در گفت‌و‌گوی تلفنی امیر عبداللهیان و لاوروف مطرح شد

انتقاد از تلاش امریکا برای تصویب قطعنامه علیه یمن

حسین امیرعبداللهیان و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه ایران و روسیه در گفت‌و‌گویی تلفنی درباره موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات جنگ علیه غزه و وضعیت دریای سرخ گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه ایران به انتقاد از تلاش امریکا برای تصویب قطعنامه علیه یمن به بهانه دفاع از امنیت دریای سرخ پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت امنیت دریانوردی بین‌المللی، افزود: تحولات دریای سرخ با غزه و رفتار امریکا و رژیم اسرائیل در قبال فلسطین ارتباط دارد و طرح چنین قطعنامه‌ای، بیشتر یک زمینه‌سازی برای حضور بیشتر نظامی امریکایی‌ها در منطقه و دریای سرخ است.
این انتقاد در پی آن مطرح شد که منابع دیپلماتیک در سازمان ملل خبر داده‌اند امریکا و ژاپن با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت درباره حملات در دریای سرخ، خواستار برگزاری نشست این شورا برای رأی‌گیری شده‌اند. قطعنامه پیشنهادی امریکا خواستار محکومیت حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ شده است و از آنها می‌خواهد حملات خود را متوقف کنند.
تلاش ایالات متحده برای تصویب این قطعنامه در حالی است که با گذر سه ماه از آغاز جنگ غزه، همه تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای اجرای طرح‌های توقف جنگ و حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غیر نظامی با شکست روبه‌رو شده است. در آخرین تلاش‌ها تصویب قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای اجرای فوری آتش بس، تنها با مخالفت امریکا شکست خورد و این امر به اسرائیل این امکان را داد که به کشتار غیرنظامیان غزه ادامه دهد.
در چنین فضایی وزرای خارجه ایران و روسیه که هر دو تلاش‌های زیادی را در مسیر توقف جنگ در صحنه سازمان ملل از سر گذرانده‌اند، نسبت به اقدامات کنونی امریکا برای تصویب قطعنامه علیه یمن معترض شده‌اند. در همین راستا وزیر خارجه روسیه اقدامات اخیر امریکا در شورای امنیت در قبال یمن را بهانه‌ای برای حضور گسترده‌تر در منطقه خواند و افزود: امریکایی‌ها علاقه چندانی به ریشه‌یابی دلایل و علل اصلی بحران‌ها ندارند. «لاوروف» خاطرنشان کرد: ما نیز مانند ایران خواستار آرامش در منطقه و پایان جنگ در نوار غزه و تشکیل دولت فلسطین هستیم.
وزیر خارجه روسیه همچنین در این گفت‌و‌گو با تأکید بر لزوم گسترش مناسبات دو جانبه به اهمیت نهایی کردن معاهده همکاری‌های جامع و راهبردی دو کشور تأکید کرد و پیشبرد همکاری‌های حمل و نقل ترانزیت بین دو کشور را مورد توجه قرار داد. طرفین در خصوص اقدام نهایی روی مو‌افقتنامه همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه و اجرای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا و همچنین تسهیل تردد کامیونداران ایرانی از مسیر
بلاروس - روسیه رایزنی کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی