صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱

رئیس‌جمهور در مراسم تشییع شهدای جنایت تروریستی در کرمان:

رژیم صهیونیستی شکست خورده میدان است

 بعدازظهر چهارشنبه 13 دی‌ماه خیل زائران درحال عزیمت به سمت گلزار شهدای کرمان بودند که وقوع یک انفجار، همه توجهات را به سمت خود جلب کرد. ساعت 14 و 35 دقیقه صدای نخستین انفجار شنیده شد. گمانه‌زنی‌های اولیه از انفجار کپسول‌های گاز روایت می‌کرد، اما وقتی انفجار دوم رخ داد، تروریستی بودن انفجارها برای همه قطعی شد. انفجار دوم، در 300 متری محل انفجار نخست رخ داد؛ گویی اقدام تروریستی طوری طراحی شده بود تا تعداد شهدا افزایش یابد. تا ساعت‌ها بعد، هنوز علت انفجارها، اینکه انتحاری بوده یا بمب‌گذاری، مشخص نبود. برخی زائران حاضر در محل، از انفجار خودرو می‌گفتند، برخی از انفجار در سطل زباله. اما قدر مسلم، دو بمب منفجر شده بود، دو انفجاری که قریب به 300 شهید و زخمی برجای گذاشت. عالی‌ترین مقام‌های کشوری، امنیتی و نظامی راهی کرمان شدند. 24 ساعت بعد، پس از بررسی‌های دقیق، نخستین گمانه‌ها درباره منشأ انفجارها مطرح شد. ایرنا به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که انفجارها انتحاری بوده است؛ تروریست‌هایی که خود و کمربند همراه خود را میان مردم مظلوم و بی‌پناه منفجر کرده بودند. ساعتی پس از این خبر ایرنا، گروهک تکفیری تروریستی داعش، با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این جنایت را پذیرفت و ساعاتی بعد این گروهک، تصاویر دو عامل انتحاری خود را منتشر کرد؛ حالا داستان کربلای کرمان واضح شد.
فارغ از بیانیه داعش، در حوزه داخلی، آنچه مربوط به مقابله با تروریست‌ها و نیز رسیدگی به شهدا و خانواده‌های آنان و مجروحان بود، طی فرایندهای گسترده و فراگیری از سوی دولت دنبال شد. رئیس‌جمهور دو برنامه ملی و بین‌المللی خود را لغو کرد و سحرگاه دیروز، برای رسیدگی به همه ابعاد اقدام تروریستی وارد کرمان شد. پیش از وقوع این اقدام تروریستی، قرار بود آیت‌الله رئیسی به دعوت رئیس‌جمهور ترکیه راهی آنکارا شود. صبح جمعه نیز قرار بود مردم استان زنجان میزبان رئیس‌جمهور و کاروان دولت باشند اما رئیس‌جمهور و دولت، هم به حرمت شهدا، مجروحان و خانواده‌های آنان و هم برای رسیدگی به ابعاد این اتفاق کور تروریستی، این برنامه‌ها را به زمان دیگری موکول کردند تا همه توان دولت متوجه کرمان باشد. این توجه چند بعد را شامل می‌شود: نخست بررسی ابعاد امنیتی و اطلاعاتی این اتفاق تروریستی که تشکیل جلسه شورای‌عالی امنیت ملی در تهران و تشکیل جلسه مسئولان امنیتی در گلزار شهدای کرمان با حضور رئیس‌جمهور، از آن جمله است. در کنار این فرایند که می‌توان به تلاش برای ریشه‌یابی، شناسایی عاملان و تصمیم‌گیری برای اتخاد واکنش مطلوب اشاره کرد، بسیج امکانات درمانی و بهداشتی، ملاقات با مجروحان و نیز دیدار و تسلی دادن به خانواده‌های بازماندگان، از دیگر برنامه‌های دولت در این باره بوده است.
چه آنکه در زمینه رسیدگی به مجروحان یا ملاقات با خانواده‌های شهدا، رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیرکشور، رئیس بنیاد شهید و وزیر امور اقتصادی و دارایی، حضوری پررنگ داشتند. این حضور به گونه‌ای است که می‌توان گفت از بامداد پنجشنبه گذشته، چهره‌های اصلی دولت سیزدهم در کرمان حضور یافتند. از این رو، هر آنچه مربوط به این اقدام کور تروریستی است، طی پنجشنبه و جمعه گذشته، با حضور اعضای ارشد دولت سیزدهم، هدایت، تدبیر و برای آن تصمیم‌گیری شد. هرچند نتیجه برخی از این تصمیمات، همچون شناسایی عاملان و آمران اصلی و مجازات سخت آنان، چه بسا در آینده‌ای نزدیک روشن شود.
 
بیانیه گروهک تکفیری داعش
پیش از صدور بیانیه گروهک تکفیری و تروریستی داعش، برخی رسانه‌ها از جمله «ایرنا» به نقل از منابع آگاه، از انتحاری بودن این حمله کور تروریستی خبرداده بودند. این اظهارنظرها، با بیانیه این گروهک تکفیری تأیید شد. این گروه تروریستی تکفیری شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو انفجار چهارشنبه گذشته در شهر کرمان که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شده است، کار این گروهک بود. در بیانیه داعش آمده است، «عمر الموحد» و «سیف‌الله المجاهد» دو عامل انتحاری بودند که در این دو عملیات تروریستی از کمربندهای انفجاری استفاده کردند.
 
3 تصمیم شورای‌ عالی امنیت ملی
در همین راستا، پنجشنبه گذشته، کمتر از 24 ساعت پس از حمله تروریستی به زائران گلزار شهدای کرمان، شورای‌عالی امنیت ملی به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل جلسه داد و طی آن 3 تصمیم فوری برای شناسایی و برخورد قاطعانه با آمران و عاملان این جنایت اتخاذ شد. این تصمیمات که پس از ارائه و بررسی گزارش‌های مراجع اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی اتخاذ شد، از این قرار است: 1- دستگاه‌های اطلاعاتی سرنخ‌های به دست آمده از این عملیات تروریستی را با سرعت پیگیری و عاملین مزدور آن را شناسایی و معرفی کنند. 2- نقش مغزهای مفسدی را که همواره با حمایت از تروریست‌ها در هدف قرار دادن کور زنان، مردان و کودکان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان نقش‌آفرین بودند، در این حادثه به طور دقیق شناسایی و گزارش کنند. 3- دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به پیش‌بینی، پیشگیری و برخورد قاطع با عاملان و مجازات عادلانه آمران یا پشتیبانان این جنایت اقدام کنند.
 
حضور رئیسی در گلزار شهدای کرمان
یکی از اهداف تروریست‌ها و آمران آنان، ناامن‌سازی کشور و مشخصاً کرمان، زادگاه و مزار سردار قهرمان، حاج قاسم سلیمانی بود. اما صبح جمعه گذشته، رئیس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، وارد کرمان شد. آیت‌الله رئیسی سپس با حضور در گلزار شهدای کرمان و جوار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی، به مقام این شهید و دیگر شهدای آرمیده در این مکان مقدس ادای احترام کرد. رئیس‌جمهور ضمن گفت‌و‌گوی کوتاه با برخی زائران و مردم حاضر، نماز صبح خود را در این مکان اقامه کرد.

گزارش تعقیب عاملان به آیت‌الله رئیسی
همچنین، در ادامه سفر رئیس‌جمهور به کرمان، آیت‌الله رئیسی نشستی با مسئولان امنیتی استان برگزار کرد.
در این جلسه که وزیر کشور، استاندار و مسئولان عالی‌رتبه دستگاه‌های امنیتی حضور داشتند، آخرین گزارش‌ها درباره شناسایی و تعقیب عاملان جنایت و بازداشت تعدادی از عوامل مرتبط به رئیس‌جمهور ارائه شد.

حضور معاون اول رئیس‌جمهور در کرمان
پنجشنبه گذشته معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بررسی میدانی حادثه و رسیدگی به وضعیت مجروحان به کرمان سفر کرد و  با حضور در بیمارستان شهید باهنر کرمان، از مجروحان این حادثه تروریستی عیادت کرد. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه در گلزار شهدای کرمان و بر سر مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حضور یافت. وی در گفت‌و‌گویی کوتاه و صمیمی با مردم حاضر در گلزار شهدا، از  شجاعت و روحیه بالای مردمان این دیار قدردانی کرد.
در ادامه شورای تأمین استان کرمان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و ضمن بررسی حادثه تروریستی روز چهارشنبه، شرایط لازم را برای برگزاری مراسم تشییع شهدا مورد بررسی قرار داد.معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با حضور در منزل شهید محمدی‌پور ضمن عرض تسلیت به خانواده شهید، پایداری، ایران‌دوستی و عشق به شهادت در مردم ولایی کرمان را ستود و گفت: ما شاهد این هستیم آنانی که چشم دیدن رشادت‌های سردار سلیمانی را نداشتند به همان اندازه نیز از حضور عاشقان شهید سلیمانی به خشم آمدند و وقتی دیدند مردم عاشقانه به دیدار سردارشان می‌روند، این جنایت بزرگ را رقم زدند.

حضور  برخی اعضای کابینه برای رسیدگی
وزیر کشور نیز ساعاتی پس از وقوع حادثه تروریستی از محل انفجار  بازدید کرد. وی همچنین ضمن دیدار   با خانواده برخی شهیدان این حادثه، از  شناسایی و بازداشت برخی عوامل ترور خبر داد.  
گفتنی است سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید نیز با هدف بسیج امکانات درمانی، در کرمان حضور یافتند.

بــــرش

انتقام، حداقل بهای این جنایت است
آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای جنایت تروریستی در استان کرمان تصریح کرد: مردم و خصوصاً شهدایی که روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت سالروز شهید سلیمانی حضور یافتند، با اراده خود برای تجلیل از یک قهرمان در این مسیر گام نهاده بودند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن می‌خواست نام، یاد و راه حاج قاسم نباشد، اما این شهدا آمده بودند تا نام، یاد و راه حاج قاسم جاودانه شود، افزود: هم شهدا و هم شما خانواده بزرگوار شهدا که عزیزان خود را در این جنایت از دست دادید، از امتحان بزرگی سربلند بیرون آمدید و اجر بزرگی خواهید داشت.
آیت‌الله رئیسی خون شهیدان جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان را در امتداد خون شهدای کربلا و همه شهدای مسیر حق برشمرد و تأکید کرد: انتقام، حداقل بهایی است که دشمن بابت ارتکاب این جنایت متحمل خواهد شد.
 وی با بیان اینکه امروز جلوه حق بیشتر از هر زمان دیگر آشکار شده و حقانیت جمهوری اسلامی به برکت خون شهدا و ایثار ایثارگران بیش از همیشه اثبات شده است، اظهار کرد: امروز همه از هر عقیده و مذهب و دینی نسبت به حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران، آگاهی یافته و دریافته‌اند که صهیونیست‌ها به انسانیت و حقوق انسان‌ها هیچ توجهی ندارند و همه وجودشان خودخواهی است.
 
عیادت آیت‌الله رئیسی از مجروحان
رئیس‌جمهور پیش از ظهر دیروز هم با حضور در بخش‌های مختلف بیمارستان پیامبر اعظم(ص) کرمان، از تعدادی از مجروحان این جنایت تروریستی عیادت و با آنان و خانواده‌هایشان گفت‌و‌گو کرد. آیت‌الله رئیسی در جریان این عیادت، در گفت‌و‌گو با مسئولان درمانی استان و پزشکان بیمارستان، از جزئیات روند رسیدگی به مجروحان مطلع شد و دستورات لازم برای به کارگیری همه توان و امکانات درمانی را صادر و شفای عاجل آنان را از خداوند متعال مسألت کرد.

«ایران» از بسیج ارکان دولت پس از حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان گزارش می‌دهد؛ تعقیب جنایتکاران در نقاط مختلف جهان

سخنرانی رئیس جمهور در جمع مردم کرمان
آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان که در پی وقوع فاجعه تروریستی روز چهارشنبه، سفر خود به ترکیه و سفر استانی خود به زنجان را لغو کرده بود، برای بررسی میدانی ابعاد ماجرا و حضور در مراسم تشییع شهدا، به کرمان رفت.
رئیس جمهور در آیین وداع و تشییع شهدای جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان، با بیان اینکه مردم بصیر، انقلابی و حاضر در صحنه کرمان همواره در عرصه آزمون‌های مختلف عملکرد درخشانی داشته‌اند، تصریح کرد: سردار قاسم سلیمانی نه تنها برای کرمانی‌ها، بلکه برای ایران اسلامی و امت اسلامی مایه افتخار است.
آیت‌الله رئیسی با طرح این سؤال که دلیل حقد و کینه دشمنان نسبت به حاج قاسم سلیمانی چیست و چرا دشمنان نسبت به نام، راه و حتی زائران او تا این حد کینه دارند؟ افزود: دشمن می‌خواست بعد از ایجاد رژیم غاصب و جعلی اسرائیل و 75 سال ظلم به مردم فلسطین، جنایت دیگری را در منطقه آغاز کند؛ آنها پس از اینکه با سوءاستفاده از نام یهود رژیم غاصب اسرائیل را در منطقه ایجاد کردند، به دنبال این بودند که به نام اسلام جریان دست‌پرورده داعش را تحت عنوان خلافت اسلامی در عراق و سوریه روی کار بیاورند، اما حاج قاسم کار بزرگی کرد و برنامه دشمن را برهم زد.

اسرائیل در برابر مقاومت مستأصل شده
رئیس جمهور اظهار داشت: حاج قاسم ابتدا جریان مقاومت را در منطقه پی‌ریزی کرد به نحوی که عرصه بر رژیم صهیونیستی تنگ آمد و آنها احساس کردند که نیروهایی مقتدر و مصمم اطراف آنها را گرفته‌اند و دیگر نمی‌توانند به جنایات‌شان ادامه دهند و مجبور به توقف جنایات و عقب‌نشینی شد. در نتیجه همین روند بود که جهانیان برای اولین بار در اخبار شنیدند که اسرائیل از جنوب لبنان عقب‌نشینی کرده و پس از آن خبرهای شکست و عقب‌نشینی‌های این رژیم در نبردهای مختلف مکرراً به گوش رسید.آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه امروز در صدمین روز از مقاومت فلسطینیان مقاوم، مظلوم و مقتدر غزه قرار داریم، گفت: هر تحلیلگری اگر بخواهد درست تحلیل کند باید ببیند که رژیم صهیونیستی تا بن دندان مسلح با پشتیبانی قدرت‌های غربی پس از 100 روز در برابر نیروی مقاومتی که به شکل مصطلح
نه نیروی هوایی دارد و نه نیروی دریایی و فقط یک نیروی زمینی محدود و البته نیروی ایمان قوی دارد، مستأصل شده است.

حاج قاسم زیر میز آنها زد
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر همین امروز بخواهیم محاسبه کنیم، فلسطین پیروز و رژیم صهیونیستی شکست خورده میدان است، خاطرنشان کرد: بزرگان مقاومت شهید قاسم سلیمانی را شهیدالقدس نامیدند چرا که آنچه امروز از مقاومت و پیروزی‌های او می‌بینیم حاصل مجاهدت‌ها و حمایت‌های حاج قاسم است؛ مجاهدت‌های همه فلسطینیان و لبنانی‌ها، حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله قابل تقدیر است، اما نقش حاج قاسم در حمایت از مقاومت نیز بی‌بدیل بوده است.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: حاج قاسم با تمام توان و نیرو و با بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای منطقه شبانه‌روز تلاش کرد جریان شیطانی و دست‌ساخته امریکایی‌ها یعنی داعش در عراق و سوریه و دیگر نقاط منطقه پا نگیرد، به عبارت دیگر نقشه امریکا برای تشکیل یک اسرائیل دیگر در منطقه به دست شهید سلیمانی نابود شد، حاج قاسم زیر میز آنها زد و نگذاشت نقشه امریکایی‌ها محقق شود و کینه‌ای که امروز از نام و راه و زائران حاج قاسم دارند، به این دلیل است. لذا باید با اطمینان گفت که امنیت امروز منطقه و به خصوص غرب آسیا مرهون مجاهدت‌های شهید سلیمانی است.

خدا نام او را در جهان بلندآوازه کرد
رئیس جمهور با بیان اینکه شهید سلیمانی علاوه بر تسخیر بسیاری از عرصه‌ها به اراده خدای متعال دل‌های مردم را نیز به تسخیر محبت خود درآورد، افزود: حاج قاسم سلیمانی وصیت کرده بود که برای او گنبد و بارگاه نسازند و بر سنگ مزارش هم عنوان سرباز را حک کنند، او نمی‌خواست نامش چنین آوازه‌ای داشته باشد اما خدا اراده کرد نام او را در جهان بلندآوازه کند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی در ادامه مکتب امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای و در ادامه مکتب عاشورای حسینی است، خطاب به خانواده‌های شهدای جنایت تروریستی کرمان، گفت: بدانید خون فرزندان، همسران و عزیزان شما مانند خون شهدای غزه موجب جهل‌زدایی از جامعه بشری خواهد شد، این شهادت‌ها سرمایه‌ای عظیم برای کشور است که مسئولیت و آزمون مسئولان کشور در خدمتگزاری به شما مردم را سنگین‌تر کرده است. رئیس جمهور تصریح کرد: امروز بیداری مردم جهان و توجه افکار عمومی و دل‌های ملت‌های آزاده به مردم غزه از برکات خون شهدای مردم مظلوم این منطقه است.

ابتکار عمل به دست نیروهای مقتدر ماست
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دشمنان بخوبی می‌دانند ایران امروز ایرانی مقتدر است و ملت آن به عنوان مهم‌ترین مؤلفه قدرت در جهان همیشه در صحنه حضور دارد، تصریح کرد: دشمن قدرت جمهوری اسلامی را دیده و بارها آن را تجربه کرده و تمام دنیا نیز قدرت جمهوری اسلامی ایران را باور کرده‌اند.
رئیس جمهور با بیان اینکه حضور و پشتیبانی شما از نظام مقدس جمهوری اسلامی خواب راحت را از دشمنان گرفته و آنان را به استیصال دچار کرده است، تأکید کرد: یقین بدانید امروز ابتکار عمل به دست نیروهای مقتدر ماست، زمان و مکان برای انتقام از دشمن را نیروهای ما تعیین خواهند کرد، پیروزی حق و نابودی باطل وعده الهی است و پایان طوفان‌الاقصی نیز پایان رژیم صهیونیستی خواهد بود.
 
پیگیر تحقق مصوبات اخیر «شعام» هستم
رئیس جمهور در پایان سفر خود به کرمان نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: باید در ابتدا از مردم عزیز زنجان عذرخواهی کنم چون امروز باید به این شهر سفر می‌کردم ولی به خاطر حادثه کرمان سفرم را به ترکیه هم لغو کردم چون احساس کردم این موضوع اولویت دارد و باید به آن بپردازم.
وی افزود: جلسه شورای امنیت ملی برای بررسی ابعاد این ماجرا در تهران تشکیل شد. در این جلسه، گزارشات دست اندرکاران شنیده و پیگیری‌ها انجام شد و پیگیری‌هایی هم باید انجام شود. ما مصرانه به دنبال آن هستیم تا این پیگیری‌ها از ناحیه دستگاه‌های امنیتی ما انجام شود.
رئیس جمهور تأکید کرد: حضور من در کرمان برای عرض تسلیت به خانواده‌های معظم شهدا و به‌علت خاطر عزیز خانواده شهدا، ایثارگران و مجروحین این حادثه بود. همچنین حضور من در کرمان برای انجام بررسی میدانی نسبت به حادثه‌ واقع شده و پیگیری ابعاد قضیه، شنیدن سخنان مسئولان امنیتی ـ انتظامی و دست‌اندرکاران موضوع، ضرورت داشت. رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع حتماً نیازمند بررسی‌های بیشتر است که در دستور کار خواهد بود.
 
سلامی: انتقام شهیدان گرفته خواهد شد
سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آیین تشییع شهدای انفجارهای تروریستی کرمان با بیان اینکه همه ملت ایران در این روزها در حزن و اندوه است و یک ملت از جای بر می‌خیزد تا اسلام و درخشش طلوع منور خورشید دین را در گستره جهان ببیند، افزود: «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ» انتقام ‌همه شهیدان گرفته خواهد شد. وی با بیان اینکه تسلی رهبر معظم انقلاب را دیدیم و فرمان مقام معظم رهبری را شنیدیم و به دنبال تحقق فرمان رهبری پیش خواهیم رفت، گفت: این از قلب من کوچک خادم و سرباز کوچک شما صادر می‌شود و خاک پای شما را می‌بوسم و به چشمان می‌مالم و درد و بلای شما به جان بنده حقیر.

جستجو
آرشیو تاریخی