مرور

وزیر علوم:
عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها ارزیابی می‌شود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها توسط مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم گفت: نتایج این ارزیابی در آینده در مسائلی همچون انتخاب رؤسای دانشگاه و ارتقای جایگاه مدنظر قرار خواهد گرفت و قطعاً این موضوع باعث ایجاد تحرک در عملکرد ایشان خواهد شد.
به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی گل، در سومین نشست شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت علوم، با تأکید بر جدیت در نظارت، مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مکلف کرد با مشارکت مشاور برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی وزیر علوم، شاخص‌های اختصاص را مبتنی بر اهداف حوزه‌ها مورد بازنگری قرار دهند.
وزیر علوم افزود: در مبحث بهره‌وری باید به گونه‌ای عمل شود تا مدیران در استفاده از منابع و امکانات موجود به گونه‌ای دقیق عمل کنند تا بیشترین کارایی و اثربخشی حاصل شود.
وی بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی (جشنواره شهید رجایی) و توانمندسازی ویژه کلیه یاوران علمی با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور، تأکید کرد.


با رأی نمایندگان مجلس
مدیران آموزش و پرورش حق تأسیس مدرسه غیرانتفاعی ندارند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که مدیران ستادی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای آموزش و پرورش در زمان تصدی مسئولیت، حق تأسیس مدرسه غیردولتی ندارند.
به گزارش ایرنا، در جلسه علنی دیروز (۱۰دی ماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در دستور کار قرار گرفت و با رأی موافق نمایندگان، مواد ۶ و ۹ اصلاحی این طرح به تصویب رسید.
طبق بند «ب» ماده 6 این طرح، یک تبصره به عنوان تبصره 4 به این شرح الحاق شد: وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای ستادی، استانی و شهرستانی وزارت آموزش و پرورش، اعضای شورای راهبردی و مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، اعضای شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به استثنای اعضای بدون حق رأی در شورای نظارت مرکزی استان و شهرستان و منطقه، مدیران کل ستادی وزارت آموزش و پرورش و کارکنان ستادی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، در زمان تصدی پست در محدوده جغرافیایی تحت مدیریت، مسئولیت یا نظارت خود و همچنین بستگان درجه یک آنان، نمی‌توانند مؤسس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی موضوع ماده ۲ این قانون باشند.
وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون نسبت به بازنگری مجوزهای کلیه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی موجود اقدام و در صورت لزوم مجوزهای آنان را مطابق حکم این ماده اصلاح یا ابطال کند. مؤسسان متخلف از این حکم به واریز معادل شهریه دریافتی حاصل از فعالیت مدارس یا مراکز مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور و حسب مورد متناسب با وضعیت شغلی‌شان به مجازات یک تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می‌شوند. اعطای مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش بدون رعایت ضوابط مذکور در این بند، در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و عمومی است.

تعیین شهریه کلاس‌های فوق برنامه مدارس
همچنین یک تبصره به ماده ۱۵ قانون تأسیس و اداره مدارس ... الحاق شد. بر اساس این تبصره، سقف شهریه فوق برنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی نباید در هیچ حالتی از ۴۰ درصد شهریه مصوب (برنامه درسی رسمی) بیشتر باشد. دریافت شهریه بالاتر از این مبلغ مشمول مجازات‌های موضوع ماده ۳۵ این قانون می‌شود. شورای راهبردی برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مکلف است ظرف سه ماه پس از
لازم الاجرا شدن این قانون، مصادیق فوق برنامه را تعیین و ابلاغ کنند.

شرط مجلس برای استفاده از مدیر زن در مدارس پسرانه
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته و در ادامه بررسی جزئیات گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درباره طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ماده ۱۲ این طرح را تصویب کردند. یک تبصره نیز الحاق شد که بر اساس آن، در مدارس ابتدایی پسرانه که بیشتر کارکنان آن‌ها زن باشند، استفاده از مدیر زن بلامانع است.


اهدای خون در فصل سرد را از برنامه‌تان حذف نکنید
 سخنگوی سازمان انتقال خون از هموطنان خواست در فصل سرما اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند، زیرا نیاز به خون، مستمر و همیشگی است اما آلودگی هوا، افزایش نزولات جوی، برودت هوا و ترافیک می‌تواند در ماه‌های پیش‌رو منجر به کاهش ذخایر خون شود که سخاوت و ایثار هموطنان همچون همیشه می‌تواند پشتوانه سلامت بیماران باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون، دکتر بشیر حاجی‌بیگی با اعلام اینکه میزان اهدای خون در ۹ ماهه سال‌ جاری به یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۷۳۴ واحد رسیده است از افزایش بیش از ۴ درصد اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
وی با تأکید بر اهمیت افزایش مشارکت بانوان در امر اهدای خون گفت: متأسفانه این شاخص درخور بانوان مشارکت‌جوی کشورمان نیست و هم‌اکنون تنها کمی بیش از ۴ درصد بانوان کشورمان اهدا‌کننده خون هستند.
وی افزود: استان‌های لرستان، خراسان‌شمالی و کردستان بیشترین درصد اهدای خون بانوان را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند. حاجی‌بیگی با اشاره به کارآمدی شبکه ملی خون‌رسانی در تأمین ذخایر خون استان‌ها خصوصاً در فصل‌های سرد سال گفت: میزان ارسال خون بین استان‌ها در شبکه ملی خون‌رسانی در ۹ ماهه سال ‌جاری نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۴ درصدی روبه‌رو بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی