صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

گزارش «ایران» از برخی نمایش‌هایی که این روزها به روی صحنه می‌روند

روزهای پررونق تئاتر

گروه فرهنگی/ سالن‌های نمایش پایتخت این روزها میزبانی کارهای مختلفی را به‌عهده دارند؛ نمایش‌هایی که سکان برخی از آنها را چهره‌های نامدار این هنر به عهده دارند و آثاری که برخی با تلاش کارگردانان جوان و تازه‌نفس به روی صحنه می‌روند. با مروری بر خبرهای مرتبط با این هنر به نظر می‌رسد علاقه‌مندان تئاتر روزهای پراجرایی را پشت سر می‌گذارند. در گزارش امروز «ایران» درباره برخی از این نمایش‌ها می‌خوانید.

معبد اقیانوس بر اساس نوشته زنده‌یاد اکبر رادی
به گزارش «ایران»، «معبد اقیانوس» عنوان نمایشی است که میزبانی آن را تالار مولوی بر عهده دارد. این نمایش بر اساس نمایشنامه زنده‌یاد اکبر رادی و با کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه تا سی‌ام دی ماه جاری به روی صحنه می‌رود. شراره آشوری، یوسف جیحونی‌نیا، علیرضا رشیدی، سجاد احمدلو، احد شاملو، رضا فرجی، محمود باقری، یگانه مأموریان و سیدجواد حسینی، بازیگران حاضر در این نمایش هستند. آنطور که فلاحت‌پیشه قبل‌تر عنوان کرده، «معبد اقیانوس» داستانی پلیسی- معمایی دارد؛ گروهی امنیتی به دنبال یک قتل و قاتل که یک دیرینه‌شناس است راهی کویر «ریگ جن» می‌شوند. داستان این نمایش در سال ۱۳۵۶ و در یک کاروانسرای متروکه می‌گذرد.

«توافقنامه» کوروش سلیمانی
تا بیست و ششم دی ماه
«توافقنامه» عنوان نمایشی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کوروش سلیمانی است که این روزها در سالن استاد ناظر‌زاده کرمانی واقع در مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفته و تا بیست و ششم دی ماه میزبانی علاقه‌مندان را به عهده دارد. «فیلیپ کلودل» عنوان نویسنده نمایشنامه این کار است. بهنام تشکر و رامین ناصر نصیر بازیگرانی هستند که در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
در خلاصه اثر این نمایش آمده: «دو دوست قدیمی پس از مدت‌ها یکدیگر را می‌بینند. یکی بازیگری‌ است متوسط و دیگری نمایشنامه‌نویسی ناموفق. بازیگر می‌خواهد آپارتمانش را بفروشد و برای این کار از دوستش خواسته که در زمان امضای توافقنامه آنجا حضور یابد تا خیال خریدار راحت باشد. در انتظار خریدار و در آپارتمان خالی گفت‌و‌گوی دو دوست درباره زندگی شخصی، رفاقت، تئاتر، فروش خانه و موضوعات مختلف به شوخی، به تمسخر و تخریب، به پرخاشگری و حتی در لحظاتی به نزاع کشیده می‌شود. خریدار از همه جا بی‌خبر با حضورش ماجراهای غافلگیرکننده دیگری را رقم می‌زند.»

نمایشی بر اساس نوشته مشهور ویلیام شکسپیر
در میان نمایش‌هایی که این روزها به روی صحنه می‌روند ردپای آثار مشهور خارجی هم دیده می‌شود؛ کارهایی که با وجود آنکه بارها نمایش‌هایی بر اساس آنها ساخته شده و در نقاط مختلف دنیا اجرا شده‌اند همچنان مورد توجه اهالی تئاتر هستند. نمایشنامه مشهور «مکبث» یکی از همین موارد است؛ نمایشنامه‌ای تراژیک نوشته ویلیام شکسپیر که آن را کوتاه‌ترین تراژدی و یکی از محبوب‌ترین آثارش می‌دانند.
اگر علاقه‌مند تماشای نمایشی بر اساس این نوشته شکسپیر هستید تا چهاردهم دی ماه برای آن فرصت دارید؛ عباس رثایی کارگردانی نمایشی با این عنوان را به عهده دارد که به میزبانی تماشاخانه «ماه» واقع در حوزه هنری تهران اجرا دارد. عباس رثایی علاوه بر کارگردانی تنها بازیگر نمایش نیز هست. در خلاصه نمایش آمده است: مکبث به تحریک همسرش پادشاده را می‌کشد.

میزبانی سنگلج از کار تازه
علی بابایی
«پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» عنوان یکی دیگر از نمایش‌هایی است که این روزها بر اساس نمایشنامه‌ای ایرانی به روی صحنه می‌رود. تماشاخانه سنگلج تا بیست و دوم دی ماه میزبانی این کار که علی بابایی هم نویسندگی و هم کارگردانی آن را انجام داده به عهده دارد. رویا جزینی، مژگان چارانی، علیرضا داننده‌فر، کاوه سوری، آبان صادقیان، محمدطاها عارف‌نژاد، شبنم عبدالهی، بهشت فراهانی، دریا قاسمی، ندا قربانیان، هانیه کریمی، حمیدرضا محتشمی و معصومه میراشه بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
در خلاصه نمایش «پچ‌پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» آمده است: روز عروسی دختر حاج احمد وکیل مرحوم، داماد از گرمابه سر به نیست می‌شود. تهمینه همسر حاج احمد وکیل برای پیدا کردن سرنخی از دامادش تمام اهالی عمارت را استنطاق می‌کند و از پچ‌پچه‌های پستوها به لایه‌های جدیدی از ماجرا می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی