صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

رتبه نخست خراسان رضوی
در ترانزیت خروجی کالا
مشهد- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: این استان در بخش ترانزیت خروجی کالا در جایگاه نخست کشور قرار گرفته و طی ۱۲ ماه گذشته یک میلیون و ۶۲۶ هزار تن کالای ترانزیتی از مرزهای استان خارج شده است.
 جعفر شهامت افزود: خراسان رضوی با داشتن چهار پایانه فعال مرزی سهم ۱۶ درصدی از وجود پایانه‌ها در کشور را از آن خود کرده است.
 مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: تعداد شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی کالا در استان ۲۱۱ و تعداد شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مسافر در استان به ۶ شرکت رسیده است و همچنین ۷۲ شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا نیز در این استان نمایندگی‌های فعال دارند.
 شهامت افزود: طی ۱۲ ماه گذشته منتهی به آذر ماه امسال، صادرات کالا از مرزهای خراسان رضوی به یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۲۸۵ تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشدی ۱۷ درصدی داشته و این استان در شاخص یاد شده رتبه دوم کشور را کسب کرده است.
 وی ادامه داد:۵۸ هزار و ۸۷۶ تن کالا نیز از مرزهای استان وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد و در این بخش نیز خراسان رضوی جایگاه ششم کشور را به دست آورده است.
 خراسان رضوی با پایانه‌های مرزی سرخس، لطف‌آباد و باجگیران با ترکمنستان و دوغارون با افغانستان جایگاه برجسته‌ای در حمل و نقل بین‌المللی کشور بویژه در حوزه آسیای مرکزی دارد.

انتقاد استاندار اصفهان از بلاتکلیفی مصوبات کاهش آلودگی هوا
اصفهان- استاندار اصفهان ضمن اشاره به مصوبات بلاتکلیف‌مانده کاهش آلودگی هوای اصفهان، گفت:  16 سال است از مصوبه خارج کردن کارگاه‌های ریخته‌گری و آجرپزی از شعاع 50 کیلومتری می‌گذرد اما این مصوبه بلاتکلیف مانده بود و مصوبه‌ای که باید سال‌های گذشته اجرا می‌شد، در دو سال اخیر در دستورکار قرار گرفته است. این مسائل به این دلیل است که سهم مشخص دستگاه‌ها تعیین نشده بود.
سیدرضا مرتضوی در خصوص آلودگی هوای اصفهان، اظهار داشت: مطالعات حوزه آلودگی هوای استان اصفهان در سا‌ل‌های گذشته توسط دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان انجام شده که نیاز است با بررسی مؤلفه‌های جدید این مطالعات به‌روزرسانی شوند.
وی ادامه داد: مؤلفه‌هایی ازجمله تفاوت در منابع آلاینده، جمعیت و سایر شاخصه‌ها بایستی در این مطالعات مدنظر قرار بگیرد.
وی با تأکید بر تأمین آب و کاهش آلودگی هوا به عنوان دو مسأله اساسی استان اصفهان، عنوان کرد: در حوزه آب از ابتدا قرارگاه آب استان اصفهان شکل گرفت و لازم است در حوزه آلودگی هوای استان اصفهان نیز همین رویکرد وجود داشته باشد.

کاهش نیروی کار در شهرک صنعتی اشتهارد
کرج - رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز علت کاهش نیروی کار در «شهرک صنعتی اشتهارد» را عدم دسترسی مناسب دانست.
رضا رضایی اظهار داشت: کاهش نیروی کار در «شهرک صنعتی اشتهارد» و دیگر صنایع  مستقر در جنوب این شهرستان به معنای کمبود متقاضیان اشتغال نیست، بلکه این مشکل حاد از عدم دسترسی مناسب جویندگان کار برای حضور و اشتغال در این منطقه مهم صنعتی سرچشمه گرفته است.
 رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان البرز با اشاره به اثرات منفی فرار نیروی کار در شهرک صنعتی اشتهارد و مناطق جنوبی این شهرستان افزود: متأسفانه این مشکل با کاهش قابل ملاحظه تولید و صادرات همراه شده است و طبیعی است که تداوم این مشکل به روند توسعه و تقویت اقتصاد البرز لطمه وارد خواهد کرد.
 وی تصریح کرد: در حالی که تعداد کل صنایع استان البرز از 3700  واحد تولیدی تجاوز نمی‌کند، تنها در شهرک صنعتی اشتهارد با وسعت 2400 هکتار از ظرفیت لازم برای توسعه صنایع تا مرز 3 هزار واحد تولیدی و صنعتی برخوردار است، البته مشروط بر آنکه مشکلات زیرساختی این شهرک صنعتی برطرف شود.

ورودی آب سدهای استان اردبیل بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت
اردبیل - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ورودی آب سدهای این استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.
حمید فضایلی با اشاره به کاهش بارش‌ها و به تبع آن کاهش ورودی آب سدهای استان اظهار کرد: سد یامچی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سدهای استان به‌دلیل تأمین آب آشامیدنی مرکز استان هم‌اکنون ۲۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب سد خدا آفرین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۴۶ میلی‌متر بارندگی در استان اتفاق افتاده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته پنج درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت ۲۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با اشاره به کاهش آورد رودخانه ارس در شمال استان ادامه داد: حجم ذخیره آب در مخزن سد ارس هم ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی