ما میزان محکومیت‌ها را تقلیل دادیم

صالحی: کسر امتیاز جایی کاربرد دارد که متخلف را نمی‌توانید متنبه کنید!

علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در نشست خبری دیروز خود در مورد حکم بازگشت امتیازات سپاهان و پرسپولیس، گفت: «با احترام به نظر قضایی همکاران در کمیته انضباطی، ما قائل بر این بودیم که با توجه به مقررات انضباطی، با اعتقاد بر اینکه یکپارچگی را در فوتبال حفظ کنیم و اصل بر این است که نتایج در زمین بازی رقم می‌خورد، کسر امتیاز را نقض کردیم. در واقع میزان محکومیت‌ها را تقلیل دادیم. دو محکومیت دیگر را که شامل جریمه نقدی و اصلاح قراردادها می‌شد، عیناً تأیید کردیم.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا قرارداد 6 بازیکن سپاهان اصلاح شده و آنها می‌توانند فردا مقابل گل‌گهر بازی کنند، توضیح داد: «قسمت آخر حکم کمیته انضباطی که ناظر بر این است قرارداد 6 بازیکن شامل دو قرارداد ارزی اصلاح شود، در کمیته استیناف عینا تأیید شده است. قسمتی از این قراردادها اصلاح شده است. در واقع این اصلاحات باید قطعاً در قرارداد بازیکن پرسپولیس و دو بازیکن سپاهان (پیام نیازمند و رضا شکاری) در بخش ارزی انجام می‌شد. ما دستورالعمل لازم‌الاجرایی داریم که می‌گوید باشگاه‌ها اگر می‌خواهند قراردادی را تنظیم کنند باید این موارد رعایت شود. اگر رعایت نکردید چه اتفاقی می‌افتد، همان عدم ضمانت اجرایی است که شما می‌گویید. این عدم ضمانت اجرایی دلیل بر این نمی‌شود اگر کسی تخلفی کرد بگوییم مجازات و تنبیه نشود.»
صالحی یادآور شد: «بحثی که خیلی شائبه‌برانگیز شده، این است که چرا کمیته استیناف کسر امتیاز را برداشت و به اصلاح و جریمه نقدی بسنده کرد؟ ما کسر امتیاز به عنوان ضمانت اجرا یا برای تنبیه چنین تخلفاتی نداریم.»
رئیس کمیته استیناف در پاسخ به این سؤال که سال گذشته چنین اتفاقی افتاد و امتیازات گل‌گهر برنگشت، عنوان کرد: «آن موضوع متفاوت است. آن بازیکن، غیرمجاز بود. اینجا بحث عدم رعایت دستورالعمل برای تنظیم قراردادهاست. ماده 61 می‌گوید، بازیکن غیرمجاز باشد بازی 3 بر صفر می‌شود که با کسر امتیاز فرق می‌کند.»
صالحی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: «سه بر صفر اعلام کردن به عنوان بازندگی را در مقررات‌مان داریم. کسر امتیاز هم به عنوان یکی از عناوین تنبیهات است، ولی جایی کاربرد دارد که متخلف را نمی‌توانید متنبه کنید؛ چندین بار مرتکب می‌شود. باید دورنمایی از اینکه اگر این حکم را صادر می‌کنیم چه بدعتی می‌توانیم در فوتبال بگذاریم. رفته‌رفته به آخر لیگ که می‌رسیم پرونده‌هایی مثل بازیکن غیرمجاز مطرح می‌شود، الان نداریم. بعد از فروردین و به آخر فصل که می‌رسیم در لیگ یک، 2 و 3، شروع می‌کنند به معرفی بازیکنان غیرمجاز؛ همین بازیکنان در طول فصل بازی می‌کردند ولی چون امتیازات را جابه‌جا می‌کند پرونده‌ها مطرح و زیاد می‌شوند. اگر کسر امتیاز را اعلام کنیم، در انتهای لیگ چه اتفاقی می‌افتد؟»

 

جستجو
آرشیو تاریخی