صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و شش - ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

امسال ۲.۶ میلیون تن پرتقال و ۴۰۰ هزار تن نارنگی در مازندران تولید شده‌است

قیمت پرتقال سر باغ با هزینه تولید همخوانی ندارد

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به عدم همخوانی قیمت پرتقال سر باغ نسبت به هزینه تولید گفت: اگر چه دریچه‌ای به نام صادرات و تأمین نیاز مرکبات در داخل کشور مطرح است، اما بی‌توجهی اتحادیه‌ها سبب شده دلالان و واسطه‌ها بار دیگر سر باغ با قیمت دلخواه جولان بدهند.
بابک مؤمنی از تولید ۲.۶ میلیون تن پرتقال و ۴۰۰ هزار تن نارنگی در سال ‌جاری خبر داد و گفت: اگر چه صادرات مرکبات با نزدیک شدن جشن کریسمس رونق خوبی داشته، اما اکنون افزایش هزینه حمل‌ونقل مشکلات صادرکنندگان را دوچندان کرده است. مؤمنی با ذکر این نکته که قیمت مرکبات بخصوص پرتقال که هنوز حدود ۴۰ درصد محصول برداشت نشده است، در سطح انتظار حداقلی باغداران مازندران نیست، تصریح کرد: حداقل قیمت پرتقال سرباغ باید ۹۰ هزار ریال باشد.
سرپرست جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با حمایت معاونت باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، قیمت هر کیلو پرتقال ۹۰ هزار ریال از سوی اتحادیه باغداران مازندران و با تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش سورتینگ‌داران مازندران دنبال شد.

کرایه 3 برابری حمل‌ونقل
وی بیان داشت: افزایش ناگهانی و سه برابری کرایه حمل‌ونقل کامیون‌های حمل مرکبات از مازندران تا مرز آستارا، روند خرید پرتقال سر باغ را از سوی سورتینگ‌داران با چالش مواجه کرده است. مؤمنی قیمت‌گذاری مرکبات در میادین میوه و تره‌بار را غیرمنطقی دانست و گفت: قیمت مرکبات در میادین میوه و تره‌بار بسیار پایین است و اگر این روند تداوم یابد، باغداری مازندران بشدت ضربه خواهد خورد. وی در جلسه تنظیم بازار مازندران تصریح کرد: شبکه تعاون روستایی مازندران آماده خرید مناسب مرکبات شب عید است.
 
همکاری لازم برای ترخیص کالا
همزمان، نمایندگان اتحادیه سورتینگ‌داران و اتاق بازرگانی مازندران نیز در جلسه تنظیم بازار مازندران بر لزوم حل‌وفصل مشکلات افزایش قیمت کامیون‌های حمل مرکبات از استان تا مرز آستارا تأکید کردند و گفتند: به دلیل عدم همکاری گمرک استان گیلان، مرکبات سه تا چهار روز در صف آستارا قرار می‌گیرند که این امر سبب شده است رانندگان کامیون‌ها کرایه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریالی طلب کنند. آنان مصوبه ثبت اظهار گمرکی در مازندران را دردسرساز دانستند و از استاندار مازندران خواستند این موضوع را حذف کند.
سورتینگ‌داران مازندران گفتند: به نظر می‌رسد مسئولان گیلان نسبت به این موضوع همکاری لازم را با ثبت اظهارنامه از مبدأ مازندران برای ترخیص کالا در گمرک آستارا ندارند. در پایان این جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، استاندار مازندران با انجام ثبت اظهارنامه، صادرات مرکبات در خارج از استان را به مدت ۱۰ روز با هدف کمک به رونق صادرات و افزایش قیمت پرتقال سرباغ به نفع باغداران پذیرفت.
گفتنی است استان مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی باغی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی