وزیر خارجه امریکا برای دیدار با عباس به رام‌الله رفت

استقبال اعتراضی فلسطینی‌ها از بلینکن

گروه جهان / وزیر خارجه امریکا که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، روز گذشته در ادامه سفر خود به رام‌الله رفت تا با مقامات تشکیلات خودگردان دیدار کند. او در حالی وارد رام‌الله شد که فلسطینیان با تظاهرات اعتراضی به استقبال او رفتند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، صدها فلسطینی دیروز چهارشنبه، مقابل دفتر تشکیلات خودگردان که قرار بود آنتونی بلینکن در آنجا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند، تجمع کرده و علیه سیاست‌های امریکا شعار دادند. بنا بر این گزارش، معترضان در حالی که پلاکاردهای همراه خود را تکان می‌دادند، شعار سر می دادند و حمایت امریکا از اسرائیل در حملات این رژیم به غزه را محکوم کردند. یکی از این معترضان به آناتولی گفت: «ما امروز جمع شده‌ایم تا بگوییم مخالف سفر بلینکن به اینجا هستیم. امریکا کشوری است که با گسیل نیروها و سلاح‌های خود به تل آویو، جنگ علیه مردم فلسطین را کنترل و از اسرائیل حمایت می‌کند.»
به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن در چنین فضایی بعد از سفر خود به تل آویو و ارائه طرحی جدید به سران سیاسی رژیم صهیونیستی به رام‌الله سفر کرد. امریکا مدعی است در طرح جدیدی که توسط وزیر خارجه این کشور ارائه شده است، به سران اسرائیل تأکید کرده، از تشکیل یک کشور فلسطینی حمایت می‌کند. ادعایی که اغلب مردم فلسطین آن را باور ندارند. با این حال وزیر خارجه امریکا در دیداری که با محمود عباس داشت نیز بر همین مسأله تأکید کرد. در نقطه مقابل اما رئیس تشکیلات خودگردان ضمن استقبال از تشکیل یک کشور فلسطینی بر فلسطینی بودن غزه تأکید کرد و ضمن رد سیاست تل آویو در کوچاندن مردم غزه گفت: «نوار غزه همواره بخشی از فلسطین بوده است و طرح‌های اسرائیل برای جدا کردن این بخش از فلسطین از سایر قسمت‌ها قابل قبول نیست.» وی همچنین خواهان توقف جنگ در غزه و آزاد کردن اموال بلوکه شده فلسطینی‌ها توسط تل آویو شد.
آنتونی بلینکن در حالی مدعی شد امریکا از تشکیل کشور فلسطین حمایت می‌کند که تا کنون درخواست‌ها برای آتش بس فوری در غزه را رد و در شورای امنیت آن را وتو کرده و علاوه بر آن از متحدان امریکا خواسته است در تصمیمی سخت، رأی به ادامه جنگ دهند. به گزارش روزنامه گاردین، بلینکن که بعد از تور خاورمیانه‌ای خود و سفر به چند کشور از جمله اردن، امارات و عربستان به رام‌الله رفت، ضمن تأکید بر پیوند منحصر به فرد امریکا با اسرائیل تأکید کرده و مدعی شده، در مذاکراتی که با رهبران عرب داشته، موافقت آنها برای بازسازی غزه را گرفته است. همین اظهار نظر کوتاه از دید ناظران مسائل خاورمیانه دور نمانده است. آنها می‌گویند، هدف واقعی سفر بلینکن از تور خاورمیانه‌ای اش، همراه کردن کشورهای عربی با سیاست‌های امریکا در خاورمیانه بوده که در صدر این سیاست‌ها، کوچ اجباری مردم فلسطین به کشورهای عربی همسایه سرزمین‌های اشغالی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی