صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و هشت - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

با آغاز طرح آبرسانی فدک محقق می‌شود

تأمین آب آشامیدنی 700 هزار نفر در خوزستان

گروه ایران زمین- طرح بزرگ آبرسانی فدک با هدف تأمین کمی و کیفی آب شرب مورد نیاز شهرستان‌های شمال شرق استان خوزستان اعم از هفت شهر ایذه، باغملک، قلعه‌تل، رامهرمز، هفتکل، صیدون، میداوود و 689 روستا از سد کارون 3 با حضور وزیر نیرو در خوزستان آغاز شد.
 دولت تلاش داشته با اجرای این طرح با اعتباری بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان زمینه آبرسانی به جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر را در این استان مهیا کند. البته در این طرح به بخش کشاورزی نیز توجهی ویژه شده و قرار است از این پس آب کشاورزی مورد نیاز بیش از 20 هزار هکتار اراضی آبی و توسعه باغات دیم با بیش از 40 هزار هکتار هم تأمین شود.
«علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو روز پنجشنبه هفته گذشته در سفر به خوزستان با اشاره به اجرای طرح آبرسانی غدیر، اظهار داشت: با توجه به اهمیت تأمین آب آشامیدنی برای مردم با حمایت‌های دولت این طرح به صورت ضربتی در طول ۱۰ ماه اجرا شد و مسئولان استان توانستند با انتقال آب باکیفیت سد دز به بخش قابل توجهی از استان (حدود ۶۰ درصد) آب خوب و گوارا را به مردم این مناطق برسانند. آب دز که آب سبک محسوب می‌شود از باکیفیت‌ترین آب‌های جهان و منطقه خوزستان است که در حال حاضر در بخش قابل توجهی از این استان توزیع می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت ساخت تصفیه‌خانه آب، افزود: لازم بود در ادامه طرح غدیر توجه ویژه‌ای به تصفیه‌خانه‌های آب داشته باشیم از این رو تلاش شده با اختصاص اعتباراتی به این بخش احداث چند تصفیه‌خانه در استان آغاز شود. باتوجه به اینکه بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز و تأسیسات این تصفیه‌خانه در داخل تولید شده، انتظار می‌رود تا پایان عمر دولت سیزدهم شاهد بهره‌برداری از تصفیه‌خانه کوت امیر اهواز باشیم.
محرابیان پیشرفت تصفیه‌خانه شادمان را قابل قبول عنوان کرد و اظهار داشت: با تأکید رئیس‌جمهور و حمایت‌های دولت این طرح در مدت کوتاه با ظرفیت ۱۴۵ هزار متر مکعب در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است. در حال حاضر مراحل تصفیه و توزیع آب در این مرکز به صورت آزمایشی در حال انجام است. همچنین «تصفیه‌خانه کوت امیر غرب اهواز» هم پیشرفت خوبی داشته که علاوه بر بخش عمده‌ای از آب اهواز می‌تواند آب مورد نیاز شهرستان کارون و روستاهای اطراف را نیز تأمین کند.

 معضل فاضلاب آبادان و خرمشهر به پایان می‌رسد
وزیر نیرو خطاب به پیمانکاران و مجریان تصفیه‌خانه کوت‌ امیر گفت: احداث این تصفیه‌خانه در منطقه به علت تأمین بخشی از آب اهواز و شهرستان کارون و روستاهای اطراف در 36 ماه زمان زیادی است که می‌توان با اقدام جهادی مدت احداث را کوتاه و آب را با بهترین کیفیت از طریق این تصفیه‌خانه تأمین کرد. انتظار می‌رود سازمان آب و برق خوزستان یک متمم به این پروژه اضافه کرده و مدت زمان این پروژه را کوتاه‌تر کند. 
وی با بیان ساخت اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب آبادان نسبتاً هم سرعت گرفته است، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال این طرح به بهره‌برداری رسیده و بلافاصله بعد از آن عملیات اجرایی فاضلاب خرمشهر آغاز شود. در واقع با تکمیل این طرح‌ها معضل فاضلاب این دو شهرستان رفع خواهد شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمام تلاش دولت و وزارت نیرو در استان خوزستان این است که آب مناسب برای همه استان تأمین شود. 

جستجو
آرشیو تاریخی