صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

قله‌های افتخار کشور در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش درمی‌آید

نمایش واقعیت‌ها درباره پیشرفت ایران اسلامی

به گفته دبیر بخش ویژه‌قله‌های شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی،  جشنواره هنرهای تجسمی فجر یک رویداد ملی است که حضور جوانان در آن بسیار کارگشا خواهد بود، چرا که می‌توانند از روش‌های روز در کنار روش‌های قدیمی استفاده کنند.
شعیب حسینی‌مقدم درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره ویژگی‌های این بخش بیان داشت: «قله‌ها» بخش موضوعی جشنواره است؛ قله‌های پیشرفت و موفقیت،  ازعلم و فناوری تا صنعت و اقتصاد، قله‌های صبر و پایمردی از شکوه مهر هموطنان گرفته تا چیرگی بر اندوه قهر طبیعت؛ قله‌های زیبایی، از اقلیم ایران گرفته تا فرهنگ و هنر، شخصیت‌هایی که بر قله رفیع شرافت ایستاده‌اند، از مشاهیر و مفاخر گرفته تا مردم گمنام اطراف در شهر و خانواده‌مان. قله‌های عزت، از جلوه‌های حضور گرفته تا خواری بدخواهان و قله‌های شادی، از پیروزی‌های راهبردی گرفته تا جشن‌های ملی. اینها موضوعاتی است که در این دوره از جشنواره مدنظر قرارگرفته‌اند. موضوعاتی که جمهوری اسلامی ایران در آنها افتخار کسب کرده و به‌واسطه آنها در قله‌ قرار گرفته است.
او در ادامه افزود: این بخش در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، دومین دوره خود را تجربه می‌کند و یکی از تفاوت‌های این بخش نسبت به سال گذشته این است که در جشنواره پیشین آثار صرفاً برای شرکت ارسال می‌شدند، اما امسال آثاری که در بخش‌های دیگر حضور دارند نیز می‌توانند متناسب با موضوع‌شان در بخش «قله‌ها» داوری شوند.

نگاه اساتید به یک رویداد هنری
دبیر بخش «قله‌ها» درباره شرایط داوری آثار این بخش بیان کرد: ما دراین بخش از استادان خبره درعرصه هنرهای تجسمی بهره خواهیم برد، استادانی که خود، جزو قله‌های عرصه هنرمحسوب می‌شوند. همچنین تمامی آثاری که در جشنواره حضور دارند ابتدا هر کدام در بخش خود داوری می‌شوند و پس ازآن، آثاری که به «قله‌ها» پرداخته‌اند نیز مورد داوری قرار می‌گیرند. از آنجا که داوران بخش «قله‌ها» بطور کامل توسط دبیرکل جشنواره معرفی نشده‌اند، نمی‌توانم اسامی آنها را ذکر کنم. اما هرکدام از داوران از چهره‌های شناخته شده عرصه‌های خود هستند. ضمن اینکه توجه ما به جوانان نیز بوده و از داوران جوانی که تجارب قابل توجهی اندوخته‌اند نیز بهره برده‌ایم.
حسینی‌مقدم در ادامه به سیاست جوان‌گرایی در جشنواره شانزدهم اشاره کرد و گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر یک رویداد ملی است که هر هنرمندی در هر رنج سنی می‌تواند در آن حضور داشته باشد.

جوانان د رمیدان جشنواره
از سال‌های گذشته و به مرور زمان، عرصه هنرهای تجسمی به سمتی حرکت کرده تا از حضور دانشجویان یا هنرجویان جوان این عرصه بهره بیشتری ببرد و استادان و چهره‌ها از این فضا دور مانده‌اند؛ در حالی‌ که در رویدادهای ملی دیگری مانند جشنواره‌های تئاتر، سینما و موسیقی، شرایط این‌گونه نیست و چهره‌های پیشکسوت نیز ارائه اثر می‌کنند و در کنار جوانان به رقابت می‌نشینند. باید از قله‌های پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی نیز آثاری در جشنواره داشته باشیم تا بتوانیم سطح کیفی آثار را مجدداً ارتقا بخشیم. لازم است آثار جدید هنرمندان پیشکسوت در معرض دید قرار بگیرد تا جوانان از مصاحبت با آنها بهره‌مند شوند. در بخش داوری و شورای سیاستگذاری نیز علاوه بر مشورت و راهنمایی اساتید، حضور جوانان نیز ضرورت دارد تا در کنار استادان قرار گیرند و از تجربیات آنها بهره ببرند و برای آینده راهگشا باشند. در حوزه دانشگاهی ما استادان جوانی حضور دارند که به حوزه تخصصی خود و مسائل روز دنیا مسلطند. حضور جوانان در جشنواره فجر بسیار کارگشا خواهد بود، چرا که می‌تواند باعث شود آنها از روش‌های روز در کنار روش‌های قدیمی استفاده کنند.
اوهمچنین افزود: درفجر شـــــــانزدهم رویکردهای جدیدی را که در برخی از جشنواره‌ها مغفول مانده است، می‌توان مدنظر قرار داد. از سوی دیگر باید چهره‌های جدید نیز در حوزه تجسمی معرفی شوند؛ جوانان کم سن و سالی که زحمت‌های بسیاری کشیده‌اند و سال‌ها کار کرده‌اند.بنابراین با معرفی این جوانان، سرمایه‌های انسانی ما در این عرصه غنی‌تر خواهد شد.

هنر در آینه انقلاب
عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که تفکیک بخش‌ها از هم تا چه اندازه به ترغیب هنرمندان می‌انجامد، گفت: درجشنواره‌های مختلف دنیا، بخش‌هایی را در نظر می‌گیرند که به جریان اصلی حاکم و موجود متصل است و نیازمند تبلیغ و تشویق است.عنوان «فجر» که در جشنواره هنرهای تجسمی استفاده می‌شود، دربرگیرنده موضوعات مرتبط به انقلاب اسلامی است و در بخش‌هایی باید به این موضوع توجه شود. این پیشرفت‌ها و تقسیم‌بندی‌ها باعث می‌شود تا نگاه منصفانه‌تری داشته باشیم، هرچند برخی کاستی‌ها نیز وجود دارد که ممکن است در این مسیر چالش‌زا و سرعت‌گیر باشند اما از آنجا که به نمایش پیشرفت‌های کشور توجه دارد، باید از آن بهره گرفت.

 

بــــرش

تجسم هنر  در فجر
حسینی‌مقدم: جشنواره هنرهای تجسمی فجر کمک می‌کند تا واقعیت‌های موجود در زمینه پیشرفت ایران را بهتر نشان دهیم. در بخش موضوعی، چنین رویکردی وجود دارد که باعث می‌شود این موفقیت‌ها بیشتر دیده شوند. اگر بخواهیم موضوعات این‌چنینی را رها کنیم و صرفاً به موضوعات آزاد بپردازیم، پراکندگی ایجاد می‌شود. اما وقتی موضوعات مشخص به میان می‌آیند، فضا کاملاً متفاوت می‌شود. با طرح چنین موضوعاتی، باورها درمیان آحاد جامعه و حتی هنرمندان تقویت می‌شود و نسبت به آن موضوع عرق بیشتری به وجود می‌آید.
این مسأله در جشنواره‌های مطرح دنیا نیز کاملاً مشهود است اما ما از آن غافل بوده‌ایم.
باید باور ملی را در بین آحاد مردم کشور بیشتر تقویت کنیم. رویکرد بخش «قله‌ها» دقیقاً مبتنی بر خودباوری، افتخار به داشته‌ها و سرمایه‌های مهم ملی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است.

جستجو
آرشیو تاریخی