در آستانه نشست شورای امنیت علیه انصارالله، یک کشتی امریکایی هدف پهپادهای یمنی قرار گرفت

از شکست در میدان تا فضاسازی در سازمان ملل

در حالی که جنگ در سرزمین‌های اشغالی و صعود پلکانی سطوح نبرد میان جبهه مقاومت و محور غربی-عبری ادامه دارد،‌ جنبش انصارالله یمن نیز نقش بی‌بدلیلی را در تغییر نظم موجود در دریای استراتژیک سرخ به نفع مقاومت ایفا کرده تا ضربه ای راهبردی بر پیکر رژیم صهیونیستی و حامیان آن وارد کند.
در همین راستا روز گذشته دولت یمن طی بیانیه‌ای اعلام کرد، روز یکشنبه یک کشتی امریکایی را که قصد کمک به رژیم صهیونیستی داشته در قالب یک عملیات نظامی مشترک و توسط نیروهای دریایی و نیروی موشکی و همچنین نیروی پهپادی و با استفاده از تعداد زیادی موشک بالستیک و پهپادی مورد هدف قرار داده است. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه تاکید کرد: «این عملیات پاسخ اولیه به تجاوز امریکا به نیروهای دریایی ما بود و یمن به همه تهدیدات خصمانه در چهارچوب حق دفاع مشروع از خود تردید ندارد.» پیشتر نیروهای امریکایی به سه قایق یمنی حمله کرده و ۱۰ نفر از نیروها را به شهادت رسانده بودند. علاوه بر این حمله،‌ روز گذشته نیز برخی منابع از مورد هدف قرار گرفتن یک کشتی انگلیسی در دریای سرخ خبر دادند.

گزافه‌گویی سنتکام
در این میان روز گذشته منابع غربی مدعی شدند که دولت یمن شامگاه سه‌شنبه نیز عملیات بی‌سابقه و گسترده‌ای را علیه کشتی در دریای سرخ انجام داده است. فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) در ادامه ادعای خود ذکر کرد که نیروهای امریکایی و بریتانیایی 21 پهپاد و موشک  شلیک شده توسط حوثی‌ها به سمت خطوط کشتیرانی بین‌المللی را سرنگون کردند. این در حالی است که نیروهای مسلح یمن در بیانیه روز گذشته خود هیچ اشاره‌ای به انجام چنین عملیاتی نداشته و سنتکام نیز ضمن بیان «خطوط کشتیرانی مشترک» صورت مخدوشی از هدف را ارائه کرده است.
لذا با توجه به مشاهدات، به نظر می‌آید خبر منتشره از سوی سنتکام با اهداف خاصی همراه باشد چرا که این حمله علی‌رغم آن انجام شد که قرار است روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه‌ای در خصوص این حملات در دریای سرخ رأی دهد. این قطعنامه از انصارالله می‌خواهد، هرچه سریعتر حملات خود علیه آنچه را که امریکا «ممانعت از تجارت جهانی و کشتیرانی بین‌المللی» عنوان می‌کند، متوقف کند. این پیش‌نویس همچنین بر جلوگیری از تنش بیشتر در دریای سرخ تاکید می‌کند.
کذب بودن این ادعا هنگامی تایید می‌شود که امریکا رفتاری مسبوق به سابقه در همین زمینه داشته و ارتش یمن نیز آن را رد کرده است.
در برهه کنونی امریکا، ‌رژیم صهیونیستی و سایر متحدان غربی به دلیل آنکه ترددشان در دریای سرخ در تیررس نیروهای مقاومت یمن قرار داشته و این فضای ناامن مخاطرات چندبعدی را برای آنها به ارمغان داشته،‌ به تکاپو برای تغییر جهت تحولات افتاده‌اند. در همین راستا، امریکا تهدید کرده که پایگاه‌های موشکی و پهپادی یمن را مورد هدف قرار خواهد داد. همچنین دولت انگلیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که ناو جنگی اچ ام اس ریچموند را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با حملات انصارالله و جهت محافظت از کریدور اصلی کشتیرانی، به دریای سرخ گسیل کرده است.

اقرار ضمنی امریکا به شکست
اکنون امریکا تلاش دارد که مختصات ناکامی خود در ائتلاف‌سازی علیه یمن و بی‌اعتبار شدن عملیات موسوم به «نگهبان رفاه» را ترمیم و نیروی هژمونیک خود در آب‌های دریای سرخ و پیرامون آن را بازسازی کند. به همین روی، یکی از هدفگذاری‌های امریکا ارائه یک صورت تهاجمی از یمن علیه امنیت دریایی تحت عنوان «تهدید جهانی» و تقلای یارگیری از جهان در تقابل با یمن چه در عرصه میدانی و چه در شورای امنیت است. می‌توان گفت خبرسازی اخیر هم به دلیل نام بردن از «حمله به خطوط کشتیرانی بین‌المللی» از سوی سنتکام در همین راستا معنا می‌گردد. این در حالی است که همواره یمن بر امن بودن فضا برای کشتی‌های غیرمرتبط با صهیونیست‌ها تاکید داشته و داده‌های آماری نیز آن را تایید می‌کنند. بر همین اساس رویترز روز گذشته گزارش داد که در ماه میلادی اخیر روزانه به‌طور متوسط ۲۳۶ کشتی در منطقه دریای سرخ تردد داشته‌اند که نسبت به قبل رشد داشته است.
بزرگنمایی امریکا در مهار آنچه که بزرگترین حمله حوثی‌ها از آغاز طوفان‌الاقصی نامیده،‌ نیز دلالتی بر تقلای امریکا در نمایش دست برتری در دریای سرخ دارد. چنانچه سنتکام در مورد حمله بزرگ پهپادی گفت که سه ناوشکن که دو عدد متعلق به امریکا و سومین آن، ناوشکن دفاع هوایی نیروی دریایی سلطنتی بوده در هدفگیری موشک‌ها و پهپادها شرکت داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی