افتتاح 18 پروژه ویژه بانوان در تهران

شهردار تهران: شاهد اوج عملکرد‌ها در حوزه زنان خواهیم بود

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار


آیین افتتاح پروژه‌های توسعه و بهسازی زیرساخت‌های کارآفرینی، تفریحی، توانمندسازی و فراغتی بانوان شهر تهران با عنوان «شهربانو»، در قالب پویش امید و افتخار با حضور شهردار تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «ایران» دیروز به صورت همزمان در چندین منطقه شهرداری، پروژه‌های گوناگونی ویژه بانوان افتتاح و مراسم آغاز به کار آنها به صورت آنلاین در آیین «شهربانو» منعکس شد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این مراسم گفت: یکی از شئون زندگی و حیات دنیوی نگاه به بانوان است.
 در تمدن غرب نگاهی بدلی و تزئینی به بانوان در نظر گرفته می‌شود، در مقابل امام عظیم‌الشأن ما زن را محور تحولات قرار داد. نقشی که بانوان در سازندگی دارند، چه به عنوان محور خانواده و چه در جامعه و اثرگذاری جدی ایشان در ایران اسلامی، نقشی والاست.
شهردار تهران افزود: ایجاد زمینه هموارسازی برای پیشرفت بانوان باید به صورت کلی فراهم شود، از این طریق زیست شهری هم مترقی می‌شود. امروز ۱۸ پروژه همزمان افتتاح شد و سال آینده شاهد اوج عملکرد‌ها در این حوزه هستیم. شهرداری ظرفیت‌های رها شده زیادی دارد اما کار جدیدی تعریف شده است و سعی می‌شود این مسیر هموارتر شود. ارائه خدمت به بانوان سرپرست خانوار نمونه‌ای از این خدمات است. امروز بیش از ۱۶ هزار بانو و ۱۱ هزار دختر در این خانواده‌ها در ۹۵ مجموعه کوثر در حال فعالیت هستند.
زاکانی اظهار کرد: باید اقتصاد خانوار را تقویت کرد، از این‌رو برای گره‌گشایی از فشارهای اقتصادی توجهی هم به مسکن شده است.
همچنین با توجه به حوزه معیشت، سازمان میادین و شرکت شهروند سعی کردند با ارزان‌سازی، مشکلات معیشت را کاهش دهند. در حوزه توانمندسازی خانوارها از آنجایی که تهران هویت اقتصادی ندارد و فقط هویت پایتختی دارد، تلاش شد حوزه‌های اصلی صنایع‌دستی با گره زدن به ظرفیت‌های فرهنگی انتخاب شود تا تولید و مهارت‌آموزی در خانواده‌ها افزایش یافته و عرضه و حتی صادرات صورت بگیرد. در این حوزه نمایشگاه‌های دائمی و فصلی را به صورت ثابت برای بانوان و خانواده‌ها ترتیب داده‌ایم که در حال گسترش هستند.
 
افتتاح همزمان ۱۸ پروژه
در هفته زن
مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: بهره برداری، بهسازی و تجهیز پروژه‌های کار‌آفرینی، توانمندسازی و تفریحی بانوان در قالب مجموعه «شهربانو»، گامی در راستای تکریم بانوان است. در مجموع ۱۷ پروژه در سطح شهر تهران در ایام هفته زن به بهره‌برداری می‌رسد.
مریم اردبیلی افزود: خانم‌های زیادی اعلام کردند مجموعه شهربانو بسیار مورد نیاز است و امکانات آن باید مورد استفاده بهینه قرار گیرد.
 نیمی از شهربانوها در سال ۱۴۰۰ به سمت تعطیلی رفته بودند، اما امروز خوشبختانه بار دیگر شاهد ازسرگیری فعالیت آنها هستیم. در طول ۶ ماه ابتدای سال‌ جاری بیش از ۵ میلیون نفر از بانوان توانستند از شهربانوها استفاده کنند.
وی افزود: شهردخت، ویژه هوش مصنوعی برای بانوان، مراکز مشاوره با نام خانواده یار، مجموعه‌های کوثر، مراکز خوداشتغالی و پروژه‌های متنوع دیگر برای تکریم زنان در هفته زن افتتاح می‌شود و مورد بهره‌برداری بانوان تهرانی در سطح شهر قرار خواهد گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی