صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

اقبال به مستندهای باستان‌شناسی بیشتر شده

پژمان مظاهری پور
مستندساز

فیلمبرداری در سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی دشواری‌های فراوانی به‌دنبال دارد. در حالی که بسیاری از مردم براحتی وارد این مکان‌ها شده و روی آثار باستانی یادگاری می‌نویسند. کار کردن در این فضاها نیاز به آگاهی از مسائل باستان‌شناسی، تاریخ و مرمت دارد که در نتیجه باعث می‌شود تا بتوانیم مسائل فنی را بدرستی در اثر خود به کار بگیریم.
مستندهای باستان‌شناسی، وسیله‌ای برای دیده شدن فعالیت‌های مرتبط با باستان‌شناسی هستند. در واقع این حوزه، ویترین کشور ما به حساب می‌آید. محوطه‌ و سایت‌های فراوانی در این کشور وجود دارد که گردشگری موجب تخریب آنها می‌شود و حتی بسیاری از راهنمایان گردشگری آشنا نیستند تا برخورد درستی با این مجموعه‌ها داشته باشند و در این میان تلاش من ثبت این بناهاست.
در این بین متأسفانه قاچاقچیان باستان‌شناسی، افراد زیرک و باسوادی هستند و حتی پیشنهاد ساخت فیلم درباره فعالیت‌های خود را به من داده‌اند اما من هیچ وقت نپذیرفتم. در حال حاضر دوستانی هستند که در منطقه سیلک کاشان به کاوش می‌پردازند و در همراهی با مردم، به آنها اجازه می‌دهند که در کاوش‌ها حاضر باشند. خوشحالم که اقبال به چنین آثاری بیشتر شده است. هر اندازه فرهنگ در جامعه ما گسترش یابد، سبب می‌شود تا توهم وجود گنج‌ در محوطه‌های تاریخی از میان برود. با توجه به اقبالی که نسبت به این فیلم‌ها به وجود آمده ممکن است در آینده نهادهای گوناگون، بخشی از هزینه‌ها را برعهده بگیرند و در این خصوص جای امیدواری وجود دارد.
 |  بخشی از گفته‌های کارگردان مستند «معمای تخت جمشید» با ایرنا

جستجو
آرشیو تاریخی