صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

امریکا در هراس از تداوم حملات مقاومت عراق یک فرمانده «نجباء» را به شهادت رساند

تنهایی پنتاگون در بغداد

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


در حالی که روند صعودی نبرد در میدان مقاومت با محور غربی-عبری به نقطه عطف خود نزدیک می‌شود، نیروهای اشغالگر امریکایی به طور مضطربانه برای حفاظت از موقعیت پایگاه‌های خود وارد دور جدیدی از رویارویی اجتناب ناپذیر با جبهه مقاومت شده‌اند. در همین ارتباط نیروهای امریکایی روز پنجشنبه با حمله پهپادی به مقر تیپ ۱۲ حشد الشعبی متشکل از رزمندگان نجباء در شهر بغداد، «الحاج ابو تقوی السعیدی»، معاون فرمانده عملیات حزام بغداد و طالب السعدی، معاون فرمانده عملیات کمربندی بغداد را شهید و ۶ نفر دیگر را نیز زخمی کردند.
 
عراق؛ یکپارچه علیه حضور امریکا
این حمله در حالی انجام گرفته که دولت امریکا در تلاش برای مهار حملات گروه‌های مقاومت عراق به پایگاه‌های خود کوشید، به شراکت و همچنین نفوذ سیاسی خود در برخی جریان‌های عراق متوسل شود. سفربلینکن، وزیر خارجه امریکا به عراق مرتبط با جنگ غزه و ظهور مقاومت به عنوان بازوی بازدارنده هم در راستای تحقق این هدف قرار دارد. به طور کلی حشدالشعبی نهادی است که امریکایی‌ها در اتاق‌های عملیات آن نفوذ ندارند و سدی در مقابل پیاده‌سازی سیاست‌های کاخ سفید در کانون معارضه این کشور است و امریکا بارها در طول این سال‌ها، تلاش‌های مستقیمی را برای حذف این سازمان از صحنه سیاسی به خدمت گرفته است.
در برهه کنونی اما به نظر می‌آید، سهم بزرگی از انگیزه حملات مستقیم امریکا، ناامیدی از فشار سیاسی داخلی عراق به گروه‌های مقاومت، تهدید عملی مواضع صهیونیستی-امریکایی است. مضاف بر آن حملات امریکا به نیروهای قانونی و مشروع به رغم هشدارهای نخست‌وزیر عراق منجر به عزم مشترک در بین سیاستمداران عراقی برای پایان دادن به حضور ائتلاف امریکایی در این کشور شده و در گروه مقاومت به تقویت اراده در مقابله با امریکا در خاک عراق مبدل شده است.
در همین رابطه یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا را مسئول حمله امروز به یک نهاد امنیتی عراق که بر اساس اختیارات اعطایی از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح عمل می‌کند، می‌داند.
سازمان حشد الشعبی نیز در بیانیه‌ای به حمله پهپادی امریکا به مقر این سازمان در بغداد واکنش نشان داد: «این اقدام جنایتکارانه، تعرض آشکار به حاکمیت عراق و نیروهای امنیتی مرتبط با فرمانده کل نیروهای مسلح و نقض تمامی قوانین و معاهدات بین‌المللی است.» این سازمان همچنین بر آمادگی برای اجرای دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح به منظور حفظ حاکمیت عراق و تمامیت ارضی این کشور و سلامت فرزندان آن تأکید کرد. به گزارش العالم، فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی طی سخنانی گفت: «کسانی که در بر هم زدن امنیت عراق دست داشتند، باید بدانند که ما این وضعیت را تغییر می‌دهیم و امنیت و ثبات همه ملت خود را تضمین می‌کنیم.» عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم بمباران مقر حشدالشعبی را بشدت محکوم و بر ضرورت احترام به قانون اساسی و تمام قوانین و عدم برهم زدن وضعیت امنیتی و سیاسی عراق تأکید کرد. هادی العامری رئیس ائتلاف «فتح» با محکومیت اقدام متجاوزانه امریکا، دولت عراق را مسئول هرگونه سستی و کوتاهی در پیگیری مسأله اخراج فوری نیروهای اشغالگر امریکایی از خاک عراق دانست. شیخ همام حمودی، رئیس شورای عالی اسلامی عراق نیز این حمله را نقض آشکار حاکمیت عراق و توهین به دولت و تعدی آشکار علیه عزت و کرامت ملت عراق برشمرد. ائتلاف العزم نیز بمباران مقر حشد الشعبی را محکوم کرد و توقف هرگونه دخالت خارجی را که به امنیت و ثبات عراق ضربه می‌زند خواستار شد.
در این بین اما وزارت دفاع امریکا طی بیانیه‌ای کوشید، با اتهام زنی، وجود همکاری‌های پشت پرده با طرف عراقی در این حمله را بزرگنمایی کرده و به نوعی دست داشتن برخی سران عراقی را در آن نشان دهد؛ موضوعی که به گزارش خبرگزاری عراق (واع) به سرعت توسط هیأت رسانه‌ای - امنیتی عراق تکذیب شد و سخنان نخست‌وزیر عراق نیز نشانه‌ای از استدلال اشتباه امریکا بود.
 
خطر در بیخ گوش امریکا
در واقع عکس‌العمل شدید امریکا، ‌نشانه احساس خطرکاخ سفید از تحرکات گروه‌های مقاومت علیه پایگاه‌های خود است. خارج شدن امریکا از پوستین خویشتنداری نشان می‌دهد، حملات مقاومت فشار مضاعفی را به امریکا وارد کرده و با بر هم زدن توازن قوا به نفع مقاومت این کشور را به لبه پرتگاه گسترش تنش و نبرد در منطقه کشانده است. به گزارش مقامات دفاعی امریکا، نیروهای امریکایی و ائتلاف در منطقه از 7 اکتبر تاکنون حدود 115 بار هدف حمله قرار گرفته‌اند. اکنون تشدید حملات و موشکباران مواضع صهیونیستی-امریکایی و مضاف بر آن بسط تنش در این منطقه نظم موجود امریکا در منطقه غرب آسیا را به مخاطره انداخته است.
به همین دلیل جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای، حمله پهپادی به یکی از مقرهای سازمان حشدالشعبی را محکوم و تأکید کرد: «این اقدام در خدمت برنامه‌های صهیونیسم برای بی‌ثبات کردن منطقه است. ما عمیق‌ترین تسلیت خود را به کشور دوست و برادر عراق ابراز می‌کنیم و از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل و برای این کشور حفظ امنیت و ثبات مسألت داریم.»
امریکا هم در مقابل تلاش کرد، با نیابتی خواندن گروه‌های مقاومت عراق، هم استقلال آنها را زیر سؤال ببرد و هم موجودیت آن را در حاکمیت عراق غیر مشروع جلوه دهد. از طرف دیگر با هجمه سازی‌های رسانه‌ای تحت همین عنوان پشتوانه مردمی و ملی عراق را از این نیروها منفک کند؛ امری که با وجود راهبرد سنتی تجاوز و حمله نظامی کاخ سفید در عراق اما در مسیر دیگری جریان دارد و عزم ملی را برای پایان دادن به حضور ائتلاف امریکایی به منصه ظهور رسانده است.
از سوی دیگر، کاخ سفید تلاش می‌کند فشارهای وارده مقاومت که نقش تعیین کننده‌ای در معادلات جنگ غزه را داراست از خود دور کند. فارغ از حمله‌های متعدد به نیروهای مقاومت عراقی، حمله به نیروهای مبارز یمنی و انفجار بمب در کرمان هم گویای مرحله جدیدی رویارویی امریکا به عنوان کارفرما با مقاومت در جهت مهار ابزار فشار آنها علیه صهیونیست‌هاست. کما اینکه محمد الموسوی عضو جنبش النجبای عراق دیروز تأکید کرد: «عملیات ائتلاف امریکا در بغداد علیه نیروهای الحشد الشعبی، با انفجار تروریستی در کرمان و ترور شهید صالح العاروری ارتباط دارد.»
پاسخ مقاومت عراق به این حمله
مقاومت اسلامی عراق پنجشنبه شب اعلام کرد که پایگاه غیرقانونی امریکا در میدان نفتی العمر واقع در شرق سوریه را با پهپاد هدف قرار داده است.
علاوه بر آن، مقاومت اسلامی نُجباء دیروز اعلام کرد، پاسخ حمله امریکا را با 4 عملیات علیه مواضع پنتاگون داده و چهار پایگاه محل استقرار اشغالگران امریکایی، شامل پادگان الرکبان و پایگاه مجاور تأسیسات نفتی العمر در سوریه، پایگاه التنف در مثلث مرزی عراق، سوریه، اردن و پایگاه حریر در اقلیم کردستان عراق را زیر آتش حملات خود برده است. منابع غربی، از کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای امریکایی در این حملات خبر داده‌اند.

 

خبر پلاس

سودانی: تاریخی برای پایان حضور نیروهای امریکایی در عراق تعیین خواهیم کرد

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته با حضور در مراسم یادبود چهارمین سالروز شهادت فرماندهان پیروزی، تأکید کرد که دولت بغداد از پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی در این کشور کوتاه نخواهد آمد؛ زیرا توجیهات وجود آن پایان یافته‌اند. نخست‌وزیر عراق با ذکر جزئیات این روند اعلام کرد: «در حال تعیین تاریخی برای آغاز فعالیت‌های کمیته دوجانبه هستیم تا برای همیشه به حضور نیروهای ائتلاف در عراق پایان دهیم. او همچنین افزود: «تصمیم ما برای پایان دادن به این حضور برگشت ناپذیر است.»
نخست‌وزیر عراق درباره حشدالشعبی نیز تصریح کرد که نیروهای این سازمان، نماینده رسمی وابسته به دولت و تابع آن هستند که بخشی جدایی‌ناپذیر نیروهای مسلح عراق به شمار می‌روند. وی درباره جنایت امریکا در ترور فرماندهان مقاومت گفت: «حمله‌ای که به شهادت ابومهدی المهندس و قاسم سلیمانی منجر شد، ضربه‌ای به تمام هنجارها و قوانین حاکم بر روابط ما با واشنگتن بود.»
السودانی در بخش دیگری از سخنان دیروز خود، «هشدار درباره عواقب تداوم حملات وحشیانه علیه غزه در منطقه و جهان» را تکرار و تصریح کرد که «دولت تنها نهاد مجاز به اعمال قانون است و هیچ طرفی نمی‌تواند به حاکمیت عراق تجاوز کند.»
عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نیز حمله به نیروهای سازمان الحشد الشعبی در شرق بغداد را محکوم و تأکید کرد که «این حمله، نقض و تجاوز به حاکمیت و امنیت عراق است.»

جستجو
آرشیو تاریخی