رئیس انجمن حمایت از بیماران دچار سوختگی عنوان کرد

کمبود بیش از ۱۰۰۰ تخت سوختگی در کشور

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با اشاره به اینکه وضعیت پیشگیری و درمان سوختگی در کشور نامناسب است، از پوشش بیمه‌ای ضعیف درمان‌های سوختگی نیز انتقاد کرد و گفت: حدود ۱۰۰۰ تخت سوختگی در کشور کم داریم و هزینه تجهیز هر تخت سوختگی هم بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد فاطمی، با اشاره به شعار امسال روز حمایت از بیماران سوختگی مبنی بر «سوختگی در کودکان: یک لحظه غفلت، یک عمر درد و رنج»، گفت: آمار سوختگی خیلی دقیق نیست و به شکل تقریبی اعلام می‌شود اما حداقل ۲۰۰ هزار نفر در سال دچار سوختگی می‌شوند که از این تعداد، ۳۰ هزار نفر کارشان به بستری شدن در بیمارستان می‌رسد؛ از این میان۳۰۰۰ نفر از دنیا می‌روند و ۲۷ هزار نفر ترخیص می‌شوند. البته باید بدانیم که تقریباً نیمی از کسانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند نیز درجاتی از معلولیت و از کار افتادگی خواهند داشت.
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با تأکید بر اینکه بیماران دچار سوختگی ۴ معلولیت جسمی و مشکلات روانی، اجتماعی و مالی خواهند داشت، تصریح کرد: به طور کلی سوختگی و فقر با یکدیگر همبستگی دارند و هرچقدر فقر بیشتر باشد سوختگی بیشتر می‌شود. از طرفی به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها بیمارستان‌های سوختگی هم در تأمین تجهیزات و پانسمان‌ها دچار مشکل هستند چون قیمت‌ها خیلی بالاست و وزارت بهداشت هم در این زمینه بودجه محدودی دارد.
وی درخصوص تأمین تجهیزات مرتبط با درمان سوختگی، بیان کرد: وسایل پیوند پوست که در درمان سوختگی استفاده می‌کنیم قدیمی یا حتی خراب شده‌اند ولی دستگاهی که قبلاً با ۲۰ میلیون تومان خریداری می‌شد اکنون ۴۰۰میلیون تومان شده و خرید آن مشکل است.
با پیشگیری نیاز به افزودن تخت
از بین می‌رود
فاطمی درخصوص تعداد تخت‌های درمان سوختگی در کشور، گفت: بر اساس پیش‌بینی وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۴ نیاز به ۲۴۰۰ تخت سوختگی داشتیم ولی آمار فعلی تخت‌های سوختگی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۵۰ تخت است؛ بنابراین حدود ۱۰۰۰ تخت سوختگی در کشور کم داریم و هزینه تجهیز هر یک تخت سوختگی هم بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. در همان سال همچنین پیش‌بینی شده بود که نیاز به ۴۵۰ تخت ویژه سوختگی داشتیم اما اکنون تعداد این تخت‌ها شاید حدود ۱۵۰ تخت باشد که مشخص می‌شود کمبود شدید است. البته امیدواریم با پیشگیری نیاز به تخت از بین برود.
سهل‌انگاری والدین عامل ۸۰ درصد سوختگی‌های کودکان
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، ادامه داد: زمانی که یک کودک دچار سوختگی می‌شود خانواده هم آسیب می‌بیند و این درحالی است که اگر کودک زنده هم بماند باید تا پایان عمر درد و رنج داشته باشد؛ اگر سن امید به زندگی را ۷۵ سال درنظر بگیریم و یک کودک در پنج سالگی دچار سوختگی شود باید ۷۰ سال با این رنج زندگی کند. ۳۰درصد آمار سوختگی مربوط به کودکان است و حدود ۸۰ درصد موارد سوختگی در کودکان هم به علت سهل‌انگاری والدین است.
او شایع‌ترین علت سوختگی در کودکان زیر ۵ سال را مایعات داغ عنوان کرد و گفت: حدود ۲۰ درصد سوختگی‌های کودکان زیر ۵ سال هم سوختگی تماسی با یک جسم داغ است. در بچه‌های بالاتر از ۵ سال ۵۶ درصد علت سوختگی شعله است که این هم به علت عدم آموزش کافی و کنترل شیطنت کودک است. در بزرگسالان هم شایع‌ترین علت سوختگی شعله است.

جستجو
آرشیو تاریخی