گزارش «ایران» درباره ثبت تحقیقات دانشگاه‌ها در سامانه‌ای برای تمرکز نظام ایده ها و نیازهای توسعه خودروسازی در کشور

«نان» دانشگاه‌ها در سفره خودروسازی

  غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

 مسیر پرفرازونشیب ارتباط صنعت و دانشگاه باید پیش از این هموارتر می‌شد و خروجی این ارتباط را از سال‌های گذشته با رفع کاستی‌ها در صنعت می‌دیدیم؛ با این همه، در دولت سیزدهم این مسیر مورد توجه قرار گرفت و اکنون با مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ایجاد مراکز علم و فناوری در شرکت‌های صنعتی، حرکت در این مسیر شتاب گرفته است. در همین خصوص پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با «ایران» درباره ادامه تعاملات و ارتباط این وزارتخانه با صنایع خودروسازی کشور گفت: ارتباط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با خودروسازان ارتباط خوبی است و خیلی از شرکت‌های خودروسازی در کشور دارای مراکز نوآوری هستند. در حوزه پژوهشی و فناوری، این ارتباطات برقرار است یعنی استارت‌آپ‌هایی هستند که در این مراکز نوآوری فعال‌اند و مراکز نوآوری ما در خودروسازی‌ها مستقر است.  
وی افزود: یکی از برنامه‌‌های ما، همکاری با خودروسازی‌ها ذیل سیستمی به نام «نان» (نظام ایده‌ها و نیازها) است که در همکاری با یکی از خودروسازی‌های اصلی کشورمان است. این سامانه بستری قابل قبول برای ارتباط مستقیم و بدون بوروکراسی با شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها در سطح گروه صنعتی در مسیر رفع نیازهای فناوری صنایع خواهد بود و از این به بعد هم تحقیقات وارد شده به سامانه «نان» در نهایت تبدیل به طرح‌های فناورانه و نوآورانه برای خودروسازی‌ها خواهد شد.
علاوه بر وجود یک سامانه برای درج ایده‌ها و نیازها، لازم است نیروهای متخصص این حوزه هم تربیت شوند. صالحی در این‌باره توضیح داد: یک بخش قابل توجه دیگر از کار نیز مربوط به تربیت نیروی انسانی است.
ما یک مسئولیت دیگر هم به عنوان تربیت نیروی متخصص خودروسازان داریم که این مسأله امر بسیار مهمی است. همین خودروسازان متخصص بعداً می‌توانند ارتباطات را حفظ کنند.

بورسیه نیروها
برای افزایش دانش
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بورسیه نیروهای متخصص و جذب آنها در دانشگاه‌ها از طریق آزمون سراسری گفت: یکی از اتفاقاتی که امسال افتاد این بود که یک‌هزار نفر از سوی یک شرکت خودروسازی برای تربیت نیروی متخصص بورسیه شدند. یعنی با منابع مالی آن شرکت، یک‌هزار نفر از نیروهای این شرکت بورسیه تحصیلی خواهند گرفت و بر اساس نیازهایی که آن خودروساز دارد تعلیم می‌بینند.
صالحی گفت: همان‌طور که عنوان شد، در نظامی که در معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف شده، از سال گذشته برای این امر برنامه‌ریزی صورت گرفته و با همکاری صنایع در حال پیشرفت است. صنایع می‌توانند از طریق دانشگاه‌های سراسر کشور افراد را بورسیه کنند. همچنین لازم به ذکر است ۳۰ درصد سرفصل دروس این دسته از افراد بر اساس نیازهای کارفرما تغییر خواهد کرد. آنها می‌توانند از طریق آزمون سراسری اقدام کنند. حتی مشخص شده هر دانشگاه، چند نفر دانشجو، متناسب با آن نیازی که صنعت دارد، در چه رشته‌هایی و برای چه صنایعی پذیرش خواهد کرد. بنابراین در طرح‌های تحقیقاتی با خودروسازان، ابتدا بحث تربیت نیرو و دوم طرح‌های تحقیقاتی حائزاهمیت است.

بر اساس سیاست‌های جدید
 تسهیلات بیشتری
 برای شرکت‌های دانش‌بنیان منظور می‌شود
سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه بیان کرد: ما در حال حاضر با یکی از مجموعه‌های خودروساز از سازمان گسترش صنایع وزارت صمت که متولی و سهامدار اصلی خودروسازان کشور است تفاهمنامه‌ای امضا کردیم و قرار است در زمینه توسعه خودروسازان در زمینه فناوری، ورود و اقدامات جدیدی صورت گیرد.
وی افزود: همچنین یکی از شرکت‌ها درخواست یک پردیس علم و فناوری کرده است و می‌خواهد مرکز نوآوری خود را توسعه دهد اما طبیعتاً باید روال قانونی آن طی شود. این نشان می‌دهد آنها قصد ورود جدی‌تری به حوزه علم و فناوری دارند. با توجه به سیاست‌های وزارت صمت در حوزه خودروهای برقی، اقداماتی را هم در حوزه فناوری برای بحث باتری خودروها و سایر موارد داشتیم. بنابراین تعاملاتی وجود دارد ولی می‌تواند گسترده‌تر از این باشد و تفاهمنامه اخیر نیز برای همین امر است.
محمدعلی‌نژاد در زمینه ابراز نگرانی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌تر، از ارائه اعتبارات بیشتر و ویژه‌تر به شرکت‌های بزرگ‌تر گفت: امتیاز و اعتبارات شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار معاونت علمی ریاست‌جمهوری است ولی بر اساس اصلاح جدید، سیاست‌های جدیدی ابلاغ و اعلام شده است که همه به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک معطوف شده‌اند. هر چه شرکت‌ها بزرگ‌تر می‌شوند از میزان حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض برای آنها کم می‌شود و برنامه‌ها به سمت تسهیلات بیشتر برای شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌تر می‌رود. در آیین‌نامه جدیدی که ظرف دو ماه اخیر ابلاغ شده، دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر کرده است. در آیین‌نامه جدید، عبارت‌ها، نوع تسهیلات و… تغییر کرده و اصلاحاتی نسبت به ارائه تسهیلات انجام شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی