مسعود اطیابی: همه در این رونق شریکند

 فرهنگی/ فروش کل سینمای ایران در نهمین ماه سال از مرز 870 میلیارد تومان گذشت و در 3 ماه باقی مانده سال تحقق وعده سازمان سینمایی مبنی بر ثبت رکورد فروش هزار میلیاردی دور از انتظار نیست. در میان فیلم‌های اکران شده امسال دو فیلم با جذب حدود 12 میلیون مخاطب درفهرست پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته‌اند. دو فیلم «فسیل» با 300 میلیارد تومان و «هتل» با مجموع فروش حدود 200 میلیارد تومان برای سینمای ایران درآمدزایی داشته‌اند.
 مسعود اطیابی کارگردان «هتل» در گفت‌وگویی روشن بودن چراغ سینما را به معنای زنده بودن جامعه تعبیر کرده و تزریق امید و نشاط را وظیفه عمومی سینماگران عنوان کرده است.
این آمار واقعاً عجیب و غریب است!
او که در سال‌های گذشته نیز با فیلم‌های «انفرادی» در سال 1401 و «دینامیت» در سال 1400 عنوان پرفروش‌های سال سینما را در اختیار داشت گفته است: «در طول تاریخ سینمای ایران، آماری شبیه امسال از حیث میزان مخاطب نداشتیم.
 «عقاب‌ها» طی 12 سال 8 میلیون مخاطب داشت؛ برای مقایسه باید فقط میزان مخاطب سال اول را محاسبه کرد. افزون بر اینکه در آن زمان تلویزیون در بین مردم فراگیر نبوده؛ اکران آنلاین نبوده؛ در نتیجه کسی که می‌خواسته فیلم ببیند، به سینما می‌رفته است. مخاطب سینمای امسال بالای 25 میلیون نفر است و این واقعاً آمار عجیب و غریبی است! همه در این رونق شریک هستند؛ از فیلمساز و مدیریت سینما گرفته تا وزارت ارشاد و سایر نهادهای مربوطه.»

چرا می‌خواهی مردم را شاد کنی؟
اطیابی در بخشی از صحبت‌هایش درباره مقایسه میزان فروش «بخارست» و «هتل» به هنر آنلاین توضیح داده است: «بخارست» در شرایط خاصی اکران شد و پس از ناآرامی‌های سال گذشته بالاجبار تن به اکران
 دادیم.
همچنین در آن شرایط امکان تبلیغات هم نداشتیم و عملاً هیچگونه تبلیغی برای آن انجام نشد؛ چرا که کسی جرأت نمی‌کرد به تبلیغ فیلم‌مان کمک کند.
به نحوی که حتی هیچ گوینده‌ای حاضر نشد برای تیزر «بخارست» نریشن بگوید! هنگام اکران «بخارست» از من می‌پرسیدند که چرا می‌خواهی مردم را شاد کنی؟  می‌گفتند اگر الان نشاط به مردم بازگردد، کار نظام تمام نمی‌شود (باخنده). با این استدلال معتقد بودند که باید در آن شرایط روحیه نشاط را در بین مردم نابود کنیم و از بین ببریم.
یکی از خدمت‌هایی که فیلم «فسیل» هم به خودش و هم به سینما کرد این بود که جامعه را به حقیقت خویش بازگرداند. تبلیغ می‌کردند و فراخوان می‌دادند که نوروز امسال عید نداریم ولی «فسیل» آمد و نگذاشت آن جریان ادامه پیدا کند.
خاطرم هست که در آن زمان تهیه‌کننده «فسیل» خیلی برای اکران این فیلم در نوروز مطمئن نبود.
 از طرفی نزدیک به ماه رمضان بود و از سوی دیگر عده‌ای می‌گفتند شادی و نشاط نباید در جامعه باشد و.... زمانه را باید در نظر بگیریم. «فسیل» در زمانه‌ای روی پرده رفت که به رونق جریان سینما و بازگشت نشاط به جامعه کمک کرد.
 حتی فیلم «هتل» هم امروز بخشی از موفقیتش را مدیون «فسیل» است.

جستجو
آرشیو تاریخی