سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داد

ابلاغ آیین‌نامه فروش اینترنتی دارو تا پایان سال

 محدثه جعفری/ سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه این سازمان تنها ناظر زنجیره تأمین دارو است، اعلام کرد: تلاش می‌کنیم با جلب نظر دستگاه‌های مختلف در حوزه فناوری و اطلاعات، فروش دارو در بستر فضای مجازی را اوایل سال آینده عملیاتی کنیم.به گزارش خبرنگار «ایران» دکتر سجاد اسماعیلی، در نشست هم‌اندیشی با رسانه‌ها، درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه فروش و عرضه دارو به صورت اینترنتی گفت: آیین‌نامه مربوطه تدوین شده و نظرات دستگاه‌های تخصصی همچون وزارت ارتباطات، کارگروه اقتصاد دیجیتال و... گرفته شده است.وی افزود: سازمان غذا و دارو تنها ناظر زنجیره تأمین دارو است، بر همین اساس ملاک عملکرد بر اساس تولیت سازمان غذا و دارو خواهد بود. به همین منظور نظرات تخصصی که در خصوص نحوه فروش و عرضه دارو در بستر فضای مجازی دریافت کردیم با دغدغه‌های این سازمان هم‌راستا خواهد شد تا به اجرای بهتر این آیین‌نامه کمک کند.
اسماعیلی با بیان آینکه آیین‌نامه تدوین شده برای فروش دارو به صورت اینترنتی تا پایان سال ابلاغ خواهد شد، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم با جلب نظر دستگاه‌های مختلف در حوزه فناوری و اطلاعات، فروش دارو در بستر فضای مجازی را ابتدای 1403 عملیاتی کنیم.وی با اشاره به اینکه ورود پلتفرم‌ها عمدتاً در حوزه حمل دارو خواهد بود، گفت: مسئولیت داده‌ها و اطلاعات با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
اسماعیلی درباره اجرای طرح دارویار و معوقات داروخانه‌ها گفت: مشکل داروخانه‌ها زمانی مرتفع می‌شود که پرداختی‌ها به صورت آنلاین انجام شود و سهم دارویار به صورت شبانه‌روزی یا هفتگی، در حساب داروخانه‌ها شارژ شود. با این کار سرمایه در گردش داروخانه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو درخصوص تدوین دستورالعملی برای پرداخت بموقع به داروخانه‌ها گفت: سازمان غذا و دارو دغدغه پرداختی به داروخانه‌ها را دارد و بجد پیگیری لازم از نهادهای مختلف صورت می‌گیرد. امیدواریم بزودی دستورالعمل مشخصی برای این پرداختی‌ها تدوین شود تا سال آینده بتوانیم زنجیره پرداختی برای داروخانه‌ها را به صورت برخط انجام دهیم تا دچار مشکل نشوند.
 حضور ۱۵۰ شرکت در دومین رویداد سلامت‌بنیان
در این نشست، جعفر نیکزاد، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور فعالیت‌های دانش‌بنیان سلامت‌محور، در خصوص دومین رویداد سلامت‌بنیان و نحوه ارزیابی شرکت‌ها گفت: با توجه به قوانین موجود، متولی ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها از جنبه‌های دانش‌بنیان، معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است. شرکت‌هایی که این مسیر را طی کرده و دانش‌بنیان خود را اخذ کرده باشند، با ارائه معرفی‌نامه از این نهاد، از مزایا و تسهیلاتی که در ضوابط حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور واحد هر اداره‌کل سازمان غذا و دارو مقرر شده، بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: در حال حاضر و بر اساس اطلاعات موجود که از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری منتشر شده است، حدود ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در زمینه تجهیزات پزشکی، ۵۶۰ شرکت در زمینه دارو و فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان و حدود ۵۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه غذایی مرتبط با سازمان غذا و دارو موفق به اخذ تأییدیه دانش‌بنیان شده‌اند. نیکزاد گفت: امسال در دومین دوره نمایشگاه سلامت‌بنیان، ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و داروسازی شرکت خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی