نگاهی به ترین‌های نیم‌فصل اول لیگ بیست و سوم

لیگی با سقف ترک خورده!

حامد جیرودی
خبرنگار


اگرچه این روزها، بیشتر نگاه‌ها معطوف به قطر و شروع جام ملت‌های آسیا و بازی‌های تیم ملی فوتبال کشورمان در این رقابت‌هاست اما می‌توان نگاهی هم به نیم فصل نخست مسابقات لیگ برتر انداخت که بازی‌های دور رفت آن، چهارشنبه 13 دی ماه با برگزاری دو بازی باقی مانده هفته پانزدهم به پایان رسید. رقابت‌هایی که یکی از حواشی اصلی آن مربوط به قانون سقف بودجه بود که تیم‌های زیادی در آن همدیگر را به عدم رعایت آن متهم کردند و انتقادهای زیادی نسبت به اجرای آن مطرح شد تا بسیاری به این نتیجه برسند که این قانون ضمانت اجرایی سفت و سختی ندارد و سقف آن ریخته شده یا حداقل ترک زیادی برداشته است! در نیم‌فصل اول همان‌طور که انتظار می‌رفت، مربع مدعیان شامل استقلال، سپاهان، پرسپولیس و تراکتور توانستند خود را به بالای جدول برسانند که در بین آنها آبی‌پوشان پایتخت، توانستند در رده اول جدول قرار بگیرند. در نیم فصل اول، 256 گل زده شد تا به‌طور میانگین 2.13 گل در هرمسابقه به ثمر رسیده باشد.
 
بهترین تیم و بهترین خط دفاعی
نگاهی به جدول رده‌بندی لیگ برتر نشان می‌دهد که عنوان بهترین تیم باید به استقلال اختصاص پیدا کند. آبی‌پوشان پایتخت با اینکه پیش فصل خوبی نداشتند و دچار تغییرات مدیریتی شدند ولی در زمین بازی غیرمنتظره ظاهر شدند. شاگردان جواد نکونام با پیروزی در تمام بازی‌های خانگی‌شان بهترین تیم دیدارهای خانگی با کسب 21 امتیاز از هفت بازی لقب گرفتند و با 9 گل خورده، بهترین خط دفاعی را هم به خود اختصاص دادند. به این ترتیب، نیم‌فصل برای آبی‌ها به بهترین نحو پیش رفت و با صدرنشینی آنها خاتمه یافت. آبی‌پوشان 32 امتیاز کسب کردند و میانگین ۱۳/ ۲ امتیاز در هر بازی را از خود به ثبت رساندند.
 
بهترین خط حمله و بیشترین برد
سپاهان یکی از تیم‌هایی بود که این فصل را بسیار طوفانی آغاز کرد اما در ادامه چهار امتیاز از این تیم کسر شد. بااین حال، شاگردان ژوزه مورایس به مسیرشان ادامه دادند. هر چند که دراین میان، حاشیه‌های دیگری مانند برگزار نشدن دیدار با الاتحاد در ورزشگاه نقش جهان و شکست 3-0 در این مسابقه با رأی AFC و به پایان رسیدن کار محمدرضا ساکت برای زردپوشان رخ داد. سپاهان که شهریار مغانلو بهترین گلزن فصل گذشته را در اختیار داشت، در این فصل ستارگان گلزنی چون رضا اسدی و عیسی آل‌کثیررا هم به خدمت گرفت تا خط حمله‌اش را بسیار قدرتمندتر کند. پس طبیعی بود که بتواند در بازی‌های مختلف به گل‌های زیادی دست پیدا کند. اتفاقی که رخ داد و سپاهان با 33 گل زده، بیشترین گل زده را داشت و با 10 برد، بیشترین پیروزی را هم به دست آورد. ضمن اینکه سپاهان در کنار تراکتور با یک تساوی کمترین مساوی را در نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال در اختیار دارند. همچنین سپاهان با تفاصل ۱۸+ بهترین تفاضل گل را در نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال در اختیار دارد. البته در ادامه هم چهار امتیاز کسر شده سپاهان برگشت اما این تیم در پایان نیم فصل سه شکست پیاپی داشت تا فرصت بازگشت به صدر جدول را از دست بدهد. آمار منفی دیگری که درباره سپاهان وجود دارد، این است که این تیم در نیم فصل اول با دریافت هفت کارت قرمز و ۴۰ کارت زرد عنوان خشن‌ترین تیم را به خود اختصاص داد.
 
کمترین شکست
پرسپولیس که فصل گذشته قهرمان سه گانه فوتبال ایران شد، در این فصل نمایشی ضعیف‌تر نسبت به اوایل سال 1402 داشت اما با وجود مشکلات مالی، قهر و استعفای یحیی گل‌محمدی و تداوم بازی‌های نه‌چندان درخشان، در نیم‌فصل اول توانست میانگین دو امتیاز از هر مسابقه را به دست بیاورد و نیم‌فصل اول را در جایگاه سوم به پایان برساند. ضمن اینکه این تیم با یک باخت کمترین شکست را در کنار استقلال به خود اختصاص داد.
 
بدترین خط حمله
از شروع لیگ مشخص بود که دل هواداران فولاد با علیرضا منصوریان صاف نشده و این مربی پس از سه شکست در آغاز کار، از فولاد جدا شد. بعد از یک بازی بدون علی منصور، خوان ایگناسیو مارتینز هدایت سرخ‌پوشان اهوازی را برعهده گرفت. این مربی اسپانیایی با وجود اینکه 15 امتیاز برای فولاد به ارمغان آورد ولی نتوانسته فولاد را به نیمه بالایی جدول برساند. ضمن اینکه فولادی‌ها با شش گل زده بدترین خط حمله را به خود اختصاص داده‌اند. در ضمن فولاد با تفاضل گل ۱۴- بدترین تفاضل گل را در اختیار دارد.
 
بدترین خط دفاع
انتظار می‌رفت عبدالله ویسی پس از نجات معجزه‌آسای صنعت نفت از سقوط به لیگ یک، امسال تیمی شگفتی‌ساز بسازد. بااین حال نفتی‌ها با 25 گل خورده بیشتر از هر تیم دیگری گل خوردند. برزیلی‌ها در آبادان هیچ‌گاه به پیروزی نرسیدند و به‌جز سه تساوی، سایر دیدارهای خود را مقابل تماشاگران خودی با شکست پشت سر گذاشتند تا با کسب سه امتیاز از هشت بازی بدترین تیم بازی‌های خانگی لقب بگیرند.
 
کمترین برد
پیکان که فصل را با مربیگری رسول خطیبی آغاز کرد، در 10 هفته نخست با مربیگری او تنها هشت امتیاز گرفت و تنها یک پیروزی کسب کرد. در این شرایط، خودروسازان دست به تغییر نیمکت‌شان زدند و رضا عنایتی را انتخاب کردند اما با سرمربی سابق و ناکام تیم امید، حتی یک بار هم طعم پیروزی را نچشیدند. ضمن اینکه پیکانی‌ها با هشت تساوی در کنار گل‌گهر بیشترین مساوی را در نیم‌فصل اول به دست آوردند.
 
بهترین تیم خارج از خانه
ذوب‌آهن که این فصل محمد ربیعی را به‌عنوان سرمربی‌اش انتخاب کرد، در لیگ بیست‌وسوم برخلاف سال‌های گذشته که حتی از ایستادن در رتبه‌ای تک‌رقمی بازمانده بود و برای بقا می‌جنگید، نیم‌فصل اول را با جایگاه پنجم به پایان رساند. گاندوها برخلاف دیدارهای خانگی که در آن ذوب‌آهن تیم دوازدهم جدول به شمار می‌رود، در خارج از خانه به پنج پیروزی و سه تساوی رسیدند و در هشت بازی، 18 امتیاز کسب کردند تا بهترین تیم دیدارهای خارج از خانه لقب بگیرند.
 
بیشترین شکست
استقلال خوزستان و نساجی با ۹ باخت بیشترین شکست را در نیم‌فصل اول متحمل شدند. آبی‌پوشان اهوازی که در این فصل دوباره توانستند لیگ برتری شوند، در نیم فصل اول ناموفق بودند و در هفته چهاردهم بود که به اولین بردشان در این فصل دست پیدا کردند. حالا باید دید سید سیروس پورموسوی می‌تواند در نیم فصل دوم تحولی در تیمش ایجاد کند یا همچنان باید استقلال خوزستان را مدعی اصلی سقوط دانست.
 
بدترین تیم خارج از خانه
نساجی با وجود استارت زودهنگام در نقل‌وانتقالات و انتخاب سید مهدی رحمتی به‌عنوان سرمربی، امیدوار بود که در لیگ و آسیا به موفقیت برسد اما این اتفاق نیفتاد و سرخ‌پوشان قائمشهری نه تنها در آسیا حذف شدند، بلکه با 10 امتیاز هم در رده پانزدهم قرار گرفتند و هم عنوان بدترین تیم دیدارهای خارج از خانه را با کسب یک امتیاز به خود اختصاص دادند. موضوعی که تغییر نیمکت این تیم را هم در پی داشت و با کناره‌گیری رحمتی، حالا لوکاس آلکاراس جایگزین او شده، باید دید این مربی اسپانیایی می‌تواند تیم شهر خسته را نجات دهد یا خیر.
 
بهترین گلزن
شهریار مغانلو که فصل گذشته با زدن 13 گل، عنوان آقای گلی لیگ را به خود اختصاص داد، در پایان نیم فصل اول هم با 9 گل زده در صدر بهترین گلزنان لیگ برتر قرار گرفت. این در حالی است که او بخشی از دیدارهای لیگ را به دلیل مصدومیت از دست داد ولی رفته‌رفته به تعداد گل‌های خودش اضافه کرد و آقای گل نیم‌فصل اول لقب گرفت. مغانلو در 927 دقیقه‌ای که در لیگ برتر پیراهن سپاهان را بر تن کرد، 9 گل زد و سه پاس گل داد تا در هر 77 دقیقه بر یک گل تأثیرگذار باشد. مهاجم سپاهان مزد این درخشش خود را با قرارگرفتن در لیست تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا گرفت.
 
بهترین پاسور
ریکاردو آلوز هافبک پرتغالی تراکتور که فصل گذشته با 13 پاس گل، عنوان بهترین پاسور گل لیگ برتر را به خود اختصاص داده بود، در این فصل هم موفق ظاهر شده و با شش پاس گل، در صدر بازیکنانی قرار گرفت که بیشترین پاس گل را در لیگ بیست و سوم داده‌اند.
 
بیشترین کلین شیت
حسین پورحمیدی که فصل گذشته در آلومینیوم عملکردی فوق‌العاده از خود بر جای گذاشت، در تراکتور شروع خوبی نداشت و با اشتباهات عجیب و گل‌هایی که دریافت کرد، ناامید کننده ظاهر شد ولی رفته رفته توانست خود را بازیابی کند و با واکنش‌های خود، 10 کلین شیت در بازی‌های لیگ به ثبت برساند و به صعود آهسته و پیوسته تیم پاکو خمس به بالای جدول کمک کند.

جستجو
آرشیو تاریخی