیرضروری پرهیز و از صعود به ارتفاعات خودداری کنند. همچنین لازم است در این روزها توصیه‌های ایمنی مورد توجه جدی مردم قرار گرفته و در صورت امکان سفرهای خود را به زمانی دیگر موکول کنند.»

 

بــــرش

فردا (یکشنبه) بارش ها در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،  گیلان، مازندران،تهران، البرز ، شمال استان قزوین و بخش هایی از استان های زنجان ، کردستان ،کرمانشاه، لرستان ، شمال خوزستان و تا حدودی در ایلام ادامه خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی