صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر از بازگشت فیلم‌ اولی‌ها به جشنواره خبر داد

نسل نو در کمین سیمرغ

گروه فرهنگی/  در فاصله یک ماه مانده به برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، تنور اخبار جشنواره نیز به تدریج گرم می‌شود. تیم‌هایی که تا یک ماه گذشته در سکوت خبری و چراغ خاموش مشغول تولید بودند به‌صورت رسمی اطلاعات قطره‌چکانی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند و به نظر می‌رسد همه در تلاش هستند به جای قرار گرفتن در مدار حاشیه‌، خود را به متن برسانند. اگر چه محافظه‌کاری در جریان تولیدات آثار سینمایی همچنان محفوظ است و حتی نهادها و سازمان‌ها نیز در حد یک عکس یا خبر از تلاش‌های سازندگان برای رسیدن آثارشان به جشنواره خبر می‌دهند اما طبق اخبار غیررسمی و شنیده‌ها امسال نیز شاهد حضور چهره‌های آشنا و آزمون پس داده در این دوره از جشنواره خواهیم بود.
 اگر چه تجربه چند سال اخیر جشنواره نشان داده که گرمی مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان صرفاً مبتنی بر حضور فیلمسازان اسم و رسم دار نیست و خیلی از نام‌های ناآشنا ظرف چند روز برگزاری جشنواره به امضاهای معتبر و امیدهای جدی سینمای ایران تبدیل شدند. ضمن اینکه رسالت و دستاورد هر جشنواره معتبری به معرفی و دیده شدن استعدادهای تازه مربوط است و آن طور که از اخبار جشنواره چهل و دوم هم  برمی‌آید با حضور گسترده فیلمسازان اول نسبت به سال‌های گذشته، امسال را باید سال جوان‌ها نامگذاری کرد. از میان 106 فیلم متقاضی حضور در جشنواره، 51 اثر ثبت‌نامی به فیلمسازان اول تعلق دارد و همین شاخصه به هیأت برگزاری جشنواره جرأت و جسارت داده که امسال بخش ویژه فیلم اولی‌ها را به جشنواره باز گردانند.
یکی از نقاط قوت فیلم‌های متقاضی امسال جشنواره تنوع ژانری و مضمونی است که اتفاق خوشایندی است. دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گزارشی درباره وضعیت برگزاری این جشنواره، با تأکید بر اینکه ژانرهای مختلفی در این دوره حضور دارند، گفته است: «در حوزه فیلم کودک پنج فیلم ثبت‌نام کردند. همچنین۱۱ فیلم طنز متقاضی حضور هستند و ۳۵ فیلم اجتماعی، ۱۵ فیلم دفاع مقدس و هفت فیلم دینی هم فرم تقاضای حضور را تکمیل کرده‌اند.»
 طبق معمول هر ساله مسابقه پر سر و صدا و حساس سینمای ایران هم قرار است به‌صورت همزمان در استان‌ها برگزار شود و مجتبی امینی در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها از استانداران درخواست کرده که تمهیدات ویژه‌ای برای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در نظر بگیــــــــــرند.
رخداد قابل اشاره دیگر در صحبت‌های امینی، تقاضای حضور 621 فیلم از 87 کشور در بخش بین‌الملل است که قرار است در دو بخش رقابت کنند. همچنین بخش ویژه غزه از موضوعات مهم جشنواره امسا ل خواهد بود که دبیر جشنواره فیلم فجر، ارائه اطلاعات مفصل درباره این بخش را به روزهای آینده موکول کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی