نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جدیدترین مواضع عجز آلود خود ایران و جبهه مقاومت را تهدید کرد

آغاز 2024 با تداوم جنایات نتانیاهو

در حالی که جنگ غزه به پایان سومین ماه نزدیک می‌شود، نتانیاهو از اهداف اصلی خود یعنی نابودی حماس و اشغال غزه سخن می گوید اما وضعیت میدانی و تحولات زیرپوستی که در صحنه دیپلماتیک جریان دارد، نشان می دهد او این ادعاها را برای سرپا نگه داشتن سیستم فروپاشیده اسرائیل بر زبان آورده است.

 
جهان شامگاه شنبه گذشته در آخرین روزهای سال 2023 میلادی شاهد اظهاراتی بود که مقام  رژیم صهیونیستی در اوج استیصال در بحبوحه جنگ غزه بر زبان آورد که وقیحانه از تداوم نسل‌کشی، کودک‌کشی و تداوم کشتار ده‌‌ها هزار غیرنظامی در نوار غزه خبر می‌داد.
بنیامین نتانیاهو در این نشست خبری که مقام‌های نظامی کابینه‌اش نیز حاضر به همراهی او در مقابل دوربین رسانه‌های خبری نشده بودند، باز هم خط و نشان کشید و سعی کرد بار دیگر ایران را مسئول بحرانی بخواند که خود ساخته و تا اعماق در آن فرو رفته است. نتانیاهو که رکورددار بیشترین کودک‌کشی در کمترین زمان ممکن است، در این سخنان ادعایی ایران را عامل تهدید اسرائیل در جبهه‌های مختلف دانست و آن را محور شرارت خواند. او با تأکید بر اینکه اسرائیل به رویارویی مداوم با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد و در هرجا و به هر شکلی که ممکن باشد علیه ایران عمل می‌کند، ادعا کرد که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هرکاری انجام خواهد داد. نتانیاهو همچنین در مواضع خود به جمهوری اسلامی و حزب‌الله هشدار داد که اگر جنگ را گسترش دهند، با حمله‌هایی روبه‌رو خواهند شد که خوابش را هم نمی‌دیدند.
 
جنایت جنگی و کشتار غیرنظامیان
نخست‌وزیر تل‌آویو در بخش دیگر گفته‌های خود کوشید دستاوردهای واهی‌اش از کشتار هزاران نفر از مردم بی‌دفاع غزه را پرشمار بخواند. او با تأکید بر اینکه به جنگ تا زمانی که حماس از بین‌رفته و تمامی ربوده‌شدگان آزاد شوند، ادامه خواهیم داد، اعتراف کرد که این جنگ ماه‌های طولانی به طول خواهد انجامید. به ادعای نتانیاهو در این جنگ، اسرائیل هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کند که پیروزی‌‌هایی را هم کسب کرده اما برای پیروزی واقعی نیازمند زمان بسیار بیشتر و جنگی چندماهه است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌صراحت از اشغال محور مرز حائل بین نوار غزه و مصر خبر داد و بر عزم خود تأکید دارد. این درحالی است که یک روز پیش از آن، «یوآو‌گالانت» وزیر جنگ کابینه‌اش گفته بود که ما قصد اشغال این بخش را نداریم. نخست‌وزیر اسرائیل بدون اشاره به جنایاتی که در غزه مرتکب شده معترف شد که تل‌آویو در حال تحمل فشارهای شدید بین‌المللی است و در عین‌حال، مجدداً از حمایت گسترده امریکا بویژه ارسال مستمر سلاح و مهمات به اسرائیل تشکر و قدردانی کرده و مواضع امریکا در شورای‌امنیت را هم مورد ستایش قرار داد.
 
ادعای ادامه جنگ آن هم بدون دستاورد!
نتانیاهو مواضع ادعایی خود را پس از آن مطرح کرد که ابعاد شکست بزرگ تل‌آویو در نبرد «طوفان‌الاقصی» از گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین بویژه حماس، دامن مقامات این رژیم بخصوص نخست‌وزیر را گرفته است. تل‌آویو در پی متحمل‌شدن تلفات سنگین در پی جنگ 7 اکتبر و البته تداوم روند حملات و مقاومت حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی، بر شدت موضع‌گیری‌های تهاجمی خود علیه غزه افزوده است و می‌کوشد این حملات را تا اشغال کامل و پاکسازی کامل نوارغزه ادامه دهد. در حالی که جنگ غزه سومین ماه را هم پشت سر گذاشته است، نتانیاهو از اهداف اصلی خود یعنی نابودی حماس و اشغال غزه سخن می‌گوید اما وضعیت میدانی و تحولات زیرپوستی‌ای که در صحنه دیپلماتیک جریان دارد، نشان می‌دهد او این ادعاها را برای سرپا نگه‌داشتن سیستم فروپاشیده اسرائیل بر زبان آورده است. چه با گذر ماه‌ها از آغاز جنگ نه هدف نخست محقق شده و نه هدف دوم. این در‌حالی است که با افزوده‌ شدن بر فشارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای علیه رژیم اسرائیل به‌دلیل کارزار نظامی‌اش علیه نوارغزه که محیط پیرامونی این رژیم را با ناامنی گسترده مواجه کرده، پافشاری رهبران اسرائیل برای اشغال غزه می‌تواند ضریب فشارهای جهانی و منطقه‌ای بر این رژیم را دوچندان سازد. باوجود این نتانیاهو روز شنبه در کنفرانس خبری، ابهامات جاری درباره آنچه می‌اندیشد را برطرف کرد و نشان داد قصد دارد برای رهایی از مخمصه خودخواسته به قماری دست بزند که شاید او را از سرنوشت محتوم سقوط سیاسی‌اش در بدترین وضعیت ممکن برهاند.
 انتخابات امریکا و تلاش برای درگیرکردن ایران
تل‌آویو اما در این بحبوحه بحرانی که به نظر می‌رسد جز ایالات‌متحده همراهی ندارد، سیاست تازه‌ای را مبنی‌بر کشاندن دامنه جنگ غزه به کل منطقه درپیش گرفته است؛ سیاستی که نتانیاهو برای اجرای آن روی بازکردن پای ایران به صحنه میدان جنگ حساب باز کرده است. اقدام به ترور سید‌رضی موسوی، از فرماندهان نیروی سپاه قدس ایران و پیگیری هم‌زمان چند سناریوی عملیات روانی از طریق تکرار اتهامات واهی مبنی بر مشارکت تهران در حملات پهپادی علیه کشتی‌های عازم اسرائیل در دریای سرخ یا اتهامات تکراری هسته‌ای در راستای تحقق چنین هدفی صورت گرفته است.
این درحالی است که  مقامات صهیونیست نسبت به توقف احتمالی حمایت دولت امریکا ناظر به تحولات سیاسی داخلی این کشور از جمله انتخابات ریاست جمهوری نگرانی‌هایی دارند و نسبت به افزایش اختلافات در درون حزب دموکرات بر سر رفتار «جو بایدن» با اسرائیل وقوف پیدا کرده‌اند. هم‌زمان «بایدن» نیز به تعدد با هرگونه جنگ پیش‌دستانه اسرائیل در شمال غزه علیه حزب‌الله مخالفت کرده است.
از این‌رو مقام‌های صهیونیستی راهی نمی‌بینند جز آنکه با تحریک ایران، جبهه سوم تقابل را با رو در رو قرار دادن ایران و امریکا بگشایند و به این‌ترتیب معادله جنگ را با درگیرکردن همه بازیگران منطقه‌ای متحول کنند و بدین ترتیب، دولت جو بایدن را به ریل حمایتی برگردانند. اما در این میان ایران هوشیارانه باتوجه به واقعیات صحنه، دلیلی برای اجابت نسخه‌ای که نتانیاهو را از سقوط کابینه فراری دهد یا موقعیت رژیمش را در مسیری غیر از سراشیبی قرار دهد، نمی‌بیند. چه جمهوری اسلامی می‌تواند همچون گذشته با حمایت سیاسی و دیپلماتیک همه‌جانبه از ارکان مختلف جبهه مقاومت در سراسر منطقه کار را برای تل‌آویو در ادامه جنگ سخت‌تر کند و اقدام به ترور فرمانده نظامی خود را در زمان ومکان مناسب پاسخ گوید و به این‌ ترتیب اسرائیل را با غافلگیری بزرگ دیگری روبه‌رو سازد.

انتقاد از نفتالی بنت
نتانیاهو در حالی می‌کوشید با خط و نشان کشیدن برای تهران، برای گسترش دامنه جنگ مقدمه‌چینی کند که در نشست خبری اخیرش، با انتقاد از نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل صحبت‌های علنی او درباره حمله‌های اسرائیل به ایران را غیرمسئولانه خواند و گفت او صلاحیت سخن گفتن در‌این‌باره را ندارد. اشاره او به مقاله‌ای است که به قلم بنت، چند روز پیش در وال‌استریت ژورنال منتشرشد.
بنت در این مقاله فاش کرد که در سال ۲۰۲۲، زمانی که نخست‌وزیر بود به نیروهای امنیتی دستور داد در دو نوبت حمله‌هایی را در ایران انجام دهند. انتقاد نتانیاهو به سخنان «بنت» را می‌توان نشان‌دهنده نارضایتی او به اعتراف یک مقام اسرائیلی مبنی‌بر این واقعیت دانست که تهدیدات این رژیم مبنی‌بر حملات نظامی گسترده به مراکز مهم هسته‌ای و نظامی ایران تا چه اندازه واهی و فارغ از نادیده انگاری مؤلفه‌های قدرت میدانی و نظامی جمهوری اسلامی بوده است تا جایی که مقام‌های اسرائیلی را ناگزیر به ترور و حملات کور علیه نقاطی از خاک ایران کرده است.
از سوی دیگر، این زد و خورد رسانه‌ای عمق اختلافات در بطن رژیم صهیونیستی را علنی و ماهیت تروریستی و بحران زای آن را بیش از پیش برای کشورهای منطقه عیان می‌کند.
به هر روی مواضع جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیش از آنکه از موضع قدرت مطرح شود، نشان داد که رویکرد کنونی او به غزه، تا چه حد بلندپروازانه است و نتانیاهو با تنها ماندن در صحنه جنگ، چاره‌ای جز پذیرش واقعیت و عقب رفتن از صحنه میدان ندارد. او علاوه‌بر این باید این را هم بپذیرد که با تکرار گفته‌های جنگ‌طلبانی همچون «جرج بوش» در لفاظی علیه ایران، هرگز نخواهد توانست دستان آلوده خود را از اذهان جهانی بابت خون‌های به ناحق ریخته مردم بی‌دفاع غزه پاک کند.

جستجو
آرشیو تاریخی