هفته سیزدهم، اتفاق‌های خاصی در دل خود داشت

حادثه خبر نمی‌کند‍!

حامد جیرودی
خبرنگار

وقتی ابوالفضل جلالی با شوت دیدنی خود، دروازه نساجی را باز کرد، مثل این بود که تیر خلاص به قلب سید مهدی رحمتی زده شده باشد. مربی‌ای که بلافاصله پس از سوت پایان بازی با استقلال، از سرمربیگری سرخپوشان قائمشهری کناره‌گیری کرد. اتفاقی که پیش از آن برای دیگر مربی استقلالی لیگ یعنی محمود فکری هم رخ داده بود و او هم که قبل از بازی با سپاهان، زمزمه‌های جدایی‌اش از هوادار را مطرح کرده بود، از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد تا به این ترتیب، هفته سیزدهم لیگ برتر به یکی از هفته‌های پر حادثه لیگ بیست و سوم تبدیل شود. هفته‌ای که دیگر نتایج و شرایط به وجود آمده در آن، ممکن است دامن تعدادی دیگر از مربیان را نیز بگیرد. در بازی‌های این هفته که چهار مسابقه آن برنده داشت و چهار بازی هم به تساوی انجامید، 18 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا به این ترتیب، 2.25 گل در هر مسابقه به ثمر رسیده باشد. این در حالی است که در سه بازی هیچ گلی زده نشد ولی چهار مسابقه پر گل را شاهد بودیم تا پنج گل از هفته دوازدهم که در آن 13 گل زده شده بود، بیشتر به ثمر رسیده باشد.

تراکتور خوب است، حال خمس بد
تراکتور این هفته 2-0 پیکان را برد تا به‌سومین برد پیاپی‌شان دست پیدا کنند. بردی که در آن مهدی عبدی تعویض طلایی پاکو خمز بود و باعث پیروزی تیم 10 نفره تبریزی شد. بازیکنی که حالا پرسپولیسی‌ها حسرت نبودنش در این تیم را می‌خورند. با این حال، سرمربی اسپانیایی تراکتور از شرایط خود در این تیم راضی نیست و برای همین ساز جدایی کوک کرده است.
 
ادامه ناکامی پیکان با عنایتی
خودروسازان در شرایطی رضا عنایتی را جایگزین رسول خطیبی کردند که امیدوار بودند با او شرایط بهتری پیدا کنند اما ناکامی پیکان با سرمربی ناکام و سابق تیم ملی امید ادامه پیدا کرده و عنایتی پس از دو تساوی، اولین شکست خود را هم با این تیم تجربه کرد. جالب اینکه آقا رضا بعد از این باخت در اظهار نظری عجیب عنوان کرد: «بعد از اخراج بازیکن تراکتور، تیم ما بهم ریخت!»
 
مس، ضعیف‌ترین تیم لیگ
مس رفسنجان هم در ادامه ناکامی‌هایش با ساکت الهامی، این بار 4-1 در خانه خود به ملوان باخت تا چهارمین باخت متوالی خود را تجربه کند تا ضعیف‌ترین تیم در هفته‌های اخیر لیگ برتر باشد. اما در مقابل ملوان، پس از یک باخت دوباره به دور برد بازگشت. با این حال، الهامی که خودش را موفق‌ترین مربی 25 سال اخیر فوتبال ایران می‌داند که در استقلال و پرسپولیس مربیگری نکرده، در کنفرانس پس از این بازی عنوان کرد: «مگر من از پشت کوه برای مربیگری به اینجا آمده‌ام؟ همه می‌دانند که اینها شیتیل بگیر هستند و من به آنها شیتیل نمی‌دهم! یک مشت شیتیل‌بگیر آمده‌اند و به من فحش می‌دهند.» در این میان و با اینکه احتمال جدایی الهامی مطرح است، هنوز اتفاقی در این خصوص رخ نداده است.
 
طوفان سپاهان با مغانلو و دیگران
قاطع‌ترین برد این هفته را سپاهان با پیروزی 5-0 برابر هوادار در تهران به دست آورد. شاگردان ژوزه مورایس با موفقیت در این دیدار، چهارمین پیروزی متوالی‌شان را جشن گرفتند و نشان دادند همچنان یکی از مدعیان جدی قهرمانی به شمار می‌روند. این نتیجه باعث شد تا فکری هم به این نتیجه برسد که به پایان کار خود روی نیمکت هوادار رسیده است. در این بازی، رامین رضاییان در ادامه تأثیرگذاری‌های خود موفق شد گلزنی کند. شهریار مغانلو با زدن دو گل، کسب یک پنالتی و ثبت یک پاس گل کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت و هزارمین گل زردها را در تاریخ لیگ برتر زد تا در کنار رضا اسدی که او هم در این بازی گل زد، با هشت گل در جدول بهترین گلزنان لیگ قرار بگیرند.
 
بازی‌های بدون گل
بازی شمس آذر- صنعت نفت، آلومینیوم- گل‌گهر و ذوب آهن – فولاد، سه مسابقه این هفته بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید. در این میان، قزوینی‌ها ششمین بازی بدون باخت‌شان را تجربه کردند تا عبدالله ویسی تساوی با آنها را راضی کننده بداند. اراکی‌ها هم سومین بازی بدون باخت‌شان را برابر سیرجانی‌ها تجربه کردند. ذوبی‌ها هم اگرچه هفت بازی بدون باخت داشته‌اند ولی در سه بازی آخرشان مساوی کرده‌اند که آخرین آن با فولاد بود.
تساوی پرگل و جنجالی
تساوی پرگل و غیرمنتظره این هفته نیز در بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس با نتیجه 2-2 رقم خورد. کمتر کسی انتظار داشت که سرخپوشان پایتخت از پس تیم قعرنشین و بدون برد لیگ برنیایند ولی آبی‌های اهواز دوبار توسط جواد آقایی‌پور از میهمان خود پیش افتادند و اگرچه نتوانستند بردشان را حفظ کنند ولی سیروس پورموسوی این نتیجه را برد نامید! او در این بازی پرحاشیه می‌خواست تیمش را به خاطر اعلام پنالتی به سود پرسپولیس بیرون بکشد ولی در نهایت شاگردان یحیی گل‌محمدی توسط محمدحسین کنعانی‌زادگان با پنالتی به گل رسیدند و نبیل باهویی هم گل تساوی دوم قرمزها را زد تا این بازیکن سوئدی هم اولین گلش را برای سرخ‌ها بزند. هر چند که کارشناسان داوری گفتند دو پنالتی پرسپولیس در این بازی گرفته نشد و قبل از گل دوم استقلال خوزستان هم خطا رخ داده بود که گرفته نشد. با این حال، نکته مهمی که وجود دارد این است که ناکامی‌های پرسپولیس ادامه یافت تا انتقادها از قهرمان فصل گذشته به اوج برسد.
 
استقلال برد و در صدر ماند
پیروزی 4-0 استقلال برابر نساجی، باعث شد تا هم این تیم با 28 امتیاز در صدر جدول باقی بماند و هم آبی‌پوشان پایتخت، بهترین برد خود را تا به اینجای فصل به دست آورند. اما در مقابل، تیم شهر خسته ناکامی دیگری را تجربه کرد که منجر به کناره‌گیری سید مهدی رحمتی در این تیم شد. این در حالی است که هم‌تیمی سابق او یعنی سیدحسین حسینی موفق به کلین شیت شد تا دروازه‌بان و کاپیتان آبی‌ها برای هشتمین بار دروازه‌اش را بسته نگه دارد و در کنار حسین پورحمیدی دروازه‌بان تراکتور در صدر بهترین گلرهای لیگ قرار بگیرد.

 

برش

۲ رکورد خاص برای نکونام
استقلال با برتری مقابل نساجی رکورد صددرصد پیروزی در ورزشگاه خانگی خود را حفظ کرد و تا پایان هفته سیزدهم در بازی‌های خانگی به هیچ تیمی امتیاز نداده است. جواد نکونام علاوه بر این رکورد، صاحب رکورد صددرصد پیروزی مقابل مربیان استقلالی هم شد و البته تا پایان نیم فصل یک بازی دیگر با مربیان استقلالی یعنی رضا عنایتی را هم در پیش دارد. او توانسته از سد تیم‌های محمود فکری، ساکت الهامی و سید مهدی رحمتی عبور کند و تنها شکست او مقابل مورایس سرمربی پرتغالی سپاهان بود.

جستجو
آرشیو تاریخی