سلامت

وزیر بهداشت در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر اعلام کرد
ورود بیش از سه هزار محصول سلامت محور به بازار طی دو سال
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در دو سال اخیر ۵ هزار محصول سلامت محور در کشور تولید و بیش از سه هزار محصول وارد بازار شده است، بر ضرورت ترغیب مردم برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید علوم پزشکی و پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، بهرام عین اللهی، در نشست هم اندیشی و تقدیر از پژوهشگران برتر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز ۱۲۶ طرح خوب برگزیده شد که مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند، اظهار داشت: با هدف حمایت از تحقیق و پژوهش به خصوص در حوزه دارو باید روند فرایندها کوتاه و سازمان غذا و دارو به دانشگاه‌های علوم پزشکی مادر از جمله شیراز، تبریز و مازندران تفویض اختیار کند تا روند اداری کوتاه شود و کار سرعت بگیرد.
وی با اشاره به تهیه نقشه علمی جامع تحقیقات در کشور، اظهار داشت: باید ایده‌های نوآورانه به محصول تبدیل شوند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به اینکه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی افزایش یافته‌ است، هدف این وزارتخانه را ایجاد نظام پیشرفته سلامت و نوین برشمرد و افزود: در دولت مردمی، عدالت و تعالی نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته است.
عین اللهی با تأکید بر رشد پژوهش‌های پزشکی در ۲ سال اخیر، گفت: در این مدت ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به مراکز بهداشتی افزوده شده و ایجاد ۲ هزار مرکز بهداشتی، نصب ۲۸۰ دستگاه پیشرفته در نقاط محروم و اجرای بیش از ۹۰ درصدی پرونده الکترونیک، پیگیری و انجام شده است.
وی از انجام طرح پیشرفته سلامت خانواده در ۱۰ استان و افزایش ۷۵ درصدی کمک خیران سلامت خبر داد و گفت: سال گذشته خیران سلامت ۶ هزار میلیارد تومان کمک کردند و از مردم نیز می‌خواهیم در حوزه تولید محصول سرمایه‌گذاری کنند.
عین اللهی افزود: لازم است حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم پویا باشد؛ امروز ۲۲ هزار عضو هیأت علمی داریم و ۴۸ درصد اساتید را زنان تشکیل می‌دهند؛ می‌توان گفت شاخص خوبی در رشد علمی و بالندگی کشور داریم.
در این نشست، از پژوهشگران برتر علوم پزشکی تقدیر و از ۲ ماده اولیه برای تولید داروی ضد روماتیسمی و عامل کاهش‌دهنده  پلاکت رونمایی شد.

مأموریت ویژه برای تأمین داروهای بیماران خاص
 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این مراسم،  با اشاره به اینکه ۲۷۵ دانشمند ایرانی در جمع دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار دارند، از واگذاری و مأموریت ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تأمین داروهای بیماران خاص با استفاده از ژن‌درمانی خبر داد.
 یونس پناهی افزود: تأمین داروهای بیمارانی چون اس‌ام ای (SMA) و تالاسمی با استفاده از ژن‌درمانی به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شده است، زیرا معتقدیم برای کنترل بیماری‌ها باید از علوم جدید استفاده کنیم.
پناهی با تأکید بر اینکه تحقیقات برای ورود به عرصه علم و فناوری در حوزه سلامت ضروری است، از ارسال نامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش‌های مختلف خبر داد تا نیازسنجی در این زمینه صورت گیرد.
وی افزود: بر این مبنا، موضوع‌هایی مثل بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی، تروما و تصادفات، پیری جمعیت، تغییرات اقلیمی، سلامت روان، خانواده، دارو و تجهیزات پزشکی، دسته‌بندی و به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده است تا با توجه به منابعی که در اختیار دارند، روی این موضوعات تحقیق کنند.
معاون وزیر بهداشت همچنین از ایجاد کمیته آینده‌نگری خبر داد و گفت: این کمیته، تهدیدات حوزه سلامت را بررسی می‌کند تا برای مدیریت این بیماری‌ها برنامه‌ریزی شود.
 
ارسال روبات جراح به اندونزی
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم با بیان اینکه ۴۵۰ محصول فناورانه توسط این دانشگاه تولید شده است، گفت: روبات جراح سینا را به اندونزی ارسال کردیم و بزودی یک روبات جراح به عراق صادر می‌کنیم.
وی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی بیشتر درباره توانمندی‌های علمی، اظهار داشت: بیش از ۳۰ درصد مقالات علمی این دانشگاه در مجلات برتر دنیا چاپ شده است.
به گفته وی، شهر علم شهید سلیمانی که بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری سلامت است، هفته جاری در یافت‌آباد راه‌اندازی می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی