صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

در پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران اعلام شد

ایمن‌سازی 1000 ساختمان بزودی آغاز می‌شود

مالکان در پروژه ایمن‌سازی همراهی می‌کنند و فرهنگسازی جدیدی در این حوزه شکل گرفته است

مهسا قوی قلب
خبرنگار

شهردار تهران، دیروز در پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران، گفت: ستاد مدیریت بحران روندی را دنبال می‌کند و تاکنون ۹ درصد مصوبات قبلی اجرا نشده است. ناظر به این جلسه چهار مخاطره اصلی تهران از جمله زلزله، سیل، فرونشست و فروچاله بررسی شد. نظارت‌ها باید دقیق‌تر باشند و ساختمان‌های بلندمرتبه شناسنامه‌دار شوند.
به گزارش «ایران»، علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه ایمن‌سازی مدارس و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها در رأس برنامه‌ها قرار دارد، افزود: تحقیقات مورد دقت قرار گرفته و از ۱۶ هزار ساختمانی که باید پایش می‌شد تا مسیر مشخص ساماندهی انجام شود، گزارش اولیه ارائه شد. بخشی از این ساختمان‌ها، عمومی و بخشی خصوصی هستند و باید نوسازی و استحکام بخشی شوند.
وی گفت: نکته دوم ناظر به حوزه فرونشست و فروچاله است. در خصوص فرونشست که منطقه‌ای است، تمهیدات لازم دنبال می‌شود و زیرساخت‌های شهر مدنظر قرار می‌گیرد. گزارشی از مانورهای گذشته هم ارائه شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
شهردار تهران درباره ایمنی ساختمان‌ها گفت: از پایش ساختمان‌های پرخطر، تاکنون، به عددی دو رقمی رسیدیم که ظرفیت ایمنی بخشی آنها پیگیری می‌شود. وضعیت ۱۰۰۰ ساختمان هم گزارش شده است. شناخت مخاطرات شهر و ظرفیت‌ها در مواجهه با آسیب‌ها در دستور کار قرار دارد. باید با شناسنامه‌های درست و قابل رصد ساختمان‌ها، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام شود.

 سیل و زلزله را باید به صورت ویژه‌تری ​​​​​​​دید
محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، در این جلسه گفت: برای اینکه در برابر مخاطرات آماده باشیم باید مرتب برنامه‌ریزی و تمرین کنیم تا بتوانیم باعث ارتقای جامعه و حفظ جان انسان‌ها شویم.
وی از سیلاب به عنوان یکی از مخاطرات شهر نام برد و گفت: به واسطه برهم خوردن تعادل محیط زیست این موضوع تشدید شده و باید برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از آن برنامه‌ریزی داشت.
نامی با اعلام اینکه در برابر ۳۲ مخاطره شناسایی شده باید برنامه خاص داشته باشیم، گفت: سیل و زلزله را باید به صورت ویژه‌تری دید. به عنوان مثال ساخت سازه‌ها را باید دقیق‌تر مدنظر داشته باشیم. باید مانورها افزایش داده شوند و به لایروبی رودها، روددره‌ها و بافت‌های فرسوده و برگزاری برنامه‌هایی برای حفظ آمادگی گروه‌های مردم نهاد و مواردی از این دست جدی‌تر نگاه شود.
 
زلزله فقط ۲۲ منطقه را نمی‌لرزاند
علی نصیری، رئیس سازمان مدیریت بحران پایتخت، در این جلسه گفت: اگر زلزله‌ای رخ دهد، فقط ۲۲ منطقه را نمی‌لرزاند، بلکه همه پهنه از دماوند تا کرج ممکن است تحت‌الشعاع باشد. وی افزود: در سال‌های گذشته، اغلب کانون زلزله‌ها خارج از تهران بوده است. در این خصوص برای برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر از جمله تأمین ماشین‌آلات و مراکز اسکان اضطراری قرار است کمیته‌ای متشکل از سازمان بحران و برنامه و بودجه و دستگاه‌های مرتبط تشکیل
شود.
 بازدید ۳ هزار ساختمان بلندمرتبه
اسماعیل سلیمی، معاون پیشگیری و کاهش بحران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در این جلسه گفت: از موضوع‌های مهمی که مطرح شده، مدیریت زلزله در شهر تهران است. اولین گام تخمین کلی خسارات است. مدل سناریو محور از سال ۷۴ و بعد در سال ۹۲ توسط ژاپنی‌ها انجام شده بود و امروز متخصصان داخلی، آن را انجام می‌دهند و آسیب پذیری‌های کلی بررسی می‌شود. خرید تجهیزات و آموزش و مانور هم در دستور کار قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه بیمارستان‌ها باید مقاوم‌سازی شوند تا زلزله ما را با مشکل مواجه نکند‌، افزود: موضوع ارزیابی کیفی ساختمان‌های بلندمرتبه در بحران، ازجمله مسائل مهم است. ۱۶ هزار ساختمان باید ارزیابی شود. تاکنون ۳ هزار ساختمان بازدید شده‌اند و حدود ۱۲۰ نفر در تهران روزانه بازدیدها را انجام می‌دهند. در نتیجه اعلام شده که هزار ساختمان نیاز به ایمن‌سازی دارد و این ساختمان‌ها بزودی ایمن می‌شوند. حدود ۲۰ درصد از این تعداد، نیازمند اقدام عاجل است.
این مقام مسئول اضافه کرد: باید برنامه جامعی از مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی داشته باشیم. نهادهای مختلف به صورت پراکنده برنامه‌هایی داشته‌اند اما باید ارتباطات متقابل دیده شود و اولویت بندی‌ها به درستی انجام شود. نگاه‌ها ملی است و به کشورهای همسایه هم توجه شده است. از منابع بین‌المللی هم استفاده می‌شود. ارزیابی‌های کمی هم در دستور کار قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: با شروع پروژه مالکان هم همراهی می‌کنند و فرهنگسازی جدیدی در این حوزه شکل گرفته است.

تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر فروریزش در دستور کار است​​​​​​​
مسعود مجرب، مشاور مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به اهمیت موضوع فروریزش‌ها گفت: دو مسأله در شهر تهران داریم؛ موضوع فرونشست و فروریزش. فرونشست بیشتر در جنوب غربی شهر تهران و فروریزش در همه مناطق اتفاق می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه عمده آنها تا عمق ۵ تا ۶ متر است، افزود: جنس خاک، فرسودگی لوله‌ها، آبگرفتگی و قنوات قدیمی و چاه جذبی قدیمی هم در این موضوع تأثیر دارند. تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر فروریزش در دستور کار است و تهیه دستورالعمل با موضوع  فروریزش قبل و بعد از وقوع هم به صورت ویژه در دست بررسی است.

جستجو
آرشیو تاریخی