«ایران» به ریشه‌های مخالف‌خوانی جریان منتقد دولت علیه منافع مردم می‌پردازد

دولت «کار و فعالیت» اسیر حاشیه نمی‌شود

28خرداد 1400، درحالی که مردم ایران به دلیل نارضایتی و ناامیدی از هشت سال مدیریت کابینه حسن روحانی به سر می‌بردند، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار و آیت‌الله رئیسی از سوی مردم به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم شد تا امید را به کشور بازگرداند. مدتی بعد و در تاریخ 12 مرداد ماه، با تشکیل رسمی دولت سیزدهم، عملیات نجات مردم ایران از ورطه بی‌عملی و انفعال آغاز شد. مهم‌ترین کارویژه و البته شعار محوری کابینه آیت‌الله رئیسی در طول دو سالی که از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد، بازگرداندن لکوموتیو قوه اجرایی کشور به ریل کار و فعالیت به نفع مردم بوده است؛ کارویژه‌ای که عمدتاً با اصلاح سیاستگذاری‌های کلان که در دولت گذشته برخلاف منافع ملی تنظیم شده بود، انجام گرفت.
به عبارتی ساده‌تر، اولویت دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی در وهله اول ثبات‌آفرینی و پایدارسازی وضعیت کشور در ابعاد مختلف و در وهله دوم ایجاد امید و نشاط در سطح جامعه بود. اقدامات دولت در این باره، در چند حوزه انجام شد. حوزه‌هایی مثل سیاست خارجی، اقتصاد و البته مسائلی مثل بهداشت و امنیت سلامت مردم با روی کار آمدن دولت سیزدهم دستخوش تحولات محسوسی شد.
 خروج از انجماد برجامی
در دولت هشت ساله حسن روحانی، جریان غربگرای داخلی با تعطیل کردن ظرفیت‌های دیپلماسی منطقه‌ای و روابط با همسایگان، سیاست خارجی و مهم‌تر از آن سرنوشت کشور و مردم را به برجام و اراده بیگانگان گره زد. در چنین شرایطی دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی، تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران از تمرکز صرف به دنیای غرب، به سمت تأمین منافع کشور را دنبال کرد. از سرگیری، گسترش و در برخی موارد شروع ارتباط و همکاری با کشورهای همسایه و منطقه، استفاده از ظرفیت‌های همکاری با قدرت‌های اقتصادی، از جمله اقدامات دو سال اخیر دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی بود که در راستای تغییر ریل سیاست خارجی کشور انجام گرفت. عضویت ایران در سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی اقتصادی و سیاسی نیز از دیگر توفیقات آیت‌الله رئیسی به شمار می‌رود. در همین رابطه می‌توان به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای و گروه اقتصادی بریکس اشاره کرد که برای مدت‌ها به بن‌بست خورده بود.
 
اقدامات دلگرم کننده اقتصاد
دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی گام‌های مهم و شایسته تقدیری هم در حوزه اقتصاد و معیشت مردم برداشته است. کاهش شدید درآمدهای دولت گذشته به دلیل وضعیت اسفناک فروش نفت و عدم دسترسی به درآمد حاصل از آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه، کسری شدید بودجه و به تبع آن افزایش تورم، وضعیت کشور را بحرانی و شکننده کرده بود. در کنار همه این چالش‌ها و مسائل دیگر، بی‌برنامگی و بی‌انگیزگی دولت قبل برای بهبود شرایط مهم‌ترین موضوعی بود که باعث ناامیدی و نارضایتی مردم از شرایط کشور شده بود. تورم بالای ۵۰ درصد، رشد بالای نقدینگی، افزایش خاموشی‌ها در فصل تابستان، کاهش ذخایر آبی کشور و رشد اقتصادی منفی نتیجه فقدان تدبیر و امید در مجموعه دولت قبل بود که کار را برای هر دولتی دشوار می‌کرد. در چنین شرایطی آیت‌الله رئیسی سکان قوه مجریه را برای ایجاد تغییر به نفع مردم ایران در اختیار گرفت. نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌های بر زمین مانده از جمله تکمیل کریدورهای ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب، تکمیل پالایشگاه‌ها، افزایش درآمدهای نفتی، توسعه صادرات و رشد تولید و در نهایت مدیریت بحران‌ها و کنترل شاخص‌های اقتصادی، از جمله اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته بوده است. دیپلماسی ضدتحریمی و اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی که در چند مرحله منجر به آزادسازی منابع بلوکه شده مردم ایران در کشورهای مختلف شد را هم باید به این موارد اضافه کرد.

زمینگیری کرونایی
مرگ روزانه ۷۰۰ نفر به دلیل بیماری کرونا، ضعف مفرط مجموعه‌ دولت قبل در مدیریت بحران کرونا و ممانعت دولت‌های غربی از ورود واکسن به کشور نیز چالش‌های مهم و مرتبط با سلامت جامعه بود که از دولت حسن روحانی برای دولت سیزدهم به ارث گذاشته شد و آیت‌الله رئیسی نیز در ابتدای کار و با توجه به شرایط کرونایی کشور، مقابله با همه‌گیری کرونا را در دستور کار خود قرار داد. پوشش گسترده واکسیناسیون کرونا در کل جمعیت، تأمین واکسن کرونا (از انواع وارداتی و تولید داخل)، ذخیره واکسن کرونا، تولید کیت تشخیص اُمیکرون، تولید واکسن کرونا در کشور و صادرات واکسن کرونا از جمله اقدامات دولت در دوران همه‌گیری کرونا بود که در نهایت منجر به بازگشت آرامش روانی به جامعه ایرانی شد.

شرمساری دولت قبل
با اینکه تنها دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد، اما اقدامات انجام شده از سوی کابینه دولت در این مدت، برای نتیجه‌گیری مردم کفایت می‌کند. کارنامه دو ساله آیت‌الله رئیسی و کابینه‌اش باعث شده مردم ایران در مقام مقایسه مقامات دولت قبل و دولت فعلی قرار بگیرند. در دولت سیزدهم مردم متوجه شدند که نه تنها آب خوردن‌شان ارتباطی با برجام ندارد که اساساً منافع کشور و ملت از راه تقویت درونی اقتصاد و دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای قابل تأمین است. افزایش صادرات نفتی، پیوستن به معاهدات تجاری و اقتصادی و تأمین واکسن کرونا بدون بهانه fatf، نمونه‌های محسوس و موجودی هستند که در داوری مردم ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. حضور رئیس‌جمهور، مقامات و مدیران دولت در میدان حل مشکلاتی از جمله مسائل اخیری که در حوزه بنزین رخ داد نیز به قضاوت مردم در مقایسه دولت سیزدهم با دولت قبل کمک می‌کند. طبیعتاً مورد توجه قرار گرفتن چنین مواردی باعث شده مردم ایران ضمن سرزنش دولت قبل به دلیل اهمال کاری و ناکارآمدی، این فرصت را در اختیار دولت سیزدهم قرار می‌دهد تا کارویژه خود در ارتباط با حل مشکلات و امیدآفرینی را دنبال کند.

از دروغ‌سازی تا همدستی با فراریان مالیاتی
البته این موضوع به مذاق برخی مقامات ناکارآمد دولت قبل که حالا بر صندلی منتقدان دولت سیزدهم تکیه زده‌اند، خوش نیامده و شاهد سانسور اقدامات امیدآفرینانه دولت سیزدهم از جمله سفرهای پربار هیأت دولت به استان‌ها، توسط جریان رسانه‌ای دولت قبل بوده‌ایم. همین مسأله باعث شده منتقدان دولت برای جلوگیری از بازگشت امید به کشور، یک راهبرد رسانه‌ای را در دستورکار خود قرار دهند. یکی از اقداماتی که در دو سال گذشته همواره از سوی جریان رسانه‌ای وابسته به دولت حسن روحانی دنبال شده، دروغ‌سازی و شایعه پراکنی علیه دولت بوده است. در همین رابطه می‌توان مشخصاً به اخباری اشاره کرد که در طول هفته‌های اخیر برای زیر سؤال بردن اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم تولید و بازنشر شد. «گرانی بنزین» نیز یکی از شایعه‌هایی است که در دو سال گذشته مورد استفاده رسانه‌های وابسته به مقامات دولت قبل قرار گرفته است. همچنین تحریف اظهارات و مصاحبه‌های مقامات دولت، دیگر اقدام رسانه‌های منتقد برای تخریب وجهه دولت سیزدهم بوده است.
در کنار این موارد باید به تولید خرده خبر‌هایی اشاره کرد که برای عملیات رسانه‌ای و مانور روی موضوعات بی‌اهمیت و حاشیه‌ای با هدف تخریب رئیس‌جمهور و دولت بهره‌برداری می‌شود. اما در آخرین مورد، جریان رسانه‌ای حامی دولت قبل تا جایی پیش رفته‌اند که در مقابل منافع مردم و عدالت بایستند. در این رابطه نیز باید به حمایت‌های اخیر این رسانه‌ها از فراریان مالیاتی اشاره کرد که خود را در دروغ‌سازی علیه طرح مالیات ستانی نشان داد. با همه اینها، گفتمان دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی ترجیح منافع مردم بر منافع گروه‌ها، مشارکت دادن مردم در حل مسائل و تلاش برای حل مشکلات و بازگشت امید به جامعه است که با پرهیز دولت از حواشی ایجاد شده از سوی برخی رسانه های وابسته به دولت قبل و اصلاح‌طلبان دنبال می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی