رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد

فعالیت هزار شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت

17 قلم دارو و ۳۳ قطعه تجهیزات پزشکی جدید در دومین نمایشگاه سلامت بنیان ارائه می‌شود

محدثه جعفری
خبرنگار

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه امسال ۱۷ قلم دارو تولید و به سبد دارویی کشور افزوده شده است، از رشد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت خبر داد و گفت: بیش از هزار شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که از این تعداد 460 شرکت در حوزه دارو و 380 شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند.
سید حیدر محمدی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری دومین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی برگزار شد، افزود: از تمام شرکت‌های دانش بنیان در کشور، حدود هزار شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که علاوه بر تولید، امکان صادرات نیز در این شرکت‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به دومین نمایشگاه محصولات سلامت بنیان که در مصلای امام خمینی(ره) از 24 تا 26 دی ماه برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه فرصتی را فراهم می‌کند تا مردم و مسئولان دستاوردهای شرکت‌های داخلی را ببینند. سال گذشته در اولین دوره برگزاری، ۹۰ شرکت در نمایشگاه حضور داشتند و امسال حدود 166 شرکت دانش بنیان برای معرفی محصولاتشان حضور خواهند داشت.

داروهای تولید داخل پس از تأیید اثربخشی وارد بازار می‌شوند
رئیس سازمان غذا و دارو، درخصوص اثربخش بودن داروهای داخلی تأکید کرد: سرعت تولید دانش در کشور نسبت به قبل بیشتر شده است. محصولاتی که به سبد دارویی کشور اضافه می‌شود با تأیید کمیته دارویی صورت می‌گیرد. حتماً باید اثر بخشی آنها به اثبات برسد و بعد از آن کم کم به بازار دارویی کشور وارد می‌شوند.

تولید صنعتی و صادرات داروها و تجهیزات، نیاز به تسهیلات دارد
محمدی در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه چقدر از نیاز دارویی و تجهیزات پزشکی و سلامت محور کشور از سوی شرکت‌های دانش بنیان تأمین می‌شود، عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان، نوپا هستند و تمرکز دولت بر حمایت از این شرکت‌ها جدی و روبه رشد است. شرکت‌های دانش بنیان دو دسته هستند؛ دسته اول محصولاتی را تولید می‌کنند که مشابه خارجی دارد و حال با تولید داخل اکتفای ما به واردات کاهش می‌یابد. گروه دوم محصولاتی را تولید می‌کنند که در دنیا هم نمونه ندارد و تک است، به عبارتی برای اولین بار توسط محققان ایرانی تولید می‌شود. بسیاری از این شرکت‌های دانش بنیان، پایه قوی ندارند و باید برای حمایت از این شرکت‌ها تسهیلاتی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شود تا بتوانند محصولاتشان را وارد صنعت کنند تا هم بازار داخلی و هم بازارهای بین‌المللی را داشته باشند.
وی افزود: اکنون در حوزه سلامت، هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که 460 شرکت در حوزه دارو و 380 شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند. هر زمان از سوی تولید داخل به خودکفایی کامل برسیم و نیاز کشور از سوی شرکت‌های داخلی تأمین شود، واردات آن ممنوع می‌شود.
محمدی تأکید کرد: هدف فقط تأمین نیاز کشور نیست؛ صادرات هم از جمله اهداف ماست به طوری که بسترهای لازم برای صادرات در همین نمایشگاه ایجاد شده است و نیازهای آن در حاشیه نمایشگاه مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد. تلاش می‌شود تا صدور مجوز، قیمت‌گذاری و صادرات محصولات دارویی و غذایی و تجهیزات پزشکی در یک مسیر واحد دنبال شود.

تولید تجهیزات پزشکی در داخل هزینه واردات این تجهیزات را نصف کرده است
سعیدرضا شاهمرادی، مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، در پاسخ به سؤال «ایران» درخصوص تأمین نیاز کشور از سوی شرکت‌های داخلی گفت: سالانه ۱.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات تجهیزات پزشکی هزینه می‌شود و اگر تولیدات داخلی این تجهیزات نبود، باید حدود 3 میلیارد دلار هزینه می‌کردیم. در واقع تولید داخلی ما به همت شرکت‌های دانش بنیان ۵۰ درصد نیاز کشور را تأمین کرده است.

نمایندگان مجلس برای تأمین نقدینگی در حوزه دارو تمهیدات لازم را در نظر بگیرند
در ادامه این نشست، محمد پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه نقدینگی، چالش اصلی حوزه دارو است، به بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشکی و شیرخشک در سال ۱۴۰۲، اشاره کرد و گفت: بودجه مورد نیاز سازمان، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود که موافقت نشد و فقط ۶۹ همت به این طرح اختصاص پیدا کرد و از این مبلغ هم تا کنون 23 همت توسط سازمان برنامه و بودجه به غذا و دارو پرداخت شده است.
پیکانپور خطاب به نمایندگان منتقد مجلس از عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: ما دستگاه چاپ پول و ارز نداریم و بهتر است برای تأمین نقدینگی شرکت‌های دارویی، تدبیری اتخاذ کنند. برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات خود را پیش ببرند، باید چرخه مالی زنجیره تأمین دارو به درستی اصلاح شود. برخی استان‌ها به دلیل پرداخت نشدن هزینه‌ها با کمبود دارو مواجه می‌شوند. اصل در صنعت دارو شفافیت است.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اکنون که بودجه سال آینده درحال نهایی شدن است، تمهیدات لازم را درنظر بگیرند. اکنون شاهد تأخیر یک‌ساله در پرداخت مطالبات دارویی هستیم و نیاز سازمان غذا و دارو در این حوزه نقدینگی است. اگر در حوزه تولید دارو، حمایت و نقدینگی انجام می‌شد، امروز با مشکل تأمین مواد اولیه شرکت‌ها مواجه نبودیم.

نمایندگان مجلس به هشدارهای متخصصان گوش فرا دهند
پیکانپور اظهار داشت: موضوع قیمت‌گذاری در حوزه دارو در سازمان غذا و دارو در حال پیگیری است. اکنون بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های دارویی از قیمت‌ها رضایت دارند و لازم است که دوباره نظرسنجی انجام و مشخص شود نسبت به سال‌های گذشته چقدر تغییر وجود داشته است.
مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو  با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید مشکلات دارو را یکپارچه ببینند، گفت: ضروری است نمایندگان مجلس به هشدارهای متخصصان گوش فرا دهند و نباید با رویکرد سیاسی در حوزه دارو صحبت شود. آنها باید مشکلات حوزه دارو را یکپارچه بنگرند و توجه داشته باشند پرداخت برخط و روزانه مطالبات زنجیره تأمین دارو، طبق الگوهایی که در دنیا کار شده است، می‌تواند مشکلات را رفع کند. در غیر این صورت همچنان با مشکلات روبه‌رو خواهیم شد.

 

بــــرش

رونمایی از 20 قلم دارو و تجهیزات پزشکی، در دومین نمایشگاه سلامت بنیان
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برگزاری پنج پنل تخصصی در حاشیه دومین نمایشگاه سلامت بنیان گفت: یکی از انتظارات ذینفعان، ارتباط گرفتن با مسئولان مرتبط است که به غرفه‌های آنها سر می‌زنند و پای مشکلات و دغدغه‌های شان می‌نشینند. این فضا فرصت دسترسی برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرده است تا نظراتشان را به گوش مسئولان امر برسانند. همچنین مزیت دیگر این نمایشگاه، میز خدمت تمام وقت این رویداد است که در طول سه روز در خدمت بازدید کنندگان است و مسئولان غذا و دارو پاسخگوی آنان خواهند بود. وی از رونمایی محصولات جدید در این نمایشگاه خبر داد و گفت: از سال قبل بیش از ۱۷ دارو به سبد دارویی اضافه شده است. ۱۱ دارو در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد که ۲ دارو هم در حیطه طب سنتی است. همچنین از بین ۳۳ قطعه و ملزومات پزشکی جدیدی که داریم، از 7قطعه رونمایی می‌شود. به طورکلی ۲۰ قلم دارو و تجهیزات پزشکی در این دوره از نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی