صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ادامه تخلیه غیرمجاز ضایعات ساخت و ساز در حاشیه جاده‌های ملارد و شهریار

غرب تهران همچنان انبار نخاله‌های ساختمانی

محمود غلامی
خبرنگار

تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در حاشیه معادن شهرقدس و کنار جاده‌های ملارد و شهریار به معضلی لاینحل تبدیل شده است که تخریب محیط زیست، تهدید سلامت شهروندان و تضییع حقوق شهروندان را به‌دنبال دارد. به نظر می‌رسد اجرای دقیق قانون مدیریت پسماند نیازمند اراده جدی از سوی دستگاه‌های اجرایی است و در این بین شهرداری‌ها نقش مهم و مؤثری در کنترل این معضل دارند.
به دنبال رشد جمعیت و افزایش مهاجرت و توسعه ساخت و سازها بویژه در غرب استان تهران در سال‌های اخیر شاهد تخریب بافت‌های فرسوده و افزایش ساخت و سازها هستیم. مکان و چگونگی تخلیه نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای شهری معضلی است که شهرها و روستاهای اطراف تهران بویژه شهرقدس، شهریار، ملارد و رباط ‌کریم را درگیر کرده است.
این پسماندهای ساختمانی که بعضاً با زباله ‌تر همراه است موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی، تخریب اراضی کشاورزی، تولید و انتشار گردوغبار، شیوع بیماری‌ها از جمله بیماری پوستی همچون سالک و ایجاد چهره زشت و منظره نامطلوب شهری شده است. مسأله‌ای که مدیران و دستگاه‌های متولی به‌دلیل گستردگی، پردردسر و هزینه‌زا بودن آن در سطح استان و منطقه کمتر به این موضوع ورود کرده و حاضر به مصاحبه و اظهارنظر هستند.
ساماندهی و مدیریت این حجم از معضلات ناشی از ضایعات ساختمانی نیازمند مدیریت کلان، متمرکز و هماهنگ بین دستگاه‌های اجرایی از سویی و شهرداری تهران به‌عنوان یکی از منابع اصلی تولید نخاله استان تهران از سویی دیگر است. ولی متأسفانه ساماندهی این نخاله‌ها علی‌رغم تلاش‌ها به‌دلیل محدودیت منابع و امکانات و فقدان اراده از توان و اختیار فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، پلیس راهور، محیط زیست و مراکز بهداشتی خارج است به طوری که این معضل با‌وجود تشکیل جلسات مکرر همچنان پابرجاست و حتی به‌دلیل رشد ساخت و سازها در حال افزایش و نمود بیشتری است.
نجفی شهروند ساکن قدس معتقد است بیش از 80درصد نخاله‌های موجود در اطراف شهر از تهران به این مناطق منتقل و تخلیه می‌شود. یک کارشناس راهور پلیس نیز در این خصوص گفت: «نخاله‌های تهران باید به محل دفن مصوب یعنی دره آبعلی انتقال یابد ولی به‌دلیل عدم نظارت، کامیون‌ها سر از شهرقدس و جاده چیتگر درمی‌آورند.»
روزانه صدها تن نخاله تولیدی با ده‌ها کامیون از شهرها و روستاها بویژه از سمت تهران به دور از چشم دستگاه‌های متولی به طور غیرمجاز و حتی شبانه در حاشیه جاده‌ها، معادن و اراضی از جمله جاده‌های چیتگر، جاده رباط کریم و جاده کرج و جاده‌های فرعی شهریار تخلیه می‌شود به طوری که فقط شهرداری قدس روزانه حدود 300 تن نخاله از حاشیه جاده‌ها جمع‌آوری می‌کند. شیدا آکار رئیس اداره محیط زیست شهریار معرفی گود تخلیه از سوی شهرداری‌ها و جذب سرمایه‌گذار جهت بازیافت پسماندها را راهکار اصولی برای ساماندهی این معضل دانست که در کارگروه پسماند استان به تأیید و تصویب رسیده است.
پیگیری خبرنگار «ایران» حاکی است که یکصد معدن موجود در شهرقدس اجازه تخلیه نخاله‌ها را در گودال‌های حفاری شده نمی‌دهند. در شهریار نیز هیچ گودی برای این منظور وجود ندارد و از سویی با‌وجود فراخوان‌ها تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست.
دکتر محمدی کارشناس محیط زیست و از اسایتد دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر ضرورت ساماندهی ضایعات ساختمانی و اجرای دقیق قانون مدیریت پسماند گفت: «جمع‌آوری، انتقال، دفع و بازیافت نخاله‌های ساختمانی با هدف حفظ محیط زیست و تأمین سلامت شهروندان نیازمند یک مدیریت متمرکز و نگاه علمی و اساسی همراه با آموزش، مشارکت و فرهنگسازی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی