تازه‌ها

رئیس سازمان ثبت احوال کشور از راه‌اندازی مرکز رصد جمعیت خبر داد
ارائه اطلاعات جمعیتی توسط
ثبت احوال به دستگاه‌های اجرایی
مهسا قوی قلب /  اتاق وضعیت جمعیت کشور به همراه طرح‌های فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال، دیروز با حضور دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به گزارش «ایران» دکترهاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور، در حاشیه این مراسم، با اشاره به اینکه راه‌اندازی اتاق وضعیت جمعیت در راستای قانون جوانی جمعیت صورت گرفته است، توضیح داد: اطلاعات جامع جمعیتی توسط ثبت احوال به دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود. درواقع، در این اتاق، آخرین وضعیت جمعیتی کشور نمایش داده شده است که براساس آن می‌توان به طور لحظه‌ای آمار تحولات جمعیتی را ارائه کرد. این داشبورد، حاوی اطلاعات و آمار ولادت، فوت، طلاق و ازدواج است. با این داشبورد می‌توان از طریق تفکیک سنی و جنسی به اطلاعات مورد نیاز دست یافت؛ یعنی هر موضوعی که به جمعیت و تعداد افراد مربوط می‌شود از دل این داشبورد به دست خواهد آمد.
وی از مصورسازی تحولات جمعیتی و تحلیل داده، با استفاده از آخرین روش‌های انتشار اطلاعات خبر داد.
کارگر گفت: به منظور رصد تحولات جمعیتی کشور، سازمان ثبت احوال به راه‌اندازی مرکز رصد جمعیت کشور اقدام کرده است که در این راستا اتاق وضعیت جمعیت کشور با رویکرد ارائه آمار لحظه‌ای از تحولات جمعیتی در ذیل این مرکز ایجاد شده است. این اقدام براساس بند 14 سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب، رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد سازکار مناسب، تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی، انجام پژوهش‌های جمعیتی، جمع‌آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن و رصد مستمر تحولات جمعیتی میزان موالید و نرخ کلی باروری در کشور صورت گرفته است.
وی افزود: مرکز رصد جمعیت کشور در ساماندهی رصد و نظارت بر مدیریت جمعیت و برای هم‌افزایی دستگاه‌ها و اثربخشی فعالیت‌ها در حوزه جمعیت، حائز اهمیت است، البته در این مرکز سعی می‌شود از آخرین روش‌های تحلیل و انتشار اطلاعات جامع استفاده شود تا سیاستگذاران و برنامه‌ریزان حوزه جمعیتی بتوانند از اطلاعات آن بهره‌مند شوند.


جزئیات برگزاری جشنواره نوجوان سالم
اعلام شد
جشنواره‌ای برای نمایش خلاقیت‌های دانش‌آموزی و ابتکارات مدرسه‌ای
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از برگزاری سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم و یاریگران زندگی با موضوعات ترویج شیوه‌های زندگی سالم و پیشگیری از رفتارهای پرخطر در سراسر کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدهادی عسکری در این زمینه گفت: این جشنواره در سه بخش «خلاقیت‌های دانش‌آموزی در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم»، «ابتکارات مدرسه‌ای ویژه فرهنگیان» و «ابتکارات جامعه‌محور ویژه مدارس دارای کانون‌های یاریگران زندگی» برگزار می‌شود.
وی با اشاره به بخش نخست این جشنواره افزود: دانش‌آموزان در دوره ابتدایی در رشته‌های شعر، داستان کوتاه و نقاشی و در دوره متوسطه اول و دوم در رشته‌های نقاشی، عکس با هوش مصنوعی، فیلم، موشن گرافیک، خلق کاراکتر، طراحی بازی فکری موبایل، پویانمایی، نشریه دیجیتال، روایتگری، ایده پردازی، شعر و داستان کوتاه می‌توانند آثار خود را ارسال کنند.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: الگوها و فنون آموزش و تدریس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کلاس درس، محصولات فرهنگی، منابع کمک آموزشی و فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، برنامه عمل سالانه و اقدام پروژه‌ای از جمله برنامه‌های ویژه فرهنگیان در بخش دوم جشنواره با نام ابتکارات مدرسه‌ای است. همچنین تشکیل گروه همیاری اجتماعی و حفظ و پایدارسازی آن، ایده پردازی، طراحی و تدوین نیمرخ محلی، حمایت‌جویی و اجرا و طراحی پروژه‌های کوچک و مستندسازی و تدوین درس آموخته‌ها از جمله برنامه‌های ویژه مدارس دارای کانون یاریگران زندگی در بخش ابتکارات جامعه‌محور است.
عسکری گفت: این جشنواره با کمک ستاد مبارزه با موادمخدر، وزارت آموزش و پرورش و کانون یاریگران زندگی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت ثبت نام می‌توانند به سامانهmy. medu. ir بخش نورینو مراجعه کنند.
وی بیان کرد: از برترین‌ها در سه سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری، تقدیر خواهد شد و نظارت بر این جشنواره از طریق اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور، با تأیید اداره کل فرهنگی و پیشگیری ستاد انجام می‌شود.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد ادامه داد: جمع‌آوری آثار در سطح منطقه از ۱۵ دی تا ۱۵ بهمن و در بخش استانی از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند خواهد بود و اختتامیه استانی این جشنواره، اسفند و فروردین برگزار می‌شود. در نهایت، آثار جشنواره از اول تا پایان اردیبهشت سال آینده به دبیرخانه کشوری ارسال می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی