رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد

ثبت روزانه 2200 تماس اعلام تصادف در تهران

مهسا قوی قلب
خبرنگار

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه روزانه 2 هزار و 200 تماس برای اعلام تصادفات ثبت می‌شود، گفت: عدد تصادفات منجر به فوت در هر ماه ثابت نیست اما به طور میانگین 46 نفر در هر ماه فوتی ثبت شده است.
سرهنگ رابعه جوانبخت با بیان اینکه در برخی ماه‌های سال با کاهش آمار تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن روبه‌رو هستیم، به «ایران» می‌گوید: به عنوان نمونه در شهریورماه سال جاری با توجه به اینکه نرخ مسافرت در این ماه بالاست، اما نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش تصادف داشتیم. از آمار تصادفاتی هم که وجود دارد، تعداد زیادی از آنها، خسارتی، برخی جرحی و هفته‌ای 2 تا 3 تصادف منجر به فوت داریم.
او معتقد است که خطای انسانی اولویت اصلی بروز تصادف است و سهم وسیعی از آمار تصادفات به خطای راننده باز می‌گردد. عجله و شتاب در رانندگی، استفاده از تلفن همراه و خواب آلودگی و در برخی موارد استفاده از مشروبات الکلی و مواد روانگردان نیز از جمله مواردی هستند که سبب بروز تصادفات می‌شوند. در خصوص استفاده از مواد روانگردان و مشروبات الکلی از آنجایی که فرد کنترلی بر رانندگی ندارد، برخورد با اشیای ثابت نیز دیده می‌شود، چنین تصادفاتی معمولاً در ساعات پایانی شب و یا از 12 شب تا 4 صبح بیشتر هستند.
به گفته جوانبخت، نبود علائم ترافیکی یا شیب راه شدید هم می‌تواند باعث ایجاد تصادف شود، در این خصوص چنانچه راننده با احتیاط باشد از تصادف جلوگیری می‌کند، در غیر این صورت در نتیجه شیب‌های تند برخورد محتمل است.
شناسایی 445 نقطه حادثه‌خیز
یک نقطه حادثه‌خیز  در خیابان‌های شهر می‌تواند به خودی خود عامل ایجاد چندین تصادف باشد، هرازچندگاهی در بازه‌های زمانی مشخص چنین محل‌هایی باید به عنوان مکانی که ریسک تصادف آن بالاست یا یک شاخص ایمنی آن به دلایل فاکتورهای ریسک محلی مانند شرایط هندسی یا ترافیکی به نحو غیرقابل قبولی ناکافی است، توسط مسئولان شناسایی شود و اقدامات اصلاحی ایمن‌سازی با هدف کاهش تصادفات در آن مناطق انجام پذیرد. به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل، بدون شک، راه و وضعیت هندسی و فنی آن به عنوان یکی از ارکان ترافیک نقش مهمی در وقوع تصادفات دارد.
در حال حاضر 445 نقطه حادثه‌خیز در پایتخت شناسایی شده است. این را جوانبخت می‌گوید و اضافه می‌کند: نقص علائم یا نبود روشنایی کافی از جمله موارد حادثه سازی است که بیشترین آمار دلایل بروز تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند از این رو با همکاری شهرداری و سازمان‌های ذیربط بسیاری از این نقاط رفع عیب شدند و برخی هم در حال رفع هستند.
او در مورد سرعت‌گیرهای غیرضروری نیز توضیح می‌دهد: در سطح شهر به راحتی سرعت‌کاه ساخته نمی‌شود و آن دسته که به نظر غیرضروری می‌آیند، شمار کمی دارند. معمولاً در معابری که تصادف زیاد رخ می‌دهد و یا تردد عابران پیاده از آن منطقه زیاد است  یااینکه خیابان شیب تندی دارد، سرعت‌کاه ایجاد می‌شود. برخی مردم باور اشتباه دارند که سرعت‌ کاه‌ها در مناطقی زیاد یا کم است اما این مورد هر ماه به صورت دقیق در حال رصد شدن است و مشکلات احتمالی در این حوزه به سرعت رفع می‌شود. ساخت سرعت کاه از جمله اقداماتی است که در کاهش تصادفات رانندگی و ایمن سازی معابر نقش مهمی ایفا می‌کند.
ضرورت بررسی عاج لاستیک‌ها در نیمه دوم سال
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه عاج لاستیک‌ها از مواردی است که همواره رانندگان باید به آن توجه کنند، توضیح می‌دهد: در سطح شهر با نگاهی به عاج لاستیک خودروها متوجه می‌شویم که بسیاری از خودروها فاقد سلامت در این بحث هستند. البته این مورد در 6 ماهه دوم سال به دلیل وجود بارندگی بسیار مهم است.
به گفته سرهنگ جوانبخت، در نیمه دوم سال  دو هزار و 200 تصادف اعلامی به دلیل بارندگی افزایش می‌یابد و به 3 هزار تماس هم می‌رسد.
او در ادامه به لزوم احتیاط بیشتر در رانندگی در ساعات شب اشاره کرده و اضافه می‌کند: گاهی اوقات مشاهده می‌شود که چراغ موتورسیکلت ها یا خودروها در ساعات تاریکی شب خاموش است، این در حالی است که چراغ ارزش ریالی بالایی ندارد و قیمت پایینی دارد اما باز هم برخی رانندگان از تعویض آن غفلت می‌کنند و خود، رانندگان دیگر و عابران پیاده را به خطر می‌اندازند. برخی از خودروها در مورد شکستگی شیشه هم بی مبالات هستند و با شیشه‌ای که ترک‌خوردگی یا شکستگی دارد، همچنان رانندگی می‌کنند، این در حالی است که دید راننده با کوچکترین ترک یا شکستگی با مشکل مواجه می‌شود. در کنار همه مواردی که به آن‌ها پرداخته شد، نقص فنی خودروها را هم باید متذکر شویم که از جمله مواردی است که در حوزه تصادفات نقش بسیار مهمی دارد و نباید رانندگان به راحتی از کنار نقص فنی خودروی خود عبور کنند زیرا در پس هر نقص کوچکی می‌تواند تصادفی مرگبار وجود داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی