قلعه نویی نوراللهی را دعوت نکرد اما قایدی بازگشت

پیش به سوی جام ملت‌های آسیا

تیم ملی فوتبال کشورمان، در حالی خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند که امیر قلعه‌نویی در فاصله دو هفته مانده تا آغاز این رقابت‌ها، فهرست اولیه و 27 نفره‌اش را اعلام کرد.

حامد جیرودی
خبرنگار


تیم ملی فوتبال کشورمان، در حالی خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌کند که امیر قلعه‌نویی در فاصله دو هفته مانده تا آغاز این رقابت‌ها، فهرست اولیه و 27 نفره‌اش را اعلام کرد. فهرست نهایی تیم ملی فردا اعلام خواهد شد و از این لیستی که اعلام شده، نام یک بازیکن خط خواهد خورد. لیستی که نکات مختلف و مهمی را در دل خود دارد. از خط خوردن قطعی احمد نوراللهی و دعوت نشدن علی کریمی تا دعوت دوباره از مهدی قایدی که در این گزارش به بررسی آن پرداخته‌ایم. با این حال، باید امیدوار بود که تیم ملی با این نفرات بتواند در جام ملت‌ها به موفقیت برسد و برای کشورمان افتخار آفرینی کند.
 
فهرست 27 نفره دعوت شده به تفکیک پست‌ها
دروازه‌بانان: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، سید پیام نیازمند (سپاهان) و سیدحسین حسینی (استقلال). مدافعان وسط: سیدمجید حسینی (کایسری اسپور)، شجاع خلیل‌زاده (تراکتور)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (پرسپولیس) و سامان فلاح (گل‌گهر). مدافعان راست: صادق محرمی (دینامو زاگرب)، رامین رضاییان و آریا یوسفی (سپاهان). مدافعان چپ: احسان حاج‌صفی و میلاد محمدی (آ.ا.ک). هافبک‌های دفاعی: سعید عزت‌اللهی (وایله)، روزبه چشمی (استقلال) و امید ابراهیمی (الشمال). هافبک‌های میانی- هجومی: سامان قدوس (برنتفورد) و محمدجواد حسین‌نژاد (سپاهان). وینگرها: علیرضا جهانبخش (فاینورد)، علی قلی‌زاده (لخ پوزنان)، محمد محبی (روستوف)، مهدی قایدی (اتحاد کلباء) و مهدی ترابی (پرسپولیس) و مهاجمان: مهدی طارمی (پورتو)، سردار آزمون (رم)، کریم انصاری‌فرد (اومونیا) رضا اسدی و شهریار مغانلو (سپاهان).
 
پورعلی گنجی، همراه ویژه
با پیشنهاد قلعه‌نویی و موافقت فدراسیون فوتبال، مرتضی پورعلی‌گنجی مدافع پرسپولیس که در تورنمنت اردن و در بازی تیم ملی مصدوم شد و تا چند ماه دیگر از میادین دور است، در جام ملت‌های آسیا تیم ملی را همراهی خواهد کرد.
 
سپاهان بیشترین سهمیه را دارد
این لیست نشان می‌دهد که 13 بازیکن از بازیکنان داخلی و 14 نفر از لژیونرها به تیم ملی دعوت شده‌اند. بیشترین سهم در بین باشگاه‌های داخلی و خارجی به سپاهان اختصاص یافته که شش بازیکن آن به تیم ملی دعوت شده‌اند. این در حالی است که پرسپولیس سه بازیکن و استقلال دو بازیکن در تیم ملی دارند و تراکتور و گل گهر هم هر کدام یک بازیکن در تیم ملی دارند. آ.ا.ک هم در بین تیم‌های خارجی که دو مدافع چپ ایرانی دارد، سهم قابل توجهی در جام ملت‌ها خواهد داشت. به غیر از این تیم یونانی، سایر لژیونرها هم از لیگ‌های ترکیه، کرواسی، قطر، دانمارک، انگلیس، روسیه، امارات، پرتغال، هلند، لهستان، ایتالیا و قبرس هستند.
 
ابراهیمی مسن‌ترین و حسین‌نژاد جوان‌ترین
لیست تیم ملی در حالی اعلام شده که در بین بازیکنان دعوت شده به اردو، تنها نام سه بازیکن زیر 23 سال دیده می‌شود. در این بین دو بازیکن 25 ساله هستند، 10 بازیکن زیر 30 سال حضور دارند و 12 بازیکن هم از مرز 30 سالگی عبور کرده‌اند. جوان‌ترین بازیکنی که سرمربی تیم ملی در لیستش قرار داده حسین‌نژاد 20 ساله است و مسن‌ترین بازیکن دعوت شده به تیم ملی هم امید ابراهیمی 36 ساله است. با این توضیحات میانگین سنی تیم ملی برای حضور در جام ملت‌ها 28.6 خواهد بود.
 
نفرات غایب
برخلاف فهرست 25 نفره قبلی تیم ملی ایران در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی 2026، نام بازیکنانی مثل محمد دانشگر (سپاهان)، محمدامین حزباوی (السد)، علی کریمی (کایسری اسپور)، احمد نوراللهی (الوحده) و مهرداد محمدی (استقلال) در لیست نفرات تیم ملی دیده نمی‌شوند. وحید امیری ستاره پرسپولیس هم که پیش از این مصدوم شده بود، نتوانست به مرز آمادگی برسد و جام ملت‌ها را از دست داد.
 
احمد نور دعوت نشد
نام نوراللهی در حالی در بین نفرات دعوت شده دیده نمی‌شود که پس از حاشیه‌هایی که قبل از بازی با هنگ کنگ در تهران به وجود آمد، قلعه نویی او را خط زد و تیم ملی بدون او راهی ازبکستان شد. اما پس از آن و با درخشش خوبی که نوراللهی در لیگ امارات و در ترکیب الوحده داشت، به نظر می‌رسید او دوباره ملی‌پوش شود اما این اتفاق نیفتاد تا احمد نور که در چند سال اخیر پای ثابت اردوها و بازی‌های تیم ملی بود، جام ملت‌ها را از دست بدهد و ایران بدون این بازیکن آماده راهی قطر شود.
 
خبری از کریمی هم نیست
یکی دیگر از بازیکنانی که نامش در این جمع دیده نمی‌شود، کریمی است. هافبکی که در جام جهانی 2022 برای ایران به میدان رفت اما در بازی با ازبکستان نمایش خوبی نداشت و در نهایت نظر مثبت قلعه نویی را به خود جلب نکرد تا این بازیکن کایسری اسپور هم یکی دیگر از غایبان تیم ملی در قطر باشد.
 
قایدی به تیم ملی بازگشت
یکی از شگفتی‌های این فهرست، دعوت از قایدی است؛ بازیکنی که در ماه‌های اخیر جایی در فهرست تیم ملی نداشت و به نظر می‌رسید در جام ملت‌ها هم غایب باشد اما این ستاره سابق استقلال پس از درخشش در اتحاد کلباء دوباره به تیم ملی رسید و باید دید در قطر می‌تواند در ترکیب تیم ملی به میدان برود یا نیمکت‌نشین خواهد بود. به نظر می‌رسد قایدی جایگزین مهرداد محمدی شده که در استقلال هم چندان مؤثر ظاهر نشده است.
 
دعوت از آقای گل لیگ
شهریار مغانلو که آخرین‌بار در اردوی فروردین‌ماه در تیم ملی حاضر بود، پس از درخشش در سپاهان و رسیدن به صدر جدول گلزنان لیگ برتر با 9 گل زده، دوباره در فهرست قرار گرفته و باید دید در ترافیک مهاجمان به او بازی خواهد رسید یا خیر.
 
دعوت عجیب قلی زاده
نام قلی‌زاده در حالی در فهرست تیم ملی دیده می‌شود که او در این فصل فوتبال اروپا به علت مصدومیت دقایق کمی به میدان رفت و بازی‌های زیادی را از دست داده است. قلی‌زاده مجموعاً 248 دقیقه در این فصل به میدان رفته که کمتر از مجموع دقایق سه بازی فوتبال است. او نه گلی برای لخ پوزنان زده و نه پاس گلی داده که نشان می‌دهد فاصله زیادی از شرایط ایده آل خود دارد اما در لیست قلعه نویی قرار گرفته که در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد.
 
خط خوردن حزباوی و دعوت فلاح
یکی دیگر از نکات عجیب این فهرست دعوت نشدن حزباوی مدافع جوان و لژیونر فوتبال ایران است؛ بازیکنی که در اردوهای اخیر تیم ملی حضور داشت ولی به او بازی نمی‌رسید. اما قلعه نویی برای اردوی نهایی تیم ملی نام این مدافع السد قطر را خط زد و فلاح که مدت‌ها بود به تیم ملی دعوت نمی‌شد را به اردو فراخوانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی